1 |
فایل |
Pdf File |
2 |
روش تدریس |
مراحل انجام پروژه¬ی راه:
1. بین نقاط مشخص شده در نقشه¬ی توپوگرافی با مقیاس با رعایت حداکثر شیب طولی مجاز، مسیر را به روش پرگار ترسیم و از بین مسیرهای موجود، بهترین واریانت را با ذکر دلایل مهندسی(امتیازدهی براساس کتاب دکتر منجم و قیاس احجام خاکی) انتخاب نمایید. در این بخش حداقل دو واریانت بایستی آنالیز و امتیازدهی شود. پس از ترسیم مسیرهای شکسته به شیوه¬ی دستی با راستاپذیر کردن مسیر حاصله و در نظر گرفتن قوس¬ها از نوع ساده، مسیر را طرح و ترسیم نمایید. جهت تسریع در انجام محاسبات احجام خاکی، فاصله¬ی پروفیل¬های عرضی 100 متر در نظر گرفته شود و حداقل دو نقطه در هر طرف محور به¬فواصل 15 و 25 متری از مرکز راه انتخاب و رقوم ارتفاعی قرائت گردد. توجه شود که ترسیم واریانت¬ها بایستی به شیوه دستی صورت پذیرد. لیکن جهت سرعت بخشیدن به کار ترسیم پروفیل طولی و عرضی می¬تواند با نرم¬افزار اتوکد صورت پذیرد. پس از تعیین واریانت بهینه بایستی کلیه¬ی مراحل قبل به-ترتیبی که در بند 2 آمده است برای واریانت بهینه تکرار گردد. استفاده از قوس کلوتید و حداقل ترسیم و محاسبه¬ی یک قوس مرکب در واریانت بهینه الزامی است. همچنین اضافه عرض در قوس و منحنی حد دید (تامین فاصله¬ی دید) نیز در طرح واریانت بهینه باید در نظر گرفته شود.
2. پس از تعیین واریانت بهینه، روی محور راه به¬فواصل حداقل 30 متر ایستگاه¬گذاری کرده و فاصله و ارتفاع هر یک از نقاط را قرائت نمایید. توجه گردد که در این بخش بایستی قبل از انجام هر کاری، تعداد خطوط راه با توجه به سطح سرویس تعیین شده و آمار ترافیکی تعیین گردد. به¬کمک این برداشت و همچنین برداشت¬هایی که در هر ایستگاه در جهت عمود بر محور راه انجام می¬شود، نقشه¬های پروفیل طولی و عرضی را رسم و مشخصات کامل آن¬¬ها را درج نمائید. این نقشه¬ها باید کلیه¬ی اطلاعات لازم را داشته باشد. (بر روی کلیه¬ی نقشه¬های مربوط به پروفیل عرضی در کلیه¬ی مراحل پروژه، بایستی سطح و حجم عملیات خاکی در خاکبرداری و خاکریزی و شماره¬ی میخکوبی ذکر گردد.)
3. سطح هر پروفیل عرضی محاسبه شده و با توجه به این سطوح حجم عملیات خاکی را محاسبه نمایید.
4. منحنی بروکنر را با توجه به نتایج به¬دست آمده از حجم عملیات خاکی و ضریب انقباض خاک به میزان 10 درصد ترسیم و از روی آن محل¬های قرضه و دپو و همچنین فاصله¬ی متوسط حمل را تعیین نمایید.
5. مطالعات ترافیک و مطالعات روسازی به¬منظور تعیین تعداد و ضخامت لایه¬های روسازی را انجام دهید.
6. نقشه¬ی تیپ مقاطع عرضی را تهیه کنید. در نقشه¬ی مربوط به پروفیل عرضی بایستی 1. شماره¬ی میخکوبی، 2. سطح خاکریزی یا خاکبرداری، 3. کیلومتراژ از نقطه¬ی شروع و 4. بیشینه ارتفاع خاکبرداری و خاکریزی درج گردد. مقیاس نقشه¬ی مقاطع عرضی به نحوی انتخاب گردد که در هر صفحه¬ی A4 حداکثر دو پروفیل نمایش داده شود.
