| # | عنوان | توضیحات |
|---|---|---|
| 1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | این درس الزامی بوده و شامل دو بخش نظری و عملی است و ویژهی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرایش چینهنگاری و دیرینهشناسی ارائه میشود. |
| 2 | هدف کلی | شناخت کلی گروههای مختلف ریزفسیلهای غیرروزندار: ریختشناسی، ردهبندی و تاکسونومی، پراکنش و گسترش چینهشناختی، و بررسی ارزش و اهمیت زیستچینهنگاری هر یک از گروهها |
| 3 | شایستگی های پایه | الف) شایستگیهای دانشی (Knowledge Competencies) آشنایی جامع با گروههای مختلف ریزفسیلهای غیرروزندار (استراکودها، کنودونتها، نانوفسیلهای آهکی، شعاعیان، جلبکهای آهکی، کالپیونلها، کالسیسفرها، دیاتومهها و …). شناخت ویژگیهای ریختشناسی، ساختمان اسکلتی و شاخصهای ردهبندی هر گروه. درک اصول پراکنش و گسترش چینهای این گروهها در مقیاس محلی، منطقهای و جهانی. آشنایی با اهمیت و کاربرد ریزفسیلها در زیستچینهنگاری، دیرینهبومشناسی و سنگشناسی. درک روابط فیلوژنتیکی و جایگاه تکاملی این گروهها در تاریخ حیات. ب) شایستگیهای مهارتی (Skills Competencies) توانایی جمعآوری، آمادهسازی و جداسازی نمونههای ریزفسیلی از رسوبات و سنگها. تسلط بر روشهای جدایش (Picking) و تهیه اسلاید برای مطالعات میکروسکوپی. استفاده از میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی (SEM) برای شناسایی ریزفسیلها. مهارت در تعیین شاخصهای چینهای و ارزیابی ارزش زیستچینهنگاری هر گروه. توانایی تحلیل دادههای ریزفسیلی و تلفیق آن با سایر دادههای چینهشناسی (چینهنگاری زیستی–چینهنگاری لیتولوژیک). پ) شایستگیهای نگرشی (Attitudinal Competencies) تقویت نگرش تحلیلی و مقایسهای در بررسی ریزفسیلها. توجه به نقش ریزفسیلها بهعنوان ابزار کلیدی در مطالعات زمینشناسی نفت، اکتشافات معدنی و پژوهشهای دیرینهبومشناسی. دقت علمی و رعایت استانداردهای بینالمللی در مستندسازی و گزارش یافتهها. پرورش روحیه کار تیمی در فعالیتهای آزمایشگاهی و میدانی. تقویت علاقهمندی به ارتباط میان دانش فسیلشناسی با سایر حوزههای زمینشناسی (رسوبشناسی، زمینشیمی، زمینساخت). |
| 4 | اهداف یادگیری | الف) اهداف دانشی - تبیین ویژگیهای ریختشناسی، ردهبندی و تاکسونومی گروههای اصلی ریزفسیلهای غیرروزندار. - تحلیل پراکنش زمانی و مکانی این گروهها و کاربرد آنها در تفسیر تاریخ زمین. - ارزیابی اهمیت زیستچینهنگاری و دیرینهبومشناسی هر گروه در مقیاسهای محلی و جهانی. ب) اهداف مهارتی - بهکارگیری روشهای استاندارد جمعآوری، آمادهسازی و جداسازی نمونههای ریزفسیلی. - شناسایی گروهها و گونههای شاخص با استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی (SEM). - تلفیق دادههای ریزفسیلی با سایر دادههای چینهشناسی برای تبیین چارچوبهای زیستچینهای. پ) اهداف نگرشی و کاربردی - توسعه نگرش تحلیلی نسبت به نقش ریزفسیلها در پژوهشهای چینهشناسی، زمینشناسی نفت و تغییرات محیطی. - ارتقای توانایی استفاده از ریزفسیلها بهعنوان ابزار کلیدی در پژوهشهای بینرشتهای. - تقویت مهارتهای ارائه و نگارش علمی برای گزارشدهی نتایج مطالعات ریزفسیلی. |
