1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان یکی از دروس اصلی در مدیریت سیستمهای منابع آب مطرح می¬باشد. همچنین بررسی عدم قطعیتها در پدیده¬های طبیعی و نیز تحلیل سری¬های زمانی از ابزارهای بسیار کارآمد در مدیریت منابع آب می¬باشد که در این درس به آن پرداخته خواهد شد. |
2 |
هدف کلی |
تحلیل داده¬های هیدرولوژیکی و بررسی عدم قطعیت¬های موجود در فرآیندهای هیدرولوژیکی؛ |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن درس هیدرولوژی مهندسی و آشنایی با مقدمات هیدرولوژی؛
گذراندن درس آمار و احتمال مهندسی؛
آشنایی با یک زبان¬های برنامه¬نویسی (MATLAB; Python; R; FORTRAN; etc.)؛ |
4 |
اهداف یادگیری |
• آشنایی با مفاهیم پایه در هیدرولوژی (سیکل هیدرولوژی، مفهوم سیستم هیدرولوژیکی، حوضه های آبریز، بیلان حوضه آبریز)؛
• تحلیل داده های بارش و تلفات آن؛
• تخمین مقدار رواناب ناشی از بارندگی ها (مقدار پیک) و تحلیل پدیه نفوذ آب در خاک؛
• تحلیل بارش رواناب (رواناب مستقیم، جریان سطحی، هیدروگراف جریان، شبکه آبراهه ای و قوانین هورتون، سیستم های خطی، توابع پاسخ و انتگرال پیچشی)؛
• تحلیل هیدروگراف جریان (هیدروگراف واحد، تبدیل هیدروگراف، محاسبه هیدروگراف سیلاب با استفاده از هیدروگراف واحد)؛
• روندیابی سیل (روندیابی سیل در مخزن، روندیابی سیل در رودخانه)؛
• هیدرولوژی آماری (تکمیل نواقص داده ها، توابع توزیع احتمالاتی، تخمین پارامترهای توزیع و تست های نکویی برازش، ریسک و قابلیت اعتماد)؛
• تحلیل فراوانی (سیلاب)؛
• طراحی هیدرولوژیکی؛
• تحلیل سری های زمانی در هیدرولوژی(آماده سازی داده ها، حافظه بلند مدت و کوتاه مدت در سری های زمانی، سری های ایستا، فرآیندهای غیرقطعی، آزمون های آماری)؛ |
5 |
روش تدریس |
• ارائه این درس در نیم¬سال اول 1402-1401 به صورت حضوری خواهد بود.
• در برخی قسمتها، مفاهیم پایه به صورت ویدئوهای برون¬خط (Offline) قبل از جلسه درس در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اشتراک¬گذاری این محتوای درسی از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه (https://vu.um.ac.ir/) انجام خواهد شد؛
• در جلساتی که به صورت حضوری برگزار خواهد شد، عمدتا به حل مثال از مباحث قبل و یا رفع اشکال پرداخته خواهد شد. همچنین در این جلسات تمرینهایی به صورت کلاسی تعریف شده است که دانشجویان عزیز بصورت انفرادی و یا گروهی به بحث و ارائه راه¬حل خواهند پرداخت؛
• در ابتدای جلسات سوالات مربوط به جلسات و بحث های جلسات گذشته پاسخ داده خواهد شد. این سوالات یا در همان جلسه مطرح خواهد شد و یا اینکه قبلا در گروهی که برای درس ایجاد شده (در تلگرام) مطرح شده¬اند؛
• تلاش شده است تا سرفصل¬های درس در قالب حل مسائل و موارد واقعی بیان گردد ( مساله محور بودن موارد تدریس شده)؛
• قسمتی از نمره درس (طبق جدول بعد) متعلق به تمریناتی/پروژه هایی خواهد بود که باید در تاریخ تعیین شده تحویل گردند. پاسخ تمرینات باید در موعد مقرر و با کیفیت مناسب در سامانه آموزش مجازی آپلود شوند؛
• برخی مطالب نظیر مرور مطالب پیش¬نیاز در قالب اسلایدها و یا فیلم¬های آموزشی ارائه خواهد شد که جهت صرفه¬جویی در وقت کلاس، مستقیما به آن¬ها پرداخته نخواهد شد و تنها به مشکلات شما پاسخ داده خواهد شد؛ |
6 |
وظایف دانشجو |
• شرکت مداوم و پیوسته در کلاس و به موقع؛
• رعایت شئون اخلاقی و علمی کلاس¬ها؛
• انجام تمرینات و یا پروژه های خواسته شده در موعد مقرر و بارگزاری آنها در کلاس مجازی (با کیفیت مناسب)؛
• حضور فعال در مباحث و موضوعات کلاسی؛
• شرکت در امتحانات میان ترم و پایان ترم؛ |
7 |
منبع |
1) صفوی، ح.ر. ؛ " هیدرولوژی مهندسی "، انتشارات ارکان دانش، چاپ سوم، 1393.
2) علیزاده، ا. ؛ " اصول هیدرولوژی کاربردی "، انتشارات دانشگاه امام رضا (ع)، 1381.
3) کارآموز، م. و عراقی نژاد، ش. ؛ " هیدرولوژی پیشرفته "، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1384. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
• اسلایدهای آموزشی که قبل از هر جلسه در کلاس مجازی بارگذاری می شوند؛
• فیلم های آموزشی (برای برخی مباحث) که در کلاس مجازی بارگذاری خواهند شد؛
• گروه تشکیل شده در فضای مجازی (تلگرام) و نیز تالار گفتگوی تشکیل شده در کلاس مجازی برای ایجاد ارتباط بین افراد؛ |
9 |
نحوه ارزشیابی |
• امتحان میان ترم : 2 نمره (30 آبان ماه 1401)؛
• تمرینات (حدود 10 سری اعم از تمرینات داخل کلاس و بیرون کلاس و یا پروژه¬های مرتبط با درس): 12 نمره؛
• حضور فعال در مباحث کلاس (شامل حضور در کلاس): 1 نمره؛
• امتحان پایان ترم: 5 نمره؛ |
10 |
فایل |
Pdf File |