7. نقشه¬ی تیپ پل¬ها را مشخص سازید. |
3 |
وظایف دانشجو |
د) دانشجو موظف است یک هفته قبل از تاریخ دفاع، فایل Word و PDF پروژه را به¬همراه کلیه¬ی نقشه¬های اتوکدی و فایل طراحی را از طریق پست الکترونیک به استاد مشاور ارسال نماید و نسبت به تعیین زمان دفاع اقدام نماید.
ذ) آخرین مهلت دفاع دانشجویانی که در ترم بهمن، درس پروژه را اخذ نمودند در صورت تمدید زمان تحویل پروژه، اول شهریورماه می¬باشد.(تاریخ رسمی دفاع با مراجعه¬ی حضوری به گروه و پس از تایید اداره¬ی آموزش اعلام می¬گردد و زمان اعلام شده توسط اداره¬ی آموزش در هر ترم ملاک عمل می¬باشد.)
س) دانشجو موظف است هرگونه فرض اولیه در طراحی را به تایید استاد راهنمای پروژه برساند و تمامی بخش¬ها بایستی بر اساس آیین¬نامه و یا تایید استاد باشد.
ش) روز دفاع حتما نرم¬افزارهایی که در تحلیل پروژه، مورد استفاده قرار گرفته است بایستی بر روی سیستم شخصی دانشجو نصب باشد و در صورت عدم در اختیار داشتن سیستم با هماهنگی امور انفورماتیک نرم¬افزارهای مذکور قبل از دفاع (حداقل 3 روز قبل) بر روی یکی از سیستم¬های سایت کامپیوتر دانشگاه و یا کارشناس گروه نصب گردد.
ط) صورت پروژه¬ی تایید شده توسط استاد درس، در ابتدای صحافی پروژه قرار گیرد.( امکان دفاع بدون صورت پروژه¬ی اصلی میسر نمی¬باشد.)
ظ) شرط تمدید پروژه، تعیین واریانت بهینه و قیاس واریانت¬ها (امتیازدهی براساس کتاب دکتر منجم + قیاس احجام خاکی) و ترسیم واریانت بهینه در یکی از نرم افزارهای طراحی (Land،Civil 3D، ...) می¬باشد. عدم انجام این بند منجر به درج نمر¬ه¬ی عدم قبولی در کارنامه خواهد بود.
ع) کلیه¬ی محاسبات دستی و فرضیات تایید شده توسط استاد، در دفترچه¬ی محاسبات درج و در طی ترم تاییدیه استاد به¬صورت کتبی اخذ گردد. |
4 |
مواد و امکانات آموزشی |
نرم افزارهای تخصصی راه مانند اتوکد و سیویل 3D |
5 |
نحوه ارزشیابی |
بر اساس آزمون تخصصی و کیفیت ارائه پروژه |
6 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از دانشجویان در پایان شاخه راه و ترابری مهندسی عمران انتظار میرود که بتوانند حداقلهای مربوط به طراحی راه و ارزیابی آن را بیاموزند و با توجه به داشته های گذشته آن را پیاده کنند. |
7 |
منبع |
مراجع قابل استفاده در انجام پروژه:
1. آیین¬نامه¬ی طرح هندسی راه¬های ایران، نشریه¬ی شماره¬ی 415 سازمان مدیریت و برنامه¬ریزی کشور
2. آیین¬نامه¬ی روسازی آسفالتی راه¬های ایران، نشریه¬ی شماره¬ی 234 سازمان مدیریت و برنامه¬ریزی کشور، تجدید نظر اول
3. راهنمای طرح هندسی راه، مولف: سعید باباخانی ملکی، ناشر: خدمات نشر کیان رایانه سبز
4. طرح هندسی راه، مولف: گرشاسب نریمانی، انتشارات دانشگاه تهران
5. مهندسی روسازی، مولف: یونس نیازی، انتشارات نما
6. تهیه¬ و تحلیل نقشه¬های مهندسی درCivil3D، مولفان: میثم عفتی و محمد شریفی، انتشارات نوآور |
8 |
هدف کلی |
آموزش طراحی راه |
9 |
شایستگی های پایه |
دانش مهندسی راه ترافیک و ترابری |