1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از آنجا که توسعه و آمایش سرزمینی رابطه مستقیمی با عوامل و مولفه های جغرافیایی دارد و جایگاه این عوامل به عنوان موتور محرکه این آمایش و توسعه به شمار می آید، لذا ارائه درسی با عنوان «جغرافیا و راهبرد توسعه ملی» در راستای جغرافیای سیاسی کاربردی و نیز برنامه های درسی دوره کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با اصول، مفاهیم و عناصر راهبرد ملی و نیز دادن مهارت های لازم برای تدوین راهبرد ملی |
3 |
شایستگی های پایه |
برای فهم و درک بهتر دانشجویان بهتر است پس از گذراندن دروسی همچون، نظریه های جغرافیای سیاسی و جغرافیای سیاسی ایران، این درس ارائه شود. |
4 |
اهداف یادگیری |
اهداف کلی از ارائه این درس، آشنایی دانشجویان با کلیات و مفاهیم قدرت ملی به عنوان ابزار اصلی رسیدن به راهبرد ملی، منافع و اهداف ملی، توسعه ملی، جغرافیا و سیرتحول مفهوم راهبردو نهایتا تدوین جایگاه راهبرد ژئوپلیتیک در تدوین راهبرد ملی می باشد. |
5 |
روش تدریس |
روش آموزش
1. تدریس با استفاده از روش Power Point و تشریح مطالب
2. پاسخ به سوالات دانشجویان
3. بحث و بررسی مطالب |
6 |
وظایف دانشجو |
کار عملی در راستای موضوعات و مسائل مرتبط با مطالب درس بوده و بر اساس علاقه دانشجو یا نظر استاد تعیین می شود. گزارش کار توسط دانشجویان به کلاس و استاد بصورت شفاهی و کتبی ارائه خواهد شد. ترجیحاً دانشجویان بصورت گروهی این کار را انجام خواهند داد. |
7 |
منبع |
1. لطیفیان، سعیده (1376) استراتژی و روشهای برنامهریزی استراتژیک. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
2. هاینتز، استفن (1387) رویکرد سیستمی به برنامهریزی و مدیریت استژاتژیک. تهران: نشر نی
3. حافظنیا، محمدرضا (1386) قدرت و منافع ملی. تهران: نشر انتخاب
4. سید هادی، زرقانی (1388) مقدمهای بر قدرت ملی، کارکرد، محاسبه و سنجش. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
برای تدریس این درس با توجه به ماهیت آن یک سامانه مناسب کلاسهای آنلاین هم برای ارائه با پاور پوینت توسط استاد و هم برای ارائه گزارش علمی دانشجویان لازم است. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
روش ارزشیابی
ارزشیابی پایان ترم 8 نمره، ارائه کلاسی 6 نمره، فعالیت و مشارکت در کلاس 4 نمره و حظور مرتب و نظم در کلاس، 2 نمره
نکته: سهم هر کدام از موارد فوق با موافقت استاد و دانشجو قابل تغییر است. |
10 |
فایل |
Pdf File |