1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس تخصصی اجباری دو واحد نظری |
2 |
هدف کلی |
فراگرفتن یک دوره از قواعد نحو زبان عربی برای درست گفتن ،درست خواندن،درست نوشتن و درک صحیح از معنای جمله ها و عبارتها . |
3 |
شایستگی های پایه |
1- قوام یافتن زبان فراگیر در گفتار و نوشتار و مصون ماندن زبان وی از لحن و خطا.
2- کسب مهارت و توانایی در تشخیص نقش واژگان و جمله ها در عبارت های مختلف. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با علم نحو و دستیابی به تصویری روشنتر از هویت علم نحو ،آشنایی با حالت و حرکت حرف آخر هر کلمه ، آشنایی با مکانیزم و کیفیت ترکیب کلمات با هم در یک جمله ،فهم صحیح متون و معارف دینی، کسب قدرت قضاوت بین نظرات و نظم بخشیدن به ذهن در علم نحو، آَشنایی با راه و روش ترکیب کلمات و جمله ها،کسب مهارت در نگارش صحیح به زبان عربی، کسب قدرت در ترجمه صحیح عبارت های عربی دارای اعراب و فاقد آن ،کسب مهارت در خواندن صحیح و حرکت گذاری دقیق واژگان. |
5 |
روش تدریس |
روش تلفیقی (روش سخنــــــرانی،بازگویی،پرسش و پاسخ،تمرینی،بحثی،پروژه ای، روش مبتنی بر IT) |
6 |
وظایف دانشجو |
استماع دقیق به مطالب و انجام تکالیف محوله |
7 |
منبع |
منابع اصلی:
الشرتونی ،رشید(1395).مبادئ العربیة فی الصرف و النحو (ج 4 ).چاپ نوزدهم ،تهران:اساطیر.
الغلایینی، مصطفی (1994م). جامع الدروس العربیة.الطبعة الثلاثون،بیروت:المکتبة العصریة.
منابع فرعی :
عبد الغنی، أیمن أمین(دون تا).النحو الکافی. القاهرة :دارالتوفقیة للتراث - الجارم،علی و امین ، مصطفی(1983م).النحو الواضح فی قواعد اللغة العربیة. القاهرة:دار المعارف – الانطاکی ،محمد(1432ق).المنهاج فی القواعد والاعراب، باکستان، دار البشرى- المجمع العلمی الاسلامی(1364ش). الهدایه فی النحو، الطبعة الخامسة- دیباجی، ابراهیم (1393ش).الجدید فی الصرف و النحو.چاپ اول،تهران: سمت – عفش ،محمد علی(1992).معین الطلاب فی قواعد النحو والإعراب. بیروت: دار الشرق العربی- شهابی، علی اکبر (1385). اصول النحو ، تهران :دانشگاه تهران |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده ،تخته وایت برد هوشمند ،ویدئو پروژکتو |
9 |
نحوه ارزشیابی |
اخذ امتحان میان ترم با نظر استاد و امتحان نهایی و با نظر استاد ترجیحا تحقیق در یکی از موضوعات نحوی |
10 |
فایل |
Pdf File |