طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره آشنایی با مفاهیم و نظریه‌ها و سیاستهای فضایی در برنامه ریزی گردشگری در قالب درس سیاستگذاری گردشگری، دارای جایگاه قابل توجهی است و دانشجو انگیزه ارائه نظریه در این موضوع را پیدا خواهد کرد. بر این اساس درس ارائه شده از جایگاه حائز اهمیتی در برنامه درسی دوره جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دارد.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با نظریه ها و سیاستهای برنامه ریزی گردشگری و مدل های موفق منتج از این سیاستها و نظریه ها در راستای سیاستگذاری
3 شایستگی های پایه برای این درس پیشنیازی مشخص نشده است. برای فهم و درک بهتر دانشجویان پرداختن دانشجو به یک تا 3 نظریه و سیاستگذاری ارائه در کلاس مفید خواهد بودبهتر است
4 اهداف یادگیری ضمن آشنایی دانشجویان با مفاهیم و نظریه های گردشگری، بومی سازی نظریات رشته که اغلب غربی هستند و ارائه نظریه مرتبط با شرایط و منافع ملی مورد نظر می باشد.
5 روش تدریس روش آموزش 1. تدریس با استفاده از روش Power Point و تشریح مطالب 2. پاسخ به سوالات دانشجویان 3. بحث و بررسی مطالب
6 وظایف دانشجو ارائه کلاسی در راستای موضوعات و مسائل مرتبط با مطالب درس و بر اساس علاقه دانشجو یا نظر استاد تعیین می شود. گزارش کار توسط دانشجویان به کلاس و استاد بصورت شفاهی و کتبی ارائه خواهد شد. ترجیحاً دانشجویان بصورت گروهی این کار را انجام خواهند داد.
7 منبع منابع: - دیوید ال. ادگل سر، ماریان دل ماسترو آلن، کینگر اسمیت، جیسون آر. سوانسون، ۱۳۹۲، خط مشی گذاری در صنعت اکوتوریسم: دیروز، امروز، فردا، مترجم: حمید ضرغام بروجنی - مرتضی بذرافشان، دفتر پژوهش های فرهنگی - شجاعی، منوچهر و نوری، نورالدین، ۱۳۸۶، بررسی سیاستهای دولت در صنعت اکوتوریسم و ارایه الگوی توسعه پایدار صنعت اکوتوریسم کشور، دانش مدیریت، سال ۲۰، شماره ۷۸، ۹۰-۶۳ - وایان دایر، ۱۳۹۴، اقتصاد و سیاستگذاری اکوتوریسم ، ترجمه محمدحسین ایمانی خوشخو و ولی الله على زاده، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - ویسی، هادی، ۱۳۹۶، بررسی انتقادی سیاستگذاری اکوتوریسم در آینه اسناد و قوانین فرادستی ایران، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، شماره ۱۹، صص ۱۸۰-۱۶۰. - اسماعیل زاده حسن, صرافی مظفر, توکلی نیا جمیله، ۱۳۹۰، تحلیلی بر رویکردهای توسعه گردشگری در اجتماعات محلی، مجله علوم محیطی، سال ۹، شماره ۲، صص ۱۴۲-۱۱۹. - ستاروند احمدعلی و سیدحمزه صفوی، سیما رفسنجانی نژاد، سیدیحیی صفوی، ۱۳۹۵، سیاستگذاری اکوتوریسم در کشورهای در حال توسعه، جها دانشگاهی تهران - کالین مایکل هال، ۱۳۸۹، سیاستگذاری جهانگردی، ترجمه محمد اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. - Andy Drumm Alan Moore Andrew Soles Carol Patterson John E. Terborgh, 2004, Ecotourism Development: A Manual for Conservation Planners and Managers; Volume II: The Business of Ecotourism Development and Management, The Nature Conservancy. - Chin Chin Wang, Carl Cater & Tiffany Low (2016) Political challenges in community-based ecotourism, Journal of Sustainable Tourism, 24:11,1555-1568, DOI: 10,108/09669582.2015,1125908 - Fennell, A. David, and Dowling, Ross, K., ۲۰۰۳, Ecotourism policy and Planning, CABI Publishing. -Kenneth F. Backman and Ian E. Munanura, 2017, Ecotourism in Sub-Saharan Africa, Routledge. -Rosaleen Duffy, 2013, A Trip Too Far: Ecotourism, Politics and Exploitation, Routledge. -Zeppel H., ۲۰۰۶, Indigenous Ecotourism: Sustainable Development and Management, CABI.
8 مواد و امکانات آموزشی برای تدریس این درس با توجه به ماهیت آن یک فضای کلاسی مناسب با دارا بودن سیستم دیتا پرژکتور هم برای ارائه با پاور پوینت توسط استاد و هم برای ارائه گزارش علمی دانشجویان لازم است.
9 نحوه ارزشیابی روش ارزشیابی ارزشیابی کتبی 12 نمره بر مبنای اولویت مطالب و مباحث مطروحه در کلاس و نیز منابع معرفی شده. ارزشیابی عملی6 نمره بر مبنای گزارش کتبی تهیه شده در طول ترم توسط دانشجو و ارائه آن در کلاس. ارزشیابی فعالیت و مشارکت و نظم در کلاس، 2 نمره نکته: سهم هر کدام از موارد فوق با موافقت استاد و دانشجو قابل تغییر است.