طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره از آنجا که برای تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به جغرافیای سیاسی، دانشجویان دکتری جغرافیای سیاسی نیازمند آشنایی با مسائل بین الملل و دیپلماسی کارآمد می باشند، لازم است تا با اصول روابط بین الملل و دیپلماسی و تجزیه و تحلیل های ژئوپلیتیکی مترتب بر آن در قالب درسی با همین عنوان آشنا شوند.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مفاهیم و مکانیزم روابط بین کشورها و نیز مطالعه سیستم بین المللی و استراتژی های کلی سیاست خارجی و دیپلماسی و تجزیه و تحلیل های ژئوپلیتیکی مسائل بین المللی
3 شایستگی های پایه این درس در پس از گذراندن دروسی مقدماتی ارائه شده و دیدگاه لازم را به دانشجو برای تجزیه و تحلیل مسائل ژئوپلیتیک در عرصه بین الملل را می دهد.
4 اهداف یادگیری آشنایی دانشجویان با مفاهیم و نظریه ها و اندیشه های صاحب نظران داخلی و خارجی در حوزه مسائل ژئوپلیتیکی بین المللی به ویژه در دوره معاصر که تحولات شگرفی در سرنوشت مناطق مختلف ژئوپلیتیکی داشته، می باشد.
5 روش تدریس روش آموزش 1. تدریس با استفاده از روش Power Point و تشریح مطالب 2. پاسخ به سوالات دانشجویان 3. بحث و بررسی مطالب
6 وظایف دانشجو کار عملی در راستای موضوعات و مسائل مرتبط با مطالب درس بوده و بر اساس علاقه دانشجو یا نظر استاد تعیین می شود. گزارش کار توسط دانشجویان به کلاس و استاد بصورت شفاهی و کتبی ارائه خواهد شد. ترجیحاً دانشجویان بصورت گروهی این کار را انجام خواهند داد.
7 منبع -گریفیتس، مارتین(1393)، نظریه روابط بین الملل برای سده بیست و یکم. ترجمه علیرضا طیب. تهران. نشرئی -فرجی راد، عبدالرضا (1395). ژئوپلیتیک و دیپلماسی در رسانه تهران. سازمان جغرافیایی مسلح -قوام،عبدالعلی (1386). اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل. تهران: سمت -امیری، هاشم (1395). ژئوپلیتیک دیپلماسی و رفتار قدرتها. تهران: کانی مهر -زرقانی،سیدهادی(1398). مقدمه ای بر قدرت ملی؛ مبانی، کارکردها. محاسبه و سنجش. تهران:پژوهشکده مطالعات راهبردی
8 مواد و امکانات آموزشی برای تدریس این درس با توجه به ماهیت آن یک فضای کلاسی مناسب با دارا بودن سیستم دیتا پرژکتور هم برای ارائه با پاور پوینت توسط استاد و هم برای ارائه گزارش علمی دانشجویان لازم است.
9 نحوه ارزشیابی روش ارزشیابی ارزشیابی کتبی 14 نمره بر مبنای اولویت مطالب و مباحث مطروحه در کلاس و نیز منابع معرفی شده. ارزشیابی عملی4نمره بر مبنای گزارش کتبی تهیه شده در طول ترم توسط دانشجو و ارائه آن در کلاس. ارزشیابی فعالیت و مشارکت و نظم در کلاس، 2 نمره نکته: سهم هر کدام از موارد فوق با موافقت استاد و دانشجو قابل تغییر است.