1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس تخصصی اجباری دو واحد نظری |
2 |
هدف کلی |
فراگیری علم بیان و آرایه های بدیعی بلاغت عربی |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو باید بتواند تشبیه ، مجاز، استعاره و کنایه و آرایه های بدیعی را در متون ادبی بشناسد ، نقد و تحلیل کند و در گفتار و نوشتار خود بکار بندد. |
4 |
اهداف یادگیری |
1--تقویت توانایی فهم و تحلیل متون ادبی
2-پرورش ذوق ادبی
3-یادگیری مباحث بلاغی مربوط به علم بیان مشتمل بر تشبیه، مجاز و کنایه و آرایه های بدیعی
4-کسب مهارت لازم جهت تشخیص و تحلیل و نقد انواع یاد شده در متون نظم و نثر
5-به کارگیری معلومات دانش بلاغی در گفتار و نوشتار |
5 |
روش تدریس |
روش تلفیقی (روش سخنــــــرانی،بازگویی،پرسش و پاسخ،تمرینی،بحثی،پروژه ای، روش مبتنی بر IT) |
6 |
وظایف دانشجو |
استماع دقیق به مطالب و انجام تکالیف محوله |
7 |
منبع |
منابع:
- الهاشمی بک، سید احمد(1377 ش). جواهر البلاغة، فی المعانی و البیان و بدیع؛ چاپ اول، الهام، تهران.
- الجارم، علی و امین، مصطفی(1413ه.ق)، البلاغة الواضحة، قم ، دار الثقافة، الطبعة الثالثة.
- التفتازانی، سعد الدین(قم1411ه.ق) ، مختصر المعانی، ،دار الفکر، الطبعة الاولی.
- التفتازانی،سعدالدین،( 1416ه.ق )،کتاب المطول، قم ،مکتبة الداوری ، الطبعة الرابعة.
-
- ابن الأثیر، ضیاء الدین نصر الله بن محمد(دون تا). المثل السائر فی أدب الکاتب و الشاعر؛ تحقیق: محمد محیی الدین عبدالحمید، ج1، المکتبة العصریة، بیروت.
- الخفاجی، ابن سنان(2009م). سرالفصاحة، موسوعة الشعر العربی؛ الإصدار الأول، مؤسسة محمد بن راشد آل مکتوم، دون م.
- رجایی، محمد خلیل (1379ش). معالم البلاغه در علم معانی و بیان و بدیع، چاپ پنجم، مرکز نشر دانشگاه شیراز، شیراز.
- هاشمی خراسانی، ابو معین حمید الدین(1371ه. ش). مفصّل (شرح مطوّل)، ج9، چاپ اول، نشر حاذق، قم.
- مازندرانی،محمد هادی(1376ه.ش)، انوار البلاغة،تهران ،مرکز فرهنگی قبله، چاپ اول.
- عسکری، ابو هلال حسن بن عبدالله بن سهل(1372 ش) معیار البلاغة مقدمه ای در مباحث علوم بلاغت ، ترجمهء الصناعتین ، محمد جواد نصیری ، تهران، موسسهء انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
- المصری، ابن أبی الإصبع :بدیع القرآن ، ترجمهء علی میر لوحی،انتشارات آستان قدس رضوی،1368هـ.ش.
- ابن منقذ، أسامة بن مرشد بن علی : البدیع فی البدیع فی نقد الشعر،الطبعة الأولی،دارالکتب العلمیة،بیروت 1407هـ.ق |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب،جزوه، تخته وایت برد ساده ،تخته وایت برد هوشمند ،ویدئو پروژکتو |
9 |
نحوه ارزشیابی |
اخذ امتحان میان ترم با نظر استاد و امتحان نهایی و با نظر استاد ترجیحا تحقیق در یکی از موضوعات بلاغی |
10 |
فایل |
Pdf File |