طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره از آنجا که توسعه و آمایش سرزمینی رابطه مستقیمی با عوامل و مولفه های جغرافیایی دارد و جایگاه این عوامل به عنوان موتور محرکه این آمایش و توسعه به شمار می آید، لذا ارائه درسی با عنوان «جغرافیا و راهبرد توسعه ملی» در راستای جغرافیای سیاسی کاربردی و نیز برنامه های درسی دوره کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با اصول، مفاهیم و عناصر راهبرد ملی و نیز دادن مهارت های لازم برای تدوین راهبرد ملی
3 شایستگی های پایه برای فهم و درک بهتر دانشجویان بهتر است پس از گذراندن دروسی همچون، نظریه های جغرافیای سیاسی و جغرافیای سیاسی ایران، این درس ارائه شود.
4 اهداف یادگیری اهداف کلی از ارائه این درس، آشنایی دانشجویان با کلیات و مفاهیم قدرت ملی به عنوان ابزار اصلی رسیدن به راهبرد ملی، منافع و اهداف ملی، توسعه ملی، جغرافیا و سیرتحول مفهوم راهبردو نهایتا تدوین جایگاه راهبرد ژئوپلیتیک در تدوین راهبرد ملی می باشد.
5 روش تدریس روش آموزش 1. تدریس با استفاده از روش Power Point و تشریح مطالب 2. پاسخ به سوالات دانشجویان 3. بحث و بررسی مطالب
6 وظایف دانشجو کار عملی در راستای موضوعات و مسائل مرتبط با مطالب درس بوده و بر اساس علاقه دانشجو یا نظر استاد تعیین می شود. گزارش کار توسط دانشجویان به کلاس و استاد بصورت شفاهی و کتبی ارائه خواهد شد. ترجیحاً دانشجویان بصورت گروهی این کار را انجام خواهند داد.
7 منبع 1. لطیفیان، سعیده (1376) استراتژی و روشهای برنامه‌ریزی استراتژیک. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه 2. هاینتز، استفن (1387) رویکرد سیستمی به برنامه‌ریزی و مدیریت استژاتژیک. تهران: نشر نی 3. حافظ‌نیا، محمدرضا (1386) قدرت و منافع ملی. تهران: نشر انتخاب 4. سید هادی، زرقانی (1388) مقدمه‌ای بر قدرت ملی، کارکرد، محاسبه و سنجش. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی
8 مواد و امکانات آموزشی برای تدریس این درس با توجه به ماهیت آن یک سامانه مناسب کلاسهای آنلاین هم برای ارائه با پاور پوینت توسط استاد و هم برای ارائه گزارش علمی دانشجویان لازم است.
9 نحوه ارزشیابی روش ارزشیابی ارزشیابی پایان ترم 8 نمره، ارائه کلاسی 6 نمره، فعالیت و مشارکت در کلاس 4 نمره و حظور مرتب و نظم در کلاس، 2 نمره نکته: سهم هر کدام از موارد فوق با موافقت استاد و دانشجو قابل تغییر است.
10 فایل Pdf File