1 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با اصول، مفاهیم و عناصر راهبرد ملی و نیز دادن مهارت های لازم برای تدوین راهبرد ملی |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از آنجا که توسعه و آمایش سرزمینی رابطه مستقیمی با عوامل و مولفه های جغرافیایی دارد و جایگاه این عوامل به عنوان موتور محرکه این آمایش و توسعه به شمار می آید، لذا ارائه درسی با عنوان «جغرافیا و راهبرد توسعه ملی» در راستای جغرافیای سیاسی کاربردی و نیز برنامه های درسی دوره کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. |
3 |
شایستگی های پایه |
برای فهم و درک بهتر دانشجویان بهتر است پس از گذراندن دروسی همچون، نظریه های جغرافیای سیاسی و جغرافیای سیاسی ایران، این درس ارائه شود. |
4 |
اهداف یادگیری |
اهداف کلی از ارائه این درس، آشنایی دانشجویان با کلیات و مفاهیم قدرت ملی به عنوان ابزار اصلی رسیدن به راهبرد ملی، منافع و اهداف ملی، توسعه ملی، جغرافیا و سیرتحول مفهوم راهبردو نهایتا تدوین جایگاه راهبرد ژئوپلیتیک در تدوین راهبرد ملی می باشد. |
5 |
روش تدریس |
روش آموزش
1. تدریس با استفاده از روش Power Point و تشریح مطالب
2. پاسخ به سوالات دانشجویان
3. بحث و بررسی مطالب |
6 |
وظایف دانشجو |
کار عملی در راستای موضوعات و مسائل مرتبط با مطالب درس بوده و بر اساس علاقه دانشجو یا نظر استاد تعیین می شود. گزارش کار توسط دانشجویان به کلاس و استاد بصورت شفاهی و کتبی ارائه خواهد شد. ترجیحاً دانشجویان بصورت گروهی این کار را انجام خواهند داد. |
7 |
منبع |
1- استراتژی و روش های برنامه ریزی استرتژیک –لطیفیان، سعیده - تهران- دفتر مطالعات سیاسی و بین الملی وزارت امور خارجه -1367
2- تحلیل مبانی قدرت ملی، حافظ نیا و دیگران- دوفصلنامه علوم
اجتماعی – دانشگاه تربیت معلم – جلد 1 شماره پاییز 1382
حافظ نیا، محمدرضا. (1385). اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک. مشهد: انتشارات پاپلی
3- قدرت ملی- حافظ نیا، محمدرضا – نشر انتخاب- 1386
4- Gray, Colin. S (1999) Modern Strategy. New York: Oxford University press.
5- Barry, Busan (1998) Global Security at 21st Century. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
برای تدریس این درس با توجه به ماهیت آن یک فضای کلاسی مناسب با دارا بودن سیستم دیتا پرژکتور هم برای ارائه با پاور پوینت توسط استاد و هم برای ارائه گزارش علمی دانشجویان لازم است.
و در صورت فراهم شدن شرایط برگزاری سفر علمی به یکی از مناطق مهم و استراتزیک کشور برای مشاهدات میدانی و عینی برای درک وفهم بهتر و بیشتر دانشجویان بر اساس درج ضرورت برگزاری سفر علمی در سرفصل وزارت عتف |
9 |
نحوه ارزشیابی |
روش ارزشیابی
ارزشیابی کتبی 14 نمره بر مبنای اولویت مطالب و مباحث مطروحه در کلاس و نیز منابع معرفی شده.
ارزشیابی عملی4نمره بر مبنای گزارش کتبی تهیه شده در طول ترم توسط دانشجو و ارائه آن در کلاس.
ارزشیابی فعالیت و مشارکت و نظم در کلاس، 2 نمره
نکته: سهم هر کدام از موارد فوق با موافقت استاد و دانشجو قابل تغییر است. |