دکتر عباسعلی داداشی رودباری
استادیار
دکتر عباسعلی داداشی رودباری
استادیار
دانشکده کشاورزی
علوم و مهندسی آب
طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 نحوه ارزشیابی امتحانات پایان ترم (55 درصد) و میان ترم (25 درصد): این امتحانات برای ارزیابی دانش نظری دانشجویان در سطوح مختلف طراحی می‌شوند. هدف این ارزیابی‌ها سنجش درک عمیق دانشجویان از مفاهیم درسی و توانایی‌های تحلیلی آن‌ها است. نمره این بخش‌ها به گونه‌ای توزیع می‌شود که امتحان پایان ترم با 55 درصد اهمیت بیشتر به ارزیابی کلی دانش و مهارت‌های کسب‌شده در طول دوره پرداخته و امتحان میان ترم که 25 درصد از نمره را شامل می‌شود، تمرکز بیشتری بر درک و یادگیری موقت‌تر مطالب دارد. ارزشیابی شفاهی (20 درصد): این نوع ارزشیابی به صورت پرسش و پاسخ در کلاس یا ارائه شفاهی انجام می‌شود و هدف آن ارزیابی درک دانشجویان از مفاهیم و توانایی بیان آن‌ها است. این ارزیابی می‌تواند شامل بحث‌های گروهی یا ارزیابی‌های فردی از طریق ارائه شفاهی باشد.
2 مواد و امکانات آموزشی اسلایدهای ارائه شده توسط استاد. مقالات و منابع علمی. نرم‌افزارهای تحلیل داده‌های اقلیمی (در صورت نیاز). داده‌های دیرینه اقلیمی (برای انجام پروژه‌ها).
3 وظایف دانشجو حضور فعال در کلاس و مشارکت در بحث‌ها. مطالعه منابع معرفی شده و انجام تکالیف درسی. انجام پروژه‌های تحقیقاتی کوچک در زمینه دیرینه اقلیم‌شناسی (به عنوان کار با پروژه PMIP). ارائه شفاهی نتایج تحقیقات خود.
4 روش تدریس با توجه به ماهیت میان‌رشته‌ای و کاربردی درس دیرینه‌اقلیم‌شناسی، روش تدریس به صورت ترکیبی از چهار رویکرد اصلی طراحی می‌شود: ابتدا مفاهیم پایه و چارچوب نظری از طریق سخنرانی‌های ساختاریافته توسط استاد ارائه می‌گردد. سپس با ایجاد فضای تعاملی در قالب جلسات پرسش و پاسخ و بحث گروهی، امکان نقد و بررسی عمیق‌تر موضوعات فراهم می‌شود. به موازات این روند، دانشجویان با انجام پروژه‌های تحقیقاتی فردی و ارائه یافته‌های خود در کلاس، به مطالعه مستقل و توسعه مهارت‌های تحلیلی تشویق می‌شوند. همچنین با استفاده از روش مطالعه موردی، نمونه‌های عینی از پژوهش‌های موفق در حوزه دیرینه‌اقلیم‌شناسی تحلیل می‌شود تا ارتباط نظریه‌ها با کاربردهای عملی در محیط‌های واقعی نمایان گردد.
5 هدف کلی هدف اصلی درس “روش‌های آب و هواشناسی دیرینه”، اخذ مهارت‌های لازم برای بازسازی و تحلیل اقلیم گذشته زمین است. این درس با تمرکز بر روش‌های جمع‌آوری و تفسیر داده‌های دیرینه اقلیمی، مانند مغزه‌های یخی و رسوبات دریایی، و همچنین تکنیک‌های تاریخ‌گذاری، به دانشجویان کمک می‌کند تا الگوهای تغییر اقلیم در مقیاس‌های زمانی مختلف را درک کنند. هدف نهایی، ایجاد پیوند بین شرایط اقلیمی گذشته، حال و آینده و بهره‌گیری از این دانش برای مقابله با چالش‌های تغییر اقلیم است.
6 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس، بخشی از دروس تخصصی دوره کارشناسی ارشد اقلیم شناسی است و به بررسی روش‌های مطالعه اقلیم گذشته (دیرینه اقلیم‌شناسی) می‌پردازد. این درس با توجه به سرفصل‌هایش، به دانشجویان کمک می‌کند تا درک بهتری از تغییر اقلیم در طول زمان و تأثیر آن بر محیط به دست آورند.
7 شایستگی های پایه دانشی: درک مفاهیم پایه اقلیم‌شناسی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و روش‌های مختلف تاریخ‌گذاری. آشنایی با مدل‌سازی اقلیم و تحلیل داده‌های اقلیمی. مهارتی: توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های دیرینه اقلیمی، استفاده از نرم‌افزارها و روش‌های آماری مرتبط، و تفسیر نتایج. توانایی ارائه شفاهی و کتبی یافته‌های تحقیقاتی. نگرشی: علاقمندی به پژوهش در زمینه تغییر اقلیم و درک اهمیت مطالعه گذشته برای پیش‌ نگری آینده اقلیم.
8 اهداف یادگیری با توجه به اهداف یادگیری این درس، دانشجو دوره توانایی جامعی در زمینه‌های مختلف دیرینه‌اقلیم‌شناسی کسب خواهد کرد. این شامل تسلط بر روش‌های متنوع بازسازی شرایط اقلیمی گذشته مانند تحلیل لایه‌های رسوبی، مطالعات ایزوتوپی و بررسی بی هنجاری‌های ژئوشیمیایی می‌شود. دانشجو قادر خواهد بود انواع شواهد دیرینه‌اقلیمی از جمله مغزه‌های یخی قطبی، رسوبات اعماق اقیانوس‌ها، حلقه‌های رشد سالانه درختان، فسیل‌های دریایی و رسوبات غارها را شناسایی و داده‌های حاصل از آنها را با استفاده از تکنیک‌های آزمایشگاهی پیشرفته تفسیر نماید.
9 منبع احمدی، حسین؛ فیض نیا، سادات. (1391). سازندهای دوره کواترنز (مبانی نظری و کاربردی آن در منابع طبیعی)، انتشارت دانشگاه تهران. عساکره، حسین. (۱۳۸۶). تغییر اقلیم. انتشارات دانشگاه زنجان عزیزی، قاسم. (۱۳۸۰). تغییر اقلیم. انتشارات قومس Gornitz, V. ۲۰۰۸. Encyclopedia of Paleoclimatology and Ancient Environments. Springer. Bodri, L; V. Cermak. ۲۰۰۷. Borehole Climatology: a new method how to reconstruct climate. Elsevier. altzman, B. ۲۰۰۱. Dynamical Paleoclimatology: Generalized Theory of Global Climate Change. Academic Press. Cronin, T. ۱۹۹۹. Principles of Paleoclimatology. Columbia University Press. Bell, M., & Walker, M. J. (2014). Late Quaternary environmental change: physical and human perspectives. Routledge. Thomas, D. S. (Ed.). (2011). Arid zone geomorphology: process, form and change in drylands. John Wiley & Sons. Bradley, R. S. (1999). PALEOCLIMATOLOGY: Reconstructing Climates of the Quaternary (Vol. 613). Academic Press. Cronin, T. M. (1999). Principles of paleoclimatology. Columbia University Press.
10 فایل Pdf File