1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
نظر به اهمیت روابط بوجود آمده بین ایران و جهان از جمله اروپا و کشور های همجوار از دوره صفویه تا کنون و نقشی را که دولت های ایرانی در این خصوص داشتند این درس جایگاه پر ارزشی در بین دروس دکتری دارد |
2 |
هدف کلی |
نگاهی به تحولات ایران و جهان و چگونگی ایجاد ارتباط بین ایران و جهان از جمله مسائلی است که مسائل اجتماعی سیاسی اقتصادی و فرهنگی را تغییر دادشکل گیری قدرتها و منافعی که در ایران و مشرق زمین دنبال می کردند از جملهمسائلی بود که مناسبات شرق و غرب را در این دوره رقم می زد |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس با توجه به ادامه روابط تا کنون و ادامه روش های استعماری همیشه از اهمیت ویژه ای بر خوردار است و هر روزه شکل و حالتی جدید به حود می گیرد لذا دانستن روابط اهمیت زیادی دارد |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از یاد گیری این این درس شناخت بیشتر شیوه های برقراری ارتباط و دانستن تاریخچه ارتباطات است تا دانشجویان بتوانند در دنیای کنونی با شیوه های متفاوت دیپلماسی پیچیده غرب در گذشته و دنیای کنونی اشنا گردند |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس به صورت تئوری در کلاس است که دانشجویان حضور فعال در مباحث علمی خواهند داشت وتحقیق انجام خواهند داد و بایستی گزارشی از کار خود در کلاس داشته باشند |
6 |
وظایف دانشجو |
شرکت در مباحث کلاسی ، شرکت در امتحان میان ترم و پایان ترم انجام تحقیق واگذار شده و ارائه تحقیق در کلاس |
7 |
منبع |
منبع اصلی این درس کتاب تاریخ روابط خارجی ایران از ابتدای دوران صفویه تا پایان جنگ جهانی دوم نوشته عبدالرضا هوشنگ مهدوی و منابع مطالعاتی عبارتند از تاریخ روابط بازرگانی و سیاسی ایران و انگلیس ابوالقاسم طاهری ، سیاست خارجی ایران در دوره صفویه نصرالله فلسفی ، روابط سیاسی ایران و فرانسه کاظم صدر ، تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در دوره معاصر سعید نفیسی، تاریخ دیپلماسی ایران از گلناباد تا ترکمنچای علی اکبر بینا ایران در جنگ بزرگ مورخ الدوله سپهر تاریخ دیپلماسی عمومی حسن ستوده |
8 |
نحوه ارزشیابی |
شرکت دانشجو در فعالیت های کلاسی شرکت در امتحان میان ترم و پایان ترم ارائه گزارش های تحقیقی در کلاس |