image

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره آموزش و بهسازی منابع انسانی در هر سازمان در گروی شناخت و تحلیل علمی سازمان و کارکنان آن است. روانشناسی صنعتی و سازمانی به عنوان شاخه ای از علم روانشناسی به متخصصان کمک میکند که هر سازمان را در سطح کلی و کارکنان به عنوان اجزای اصلی آن را مورد مطالعه قرار دهند. بر پایه دانش بدست آمده از این تحلیل، آن ها می توانند در جهت آموزش و بهسازی منابع انسانی آن سازمان برنامه ریزی دقیق و مناسبی داشته باشند.
2 هدف کلی هدف اول این دوره آشنایی با ماهیت کار و شرایط آن و فهم چگونی تعامل و اثر گذاری شرایط کاری با خصوصیات فردی در هدایت و تاثیر گذاری بر سلامت و عملکرد شغلی کارکنان است. هدف دوم این دوره در مورد سهم روانشناسی در رفتار و عملکرد منابع انسانی سازمان ها است. دانشجویان یاد می گیرند که چگونه توسعه نیروی انسانی سهم حیاتی در مدیریت منابع انسانی بازی می کند.
3 اهداف یادگیری دانشجویان در این درس با مفاهیم اساسی در حوزه روانشناسی صنعتی و سازمانی آشنا می شوند. با انجام دو کار عملی دانشجویان با کاربرد دانش نظری در حوزه عملی این رشته آشنا می شوند. با بکار گیری روش آموزش متمرکز بر مسئله با مقالات تخصصی سرفصل های مختلف آشنا شده و ضمن یادگیری دانش مربوطه، در مورد زمینه مربوطه با دانشجویان دیگر با تمرکز بر اهداف یادگیری مسئله هر جلسه مباحثه می کنند. در جریان مباحثه از دانشجویان خواسته می شود در زمینه مربوطه تفکر انتقادی داشته و راهکارهای جایگزین را پیشنهاد کنند. آنها همچنین با روش های تحقیق در حوزه روانشناسی صنعتی و سازمانی آشنا می شوند و با انجام ارائه قسمت عملی کار، هدف این است که دانشجویان با نحوه نگارش گزارش و سپس ارائه حضوری آن نیز آشنا شوند. سرفصل های اصلی این درس شامل موارد زیر است: معنای کار و نقش روانشناسی صنعتی و سازمانی تحلیل شغل استرس شغلی و سلامت گزینش کارکنان مدل ها و نظریه های طراحی شغل نگرش شغلی و انگیزش و توسعه آن عملکرد شغلی، سنجش و توسعه
4 روش تدریس سخنرانی؛ بحث گروهی متمرکز بر مسئله؛ انجام کار عملی، نگارش گزارش و ارائه آن
5 وظایف دانشجو حضور به موقع در کلاس درس، مشارکت فعال در پیش-بحث و پس-بحث های متمرکز بر مسئله؛ مطالعه مواد آموزش در فاصله بین جلسات جهت کسب آمادگی برای شرکت در پس-بحث ها؛انجام کار عملی، نگارش و ارائه آن در زمان مشخص؛ به دلیل شیوع کرونا و آموزش مجازی دانشجویان باید در کلاس درس حضور فعال بصورت تصویری داشته باشند.
6 مواد و امکانات آموزشی اسلاید های آموزشی، کتاب، و مقالات. مقالات مربوط به مسائل آموزشی جهت مشارکت در مباحث گروهی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
7 نحوه ارزشیابی امتحان پایانی به شکل کتبی 10 نمره، امتحان میان ترم 6 نمره، فعالیت عملی 4 نمره.
8 فایل Pdf File
9 منبع - روانشناسی صنعتی و سازمانی، نوشته مایکل جی آموت، ترجمه جهانبخش صادقی جلد اول و دوم