| 1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | این درس واحد عملی درس دیرینه شناسی 1 (فسیل شناسی بی مهرگان) است که در مقطع کارشناسی زمین شناسی تدریس می شود. به دلیل کاربرد ارزنده فسیلها در تعیین سن طبقات زمین، این دانش به عنوان پایه ای برای شاخه چینه شناسی در نظر گرفته می شود و لذادر شناخت تاریخ زمین، سرگذشت حیات و کشف رویدادهای زمین شناختی کاربرد دارد. | 
																			
											| 2 | هدف کلی | آشنایی با گروههای مختلف فسیلی بی مهرگان در مقیاس ماکروسکپی به صورت عملی | 
																			
											| 3 | شایستگی های پایه | آشنایی با جنبه های تئوریک هر فصل از مبحث دیرینه شناسی بی مهرگان و شناخت دقیق آناتومی و ریخت شناسی آنها | 
																			
											| 4 | اهداف یادگیری | آگاهی از شیوه دقیق شناسایی جنس و گونههای فسیلی با هدف تعیین سن توالیهای چینهای | 
																			
											| 5 | روش تدریس | معرفی عمومی فسیلهای هر گروه در آزمایشگاه، معرفی سن دقیق آنها و عوامل مؤثر در نامگذاری و روش شناسایی آنها | 
																			
											| 6 | وظایف دانشجو | حضور فعال و همراهی در کلاس و بازدید علمی، مشاهده و بررسی دقیق ماکروفسیلهای آزمایشگاه و ترسیم آنها | 
																			
											| 7 | منبع | علاوه بر جزوه شخصی و پاورپوینت استاد، کتابها و منابع زیر مورد تأیید است:
1- کتاب بی مهرگان سنگواره، نوشته محمد علی جعفریان و همکاران
2- کتاب مبانی دیرینه شناسی، نوشته محمد رضا وزیری و همکاران
3- کتاب فسیل شناسی بی مهرگان، نوشته خسرو خسروتهرانی
4- کتاب فسیلها در یک نگاه، ترجمه محمد رضا اسماعیل بیگ
5- کتاب Invertebrate Paleontology and Evolution نوشته Clarkson
6- کتاب Introduction to Paleobiology and the Fossil Records نوشته Benton & Harper | 
																			
											| 8 | مواد و امکانات آموزشی | آزمایشگاه مجهز به کامپیوتر و ویدئو پروژکتور، نمونه های فسیلی مناسب از همه گروههای بی مهرگان، امکانات برگزاری بازدید علمی دیرینه شناسی یک روزه | 
																			
											| 9 | نحوه ارزشیابی | امتحان عملی پایان ترم از گروههای مختلف فسیلی موجود در آزمایشگاه، ارزیابی کارهای ترسیمی دانشجویان، گزارش بازدید علمی دیرینه شناسی و حضور فعال در کلاس | 
																			
											| 10 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 11 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 12 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 13 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 14 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 15 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 16 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 17 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 18 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 19 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 20 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 21 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 22 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها | 
																			
											| 23 | وظایف دانشجو | مطالعه و بررسی تک تک فسیلهای موجود در آزمایشگاه، تصویربرداری و ترسیم آنها |