طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 نحوه ارزشیابی با توجه به مجازی بودن روش تدریس، نحوه ارزشیابی به شرح زیر میباشد: 1- میان ترم اول و دوم 30% 2- پایان ترم 30% 3- تمرینها و مشارکت کلاسی 30% 4- پروژه پایانی 10% 5- طراحی و ساخت یک دست ساخته نمره اضافی دارد. 6- کسب حداقل 50 % مجموع نمرات میان ترم ها و پایان ترم برای قبول شدن در این درس ضروری است. 7- غیبت بیش از حد باعث حذف درس خواهد شد.
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس طراحی اجزای 1 یکی از کاربردی ترین درسهای رشته مهندسی مکانیک در حوزه طراحی و ماشین سازی می باشد. در این درس دانشجویان قادر خواهند بود که کلیه قطعات مکانیکی تشکیل دهنده یک ماشین صنعتی را طراحی نمایند. در این درس دانشجویان از مفاهیم آموخته شده در سایر دروس برای طراحی اجزای ماشین بهره گرفته و کاملا به اهمیت تمامی دروس گذرانده شده قبلی پی میبرند.
3 هدف کلی دانشجویان با گذراندن این درس قادر خواهند بود تعدادی از قطعات تشکیل دهنده ماشین نظیر شافت، پیچ، فنر و اتصالات جوشکاری را طراحی نماید. بقیه قطعات در درس طراحی اجزای 2 آموخته می شود.
4 اهداف یادگیری دانشجو تمامی مراحل فرآیند طراحی یک محصول را فرامیگیرد. دانشجو معیارهای شکست قطعات تحت بارگذاری استاتیکی را یاد میگیرد. دانشجو معیارهای شکست قطعات تحت بارگذاری خستگی را یاد میگیرد. دانشجو می تواند شافت ماشینها را طراحی نماید. انشجو می تواند پیچها را انتخاب نموده و طراحی نماید. دانشجو با انواع فنرهای مکانیکی آشنا شده و طراحی آنرا یاد میگیرد. دانشجو با طراحی اتصالات جوشکاری آشنا میشود.
5 روش تدریس تدریس بصورت حضوری انجام میشود در طول مدت زمان کلاس از پرسش و پاسخ دانشجویی نیز استفاده میشود. سعی مبشود مثالهای کاربردی ارایه شود تا جذابیت درس بیشتر شود. دانشجویان در یک کار گروه طراحی یک ماشین را تجربه میکنند.
6 وظایف دانشجو دانشجویان می باید بصورت جدی در کلاس مشارکت داشته و تمرینها را به موقع تحویل دهند. در صورتی که تمرین و یا پروژه بصورت انفرادی تعریف شده باشد به هیچ عنوان نباید از کسی کمک گرفته شود و گزارش باید حاصل فکر و تلاش شخص دانشجو باشد.
7 منبع