1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به اهمیت فضای مجازی در سالهای اخیر، برای تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به جغرافیای سیاسی، دانشجویان دکتری جغرافیای سیاسی نیازمند آشنایی با مسائل فضای مجازی و اثیرات آن در فضای واقعی و جغرافیایی می باشند، لازم است تا با اصول و تجزیه و تحلیل های جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک فضای مجازی در قالب درسی با همین عنوان آشنا شوند. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با موضوعات جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک در فضای مجازی و تحلیل مسائل آن |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس در پس از گذراندن دروسی مقدماتی ارائه شده و دیدگاه لازم را به دانشجو برای تجزیه و تحلیل مسائل جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک فضای مجازی را می دهد. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم و نظریه ها و اندیشه های صاحب نظران داخلی و خارجی در حوزه مسائل جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک فضای مجازی به ویژه در سالهای اخیر و سالهای پیش رو که تحولات شگرفی در سرنوشت مناطق مختلف ژئوپلیتیکی داشته و خواهد داشت، می باشد. |
5 |
روش تدریس |
روش آموزش
1. تدریس با استفاده از روش Power Point و تشریح مطالب
2. پاسخ به سوالات دانشجویان
3. بحث و بررسی مطالب |
6 |
وظایف دانشجو |
کار عملی در راستای موضوعات و مسائل مرتبط با مطالب درس بوده و بر اساس علاقه دانشجو یا نظر استاد تعیین می شود. گزارش کار توسط دانشجویان به کلاس و استاد بصورت شفاهی و کتبی ارائه خواهد شد. ترجیحاً دانشجویان بصورت گروهی این کار را انجام خواهند داد. |
7 |
منبع |
1- حافظ نیا، محمدرضا (۱۳۹۸)، جغرافیای سیاسی فضای مجازی، تهران: انتشارات سمت.
2- حافظ نیا، محمدرضا و ملاحسینی اردکانی، رضا (۱۳۹۲)، فناوری اطلاعات و دموکراسی مستقیم، تهران: انتشارات زیتون سبز
3- ابو، بوسالوئیس (۱۳۸۵)، امپریالیسم سایبر و روابط جهانی در عصر الکترونیک، ترجمه: پرویز علوی، تهران: نشر ثانیه
4- حسنبیگی، ابراهیم (۱۳۸۸)، حقوق و امنیت در فضای سایبر، تهران: دانشگاه دفاع ملی
5- جلالی فراهانی، امیرحسین (۱۳۸۹)، کنوانسیون جرایم سایبری و پروتکل الحاقی آن، تهران: خرسندی
6- کاستلز، امانوئل (۱۳۹۶)، قدرت ارتباطات، ترجمه: حسین بصیریان جهرمی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی
7- عاملی، سعیدرضا (۱۳۸۸)، متن مجازی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
8- زین العابدین، یوسف (۱۳۹۴)، فضای مجازی و تحولات جغرافیای سیاسی، تهران: نشر انتخاب
9- گرام، گوردن (1393)، جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت، ترجمه: محمدرضا امین ناصری، تهران: انتشارات کویر
10- خندان، محمد (۱۳۸۸)، سیری فلسفی در سپهر اطلاعات: جستارهایی پیرامون اطلاعات، اطلاع رسانی و تکنولوژی اطلاعات، تهران: نشر چاپار
11- Blount, P. J. (2019). Reprogramming the World: Cyberspace and the Geograghy of Global Order. Bristol – England: E – International Relations Publishing.
12- Douzet. Frederick. (2014). Understanding Cyberspace with Geopolitics. Herodote. Volume 152 _ 153, Issue 1.
13- Tsager, Raga and others. (1998). Cyber Democracy, Technology, Cities and Civic Networks. London: Rutledge.
14- Crampton. Jeremy. (2003). The Political Mapping of Syberspace, University of Chicago press.
15- Kellerman, Aharon. (2016). Geographic Interpretations of the Internet. Switzerland: Springer.
16- Kellerman, Aharon. (2015). The Internet as Second Action Space. London and New York: Routledge, 2014.
17- Derek S._Reveron. (2013). Cyberspace and National Security: Threats, Opportunities, and Power in a Virtual Would. Georgetown University Press.
18- Betz, Devid J. & Others. (2011). Cyberspace and the State: Towards a Strategy for Cyber_Power (Adelphi series) ist Edition.
19- Libicki, Martin. (2016). Cyberspace in peace and War (Transforming War).
20- Nagy. Victor, (2012). The Geographic Struggle in Cyberspace Between the United State; China and Russia. AARMS. Academic and Applied in Military. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
برای تدریس این درس با توجه به ماهیت آن یک فضای کلاسی مناسب با دارا بودن سیستم دیتا پرژکتور هم برای ارائه با پاور پوینت توسط استاد و هم برای ارائه گزارش علمی دانشجویان لازم است. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
روش ارزشیابی
ارزشیابی کتبی 14 نمره بر مبنای اولویت مطالب و مباحث مطروحه در کلاس و نیز منابع معرفی شده.
ارزشیابی عملی4نمره بر مبنای گزارش کتبی تهیه شده در طول ترم توسط دانشجو و ارائه آن در کلاس.
ارزشیابی فعالیت و مشارکت و نظم در کلاس، 2 نمره
نکته: سهم هر کدام از موارد فوق با موافقت استاد و دانشجو قابل تغییر است. |