1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان یکی از دروس کاربردی در مقطع کارشناسی به ارزش سه واحد شامل بخش تئوری و عملی مطرح است. به دلیل کاربرد ارزنده فسیلها در تعیین سن طبقات زمین، این دانش به عنوان پایه ای برای شاخه چینه شناسی در نظر گرفته می شود و لذادر شناخت تاریخ زمین، سرگذشت حیات و کشف رویدادهای زمین شناختی کاربرد دارد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با گروههای مختلف فسیلی بی مهرگان در مقیاس ماکروسکپی به صورت عملی و تئوری |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی مقدماتی با سرگذشت زمین و تاریخچه حیات، شناخت سنگهای رسوبی و زمین شناسی فیزیکی |
4 |
اهداف یادگیری |
آگاهی از اهمیت دیرینه شناسی بی مهرگان و جایگاه آنها در مطالعات زمین شناسی، شناخت آناتومی و ریخت شناسی آنها جهت شناسایی دقیق جنس و گونه های فسیلی با هدف تعیین سن توالیهای چینه ای |
5 |
روش تدریس |
تدریس رئوس مطالب تئوریک به دانشجویان و معرفی فسیلهای هر گروه در آزمایشگاه |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال و همراهی در کلاس و بازدید علمی، مشاهده و بررسی دقیق ماکروفسیلهای آزمایشگاه و ترسیم آنها |
7 |
منبع |
علاوه بر جزوه شخصی و پاورپوینت استاد، کتابها و منابع زیر مورد تأیید است:
1- کتاب بی مهرگان سنگواره، نوشته محمد علی جعفریان و همکاران
2- کتاب مبانی دیرینه شناسی، نوشته محمد رضا وزیری و همکاران
3- کتاب فسیل شناسی بی مهرگان، نوشته خسرو خسروتهرانی
4- کتاب فسیلها در یک نگاه، ترجمه محمد رضا اسماعیل بیگ
5- کتاب Invertebrate Paleontology and Evolution نوشته Clarkson
6- کتاب Introduction to Paleobiology and the Fossil Records نوشته Benton & Harper |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به کامپیوتر و ویدئو پروژکتور، امکانات برگزاری بازدید علمی دیرینه شناسی یک روزه |
9 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان میان ترم و پایان ترم، کوئیزهای پایان تدریس هر فصل از دروس و حضور فعال در کلاس |