طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به ارزش 2 واحد، یکی از 4 درس تخصصی دوره دکتری مدرسی معارف اسلامی – گرایش قرآن و متون اسلامی است. معمولا در ترم دوم دوره تحصیلی دکتری، این درس ارائه می شود.
2 هدف کلی 1. آشنایی دانشجویان با مباحث جدید در حوزه متن پژوهی و تفسیر 2. آشنایی بیشتر با روش های نوین تفسیری متناسب با انتظارات جدید از دین، تفسیر متون مقدس، مباحث کلام جدید و...) 3. شناخت دیدگاه های اندیشمندان معاصر و تأثیر آن در فهم قرآن 4. بررسی تأثیر نظریات مطرح شده در فلسفه جدید و نقد نوین ادبی و هرمنوتیک در فهم متون مقدس
3 شایستگی های پایه آشنایی اجمالی با مباحث کلام جدید و نقد ادبی و هرمنوتیک و زبان شناسی برای استفاده بهتر از این کلاس، ضروری است.
4 اهداف یادگیری چهار هدف اصلی را می توان در یادگیری این درس دنبال کرد: 1. رشد علوم انسانی و ادبی و فلسفی، مباحث جدیدی را به وجود آورده که در گذشته کمتر مورد توجه بوده است. برخی از این مباحث ممکن است با روش ها و نتایج مورد انتظار در حوزه دین در تعارض باشد و برخی ممکن است به توسعه فهم دینی کمک کند. به هر صورت، شناخت این مباحث جدید برای پاسخ دادن به آنها و یا کمک گرفتن از آنها، ضروری است. 2. پاسخ به شبهات و سؤال ها و نیازهای جدید، روش های جدیدی می طلبد که باید آنها را به دقت فراگرفت و از آنها در جای مناسب و به شکل مناسب استفاده کرد. 3. ادیان ابراهیمی متن محور است و هر گونه تغییر در نظریه های فهم متن و به صورت اعم، نظریه های فهم، می تواند برداشت های دینی از متون مقدس را متحول و در نتیجه، تعریف دین و باور دینی و رفتار دینی را دگرگون سازد. به همان اندازه که نمی توان از صحت کامل قواعد سنتی فهم متن سخن گفت، نمی توان از صحت کامل قواعد مدرن نیز سخن گفت. از آنجا که بخش بزرگی از آنچه به نام دین می شناسیم، از مجرای فهم متون دینی می گذرد، بررسی و نقد و تصحیح و تنقیح قواعد فهم متن از اهمیت بسزایی برخوردار است. 4. بسیاری از شبهات دینی، برخاسته از مباحث جدیدی است که در عرصه دین پژوهی و تفسیر به وجود آمده است، شناخت این مباحث جدید مقدمه ای برای پاسخ به آن شبهات است.
5 روش تدریس ارائه مباحث در کلاس توسط استاد و بحث و گفتگو پیرامون آن- ارائه سمینار در کلاس توسط دانشجو و تبادل نظر در خصوص آن-
6 وظایف دانشجو پیش مطالعه درس از منابع معرفی شده- حضور در کلاس ودرس گرفتن به موقع و مشارکت در مباحث- یافتن پاسخ برای تکالیف مطرح شده و ارایه در موعد مقرر- ارایه سمینار و تحقیق پایانی
7 منبع کتاب هرمنوتیک واصول فقه(علیرضا عابدی سرآسیا) مقالات هرمنوتیکی استاد نظیر: - تکثر معنا در متون دینی - بررسی نظریه تفسیری ابن عربی در مورد تکثر معنای قصدی با تاکید بر مبانی فلسفی و اثرات فقهی آن - زبان قرآن و امکان سنجی طرح نظریه ارزش افزایی در تفسیر آن(با تاکید بر آیات فقهی) - درآمدی بر نظریه کارکرد تلفیقی قرآن کریم(با تاکید بر برداشت های فقهی) - An Introduction to the theory of mixed function in the Qur'an (With an emphasis on jurisprudential implications) - بررسی تاثیر پیش‌فرض‌‌ها در فهم و راه‌‌های کنترل آن‌‌ها از منظر هرمنوتیک فلسفی و علوم اسلامی - کتاب زبان قرآن و مسایل آن (سعیدی روشن) - کتاب منطق تفسیر قرآن 4 (رضایی اصفهانی)
8 مواد و امکانات آموزشی سیستم کامپیوتر مجهز به دیتا و سیستم آموزش مجازی دانشگاه
9 نحوه ارزشیابی فعالیت ها و تکالیف کلاسی- سمینار و تحقیق پایانی- آزمون پایانی