1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به ارتباط موضوع مدیریت سیاسی با فضا و تبیین کنش و واکنش های آنها بر یکدیگر در رشته علمی جغرافیای سیاسی، ارائه این درس در مقطع کارشناسی ارشد کمک مناسبی در فهم و درک دانشجویان خواهد کرد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با روشهای مدیریت و الگوهای اداره سیاسی فضای جغرافیایی و آموزش نحوه مدیریت سیاسی آن |
3 |
شایستگی های پایه |
از آنجا که این درس می تواند به عنوان مقدمه و پیشنیازی برای دروس تخصصی جغرافیای سیاسی تلقی شود، لذا خود به عنوان یک درس پایه نقش مهمی در آغاز ورود دانشجویان به مباحث تخصصی جغرافیای سیاسی دارد. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با روشهای مدیریت و الگوهای اداره سیاسی فضای جغرافیایی و آموزش نحوه مدیریت سیاسی آن |
5 |
روش تدریس |
روش آموزش
1. تدریس با استفاده از روش Power Point و تشریح مطالب
2. پاسخ به سوالات دانشجویان
3. بحث و بررسی مطالب
4. ارائه سمینار |
6 |
وظایف دانشجو |
1- حضور به موقع و منظم در کلاس؛ قبل از حضور استاد
2- نقش آفرینی فعال در کلاس و پیش مطالعه منابع تعیین شده قبل از حضور در کلاس
3- ارائه سمینار متنلسب با سرفصل درس |
7 |
منبع |
1-برک پور، ناصر.(1390)مدیریت و حکمروایی شهری. تهران: انتشارات دانشگاه هنر
2- میدری.احمد و خیرخواهان. جعفر(1383)فحکمروانی خوب . تهران : مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
3-حافظ نیافمحمدرضا و کاویانی راد، مراد.(1383) افقهای جدید در جغرافیای سیاسی. تهران:سمت.
4-قاضی،ابوالفضل (1373).حقوق اساسی و نهادهای سیاسی. تهران:انتشارات دانشگاه تهران
5-قالیباف،محمدباقر(1386).حکومت محلی با استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران.تهران :امیرکبیر.
6-بوژمان.آراب(1382).اطلاعات استراتژیک و کشورداری.ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی،تهران»انتشارات پژوهشکده راهبردی.
7-مویر،ریچارد(1379).درآمدی نو بر جغرافیای سیاسی.ترجمه دره میرحیدر و سیدیحیح صفوی. تهران:سازمان جغرافیای نیروهای مسلح |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
برای تدریس این درس با توجه به ماهیت آن یک فضای کلاسی مناسب با دارا بودن سیستم دیتا پرژکتور هم برای ارائه با پاور پوینت توسط استاد و هم برای ارائه گزارش علمی دانشجویان لازم است.
و نیز بطور عینی تر ارتباط با مدیریت های سیاسی در فضاهای مختلف از جمله حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد برای رویت قانونگذاری و نحوه اداره فضاهای شهری |
9 |
نحوه ارزشیابی |
1. حضور به موقع و منظم در کلاس؛ قبل از حضور استاد و نقش آفرینی فعال در کلاس و پیش مطالعه منابع تعیین شده قبل از حضور در کلاس؛ 2 نمره
2. ارائه سمینار مرابط با سرفصل درس 4 نمره
3. مشارکت و ارزیابی در کلاس 2 نمره
3. آزمون کتبی پایان ترم 12 نمره |