1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان یکی از دروس اصلی در مدیریت سیستمهای منابع آب مطرح می¬باشد. همچنین بررسی عدم قطعیتها در پدیده¬های طبیعی و نیز تحلیل سری¬های زمانی از ابزارهای بسیار کارآمد در مدیریت منابع آب می¬باشد که در این درس به آن پرداخته خواهد شد. |
2 |
هدف کلی |
تحلیل داده¬های هیدرولوژیکی و بررسی عدم قطعیت¬های موجود در فرآیندهای هیدرولوژیکی؛ |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن درس هیدرولوژی مهندسی و آشنایی با مقدمات هیدرولوژی؛
گذراندن درس آمار و احتمال مهندسی؛
آشنایی با یک زبان¬های برنامه¬نویسی (MATLAB; Python; R; FORTRAN; etc.)؛ |
4 |
اهداف یادگیری |
1. آشنایی با چرخه هیدرولوژیکی و تعاملات بین اتمسفر، زمین و آبهای آزاد؛
2. آشنایی با چگونگی آنالیز و مدلسازی با استفاده از داده های هیدرولوژیکی و مدلسازی فرآیندهای مختلف هیدرولوژیکی؛
3. آشنایی با ریسک، عدم قطعیت، آنالیزها و ارزیابیهای احتمالاتی وقایع حدی؛
4. آشنایی با مدلهای شبیه سازی و روندیابی هیدرولوژیکی و مدلهای آماری ساخت و پیش بینی سری های زمانی؛
5. آشنایی با تحلیل سیلاب و خشکسالی، طراحی هیدرولوژیکی |
5 |
روش تدریس |
• در ابتدای جلسات سوالات مربوط به جلسات و بحث های جلسات گذشته پاسخ داده خواهد شد.
• تلاش شده است تا سرفصل¬های درس در قالب حل مسائل و موارد واقعی بیان گردد ( مساله محور بودن موارد تدریس شده)؛
• قسمتی از نمره درس (طبق جدول بعد) متعلق به تمریناتی/پروژه هایی خواهد بود که باید در تاریخ تعیین شده تحویل گردند. پاسخ تمرینات باید در موعد مقرر و با کیفیت مناسب در سامانه آموزش مجازی آپلود شوند؛
• برخی مطالب نظیر مرور مطالب پیش¬نیاز در قالب اسلایدها و یا فیلم¬های آموزشی ارائه خواهد شد که جهت صرفه¬جویی در وقت کلاس، مستقیما به آن¬ها پرداخته نخواهد شد و تنها به مشکلات شما پاسخ داده خواهد شد؛ |
6 |
وظایف دانشجو |
• شرکت مداوم و پیوسته در کلاس و به موقع؛
• رعایت شئون اخلاقی و علمی کلاس¬ها؛
• انجام تمرینات و یا پروژه های خواسته شده در موعد مقرر و بارگزاری آنها در کلاس مجازی (با کیفیت مناسب)؛
• حضور فعال در مباحث و موضوعات کلاسی؛
• شرکت در امتحانات میان ترم و پایان ترم؛ |
7 |
منبع |
1) صفوی، ح.ر. ؛ " هیدرولوژی مهندسی "، انتشارات ارکان دانش، چاپ سوم، 1393.
2) علیزاده، ا. ؛ " اصول هیدرولوژی کاربردی "، انتشارات دانشگاه امام رضا (ع)، 1381.
3) کارآموز، م. و عراقی نژاد، ش. ؛ " هیدرولوژی پیشرفته "، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1384. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
• اسلایدهای آموزشی که قبل از هر جلسه در کلاس مجازی بارگذاری می شوند؛
• فیلم های آموزشی (برای برخی مباحث) که در کلاس مجازی بارگذاری خواهند شد؛
• گروه تشکیل شده در فضای مجازی (تلگرام) و نیز تالار گفتگوی تشکیل شده در کلاس مجازی برای ایجاد ارتباط بین افراد؛ |
9 |
نحوه ارزشیابی |
• امتحان میان ترم : 5 نمره (13 آذرماه 1402)؛
• تمرینات و یا پروژه¬های درس: 7 نمره؛
• حضور فعال در مباحث کلاس (شامل حضور در کلاس): 1 نمره؛
• امتحان پایان ترم: 7 نمره؛ |
10 |
فایل |
Pdf File |