1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از آنجا که برای تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به جغرافیای سیاسی، دانشجویان دکتری جغرافیای سیاسی نیازمند آشنایی با مسائل بین الملل و دیپلماسی کارآمد می باشند، لازم است تا با اصول روابط بین الملل و دیپلماسی و تجزیه و تحلیل های ژئوپلیتیکی مترتب بر آن در قالب درسی با همین عنوان آشنا شوند. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم و مکانیزم روابط بین کشورها و نیز مطالعه سیستم بین المللی و استراتژی های کلی سیاست خارجی و دیپلماسی و تجزیه و تحلیل های ژئوپلیتیکی مسائل بین المللی |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس در پس از گذراندن دروسی مقدماتی ارائه شده و دیدگاه لازم را به دانشجو برای تجزیه و تحلیل مسائل ژئوپلیتیک در عرصه بین الملل را می دهد. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم و نظریه ها و اندیشه های صاحب نظران داخلی و خارجی در حوزه مسائل ژئوپلیتیکی بین المللی به ویژه در دوره معاصر که تحولات شگرفی در سرنوشت مناطق مختلف ژئوپلیتیکی داشته، می باشد. |
5 |
روش تدریس |
روش آموزش
1. تدریس با استفاده از روش Power Point و تشریح مطالب
2. پاسخ به سوالات دانشجویان
3. بحث و بررسی مطالب |
6 |
وظایف دانشجو |
کار عملی در راستای موضوعات و مسائل مرتبط با مطالب درس بوده و بر اساس علاقه دانشجو یا نظر استاد تعیین می شود. گزارش کار توسط دانشجویان به کلاس و استاد بصورت شفاهی و کتبی ارائه خواهد شد. ترجیحاً دانشجویان بصورت گروهی این کار را انجام خواهند داد. |
7 |
منبع |
-گریفیتس، مارتین(1393)، نظریه روابط بین الملل برای سده بیست و یکم. ترجمه علیرضا طیب. تهران. نشرئی
-فرجی راد، عبدالرضا (1395). ژئوپلیتیک و دیپلماسی در رسانه تهران. سازمان جغرافیایی مسلح
-قوام،عبدالعلی (1386). اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل. تهران: سمت
-امیری، هاشم (1395). ژئوپلیتیک دیپلماسی و رفتار قدرتها. تهران: کانی مهر
-زرقانی،سیدهادی(1398). مقدمه ای بر قدرت ملی؛ مبانی، کارکردها. محاسبه و سنجش. تهران:پژوهشکده مطالعات راهبردی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
برای تدریس این درس با توجه به ماهیت آن یک فضای کلاسی مناسب با دارا بودن سیستم دیتا پرژکتور هم برای ارائه با پاور پوینت توسط استاد و هم برای ارائه گزارش علمی دانشجویان لازم است. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
روش ارزشیابی
ارزشیابی کتبی 14 نمره بر مبنای اولویت مطالب و مباحث مطروحه در کلاس و نیز منابع معرفی شده.
ارزشیابی عملی4نمره بر مبنای گزارش کتبی تهیه شده در طول ترم توسط دانشجو و ارائه آن در کلاس.
ارزشیابی فعالیت و مشارکت و نظم در کلاس، 2 نمره
نکته: سهم هر کدام از موارد فوق با موافقت استاد و دانشجو قابل تغییر است. |