1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درسی است دو واحدی که معمولاً در ترمهای پایانی اخذ می شود. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان محترم با اخلاق مهندسی به عنوان شاخه ای از اخلاق کاربردی و اخلاق حرفهای |
3 |
شایستگی های پایه |
مورد خاصی ندارد. |
4 |
اهداف یادگیری |
(1) آشنایی مختصر با فلسفه اخلاق و مکاتب اخلاقی، (2)درک انواع مسائل اخلاقی، (3) تکنیکهای حل مسائل اخلاقی، (4) آشنایی با مباحث مرتبط با ریسک، ایمنی و حوادث، (5) آشنایی با حقوق و مسئولیتهای مهندسین، (6) آشنایی با منشورهای اخلاقی، (7) پرداختن به مفاهیمی چون تعارض منافع (Conflict of Interest)، رازداری و سوت زنی (Whistle Blowing)، (8) آشنایی با مباحث اخلاقی در کار مهندسی، مانند اخلاق آب، اخلاق مهندسی و اخلاق پژوهش |
5 |
روش تدریس |
مطالب هر جلسه درسی، در قالب سخنرانی استاد و گفتگو با دانشجویان عزیز ارائه شده و اهم آنها روی پاورپوینت درج می گردد. ضمنا در خلال جلسات، چند نظامنامه و منشور اخلاق مهندسی در کنار مقاله اخلاق مهندسی در دانشنامه فلسفه اخلاق، بازخوانی و مرور خواهد شد. |
6 |
وظایف دانشجو |
شرکت منظم و فعال در جلسات درس و مطالعه منابع |
7 |
منبع |
1- کتاب "بایسته های اخلاق مهندسی"، نوشته فلدرمن، ترجمه آقایان ساکت و کرد، نشر هرمس
2- مقاله "اخلاق مهندسی" در کتاب "دانشنامه فلسفه اخلاق"، ترجمه انشاءالله رحمتی، نشر نی
3- کتاب "درآمدی جدید به فلسفه اخلاق"، نوشته گنسلر، ترجمه حمیده بحرینی، نشر آسمان خیال |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
امکانات معمول |
9 |
نحوه ارزشیابی |
میانترم و پایانترم هرکدام ده نمره |