| 5 | روش تدریس | - سخنرانی تعاملی شامل ارائه مباحث نظری همراه با استفاده از پاورپوینت، تصاویر میکروسکوپی و نمودارهای چینهای برای درک بهتر مفاهیم. - آموزش مبتنی بر نمونه شامل نمایش و بررسی نمونههای واقعی ریزفسیلی (اسلایدهای دائمی و موقت) برای تقویت یادگیری تجربی. - کار عملی آزمایشگاهی شامل آموزش روشهای جداسازی (Picking) و آمادهسازی نمونهها و نیز آموزش استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی (SEM) برای مشاهده و شناسایی ریزفسیلها. - یادگیری مبتنی بر پروژه شامل ارائه یک پروژه کوچک تحقیقاتی یا گزارش تحلیلی از یک گروه ریزفسیل در یک سازند خاص. - بحث و کارگروهی شامل تشکیل گروههای دانشجویی برای تحلیل دادهها، ارائه یافتهها و مقایسه تفسیری. - بازدید میدانی شامل جمعآوری نمونههای رسوبی از برشهای چینهای برای آشنایی با شرایط طبیعی و بستر مطالعات ریزفسیلی. |
| 6 | وظایف دانشجو | - حضور منظم و فعال در جلسات نظری و عملی درس. - مطالعه پیشنیازهای درس و منابع معرفیشده قبل از کلاس. - آمادهسازی نمونهها و انجام تمرینهای آزمایشگاهی طبق دستور استاد. - شناسایی و مستندسازی نمونههای ریزفسیلی با دقت و رعایت استانداردهای علمی. - تکمیل و ارائه گزارشهای آزمایشگاهی و پروژههای تحقیقاتی در مهلت مقرر. - مشارکت در بحثها و کار گروهی برای تحلیل دادهها و تفسیر نتایج. - رعایت اصول ایمنی و مقررات آزمایشگاهی و میدانی. - استفاده از منابع علمی معتبر برای تکمیل یادگیری و ارائه پژوهشها. |
| 7 | منبع | خسرو تهرانی، خ.، ۱۳۷۷. میکروپالئونتولوژی کاربردی، دانشگاه تهران، ۲۱۷ صفحه. وزیری، م.، داستانپور، م.، ناظری، و.، 1388. مبانی دیرینهشناسی ریزفسیلها، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ۳۰۷ صفحه. عاشوری، ع.ر.، عباسی، م.ع.، قادری، 1388. کنودونتها، دانشگاه فردوسی مشهد، ۴۱۷ صفحه. Anderson, M.A., Dargan, G., Brock, G.A., Talent, J.A., & Mawson, R. (1995). Maimixing efficiency & conodont separation using polytungstate solution. CFS, 182, 515–521, Frankfurt am Main. Bolli, H.M., Saunders, J.B., & Prech-Nielsen, K. (1987). Plankton Stratigraphy. Cambridge University Press. Bown, P.R. (Ed.). (1998). Calcareous Nannofossil Biostratigraphy. British Micropalaeontological Society Publications, Chapman & Hall/Kluwer Academic Publishers. De Wever, P., Dumitrica, P., Caulet, J.P., Nigrini, C., & Caridroit, M. (2001). Radiolarians in the Sedimentary Record. Gordon and Breach Science Publishers. Goldstein, J., et al. (2017). Scanning Electron Microscopy and X-Ray Microanalysis. Springer. Haq, B., & Boersma, A. (1998). Introduction to Marine Micropaleontology. Elsevier. Haq, B.U. (1992). Introduction to Marine Micropaleontology. Elsevier, New York. Jain, S. (2020). Fundamentals of Invertebrate Palaeontology: Microfossils. Springer, Singapore. Purnell, M.A. (1995). Microscopy of conodont elements and histology. In: Conodont Biology and Phylogeny, Cambridge University Press. Riding, R., & Awramik, S.M. (2000). Microbial Sediments. Springer, Berlin. Round, F.E., Crawford, R.M., & Mann, D.G. (1990). The Diatoms: Biology and Morphology of the Genera. Cambridge University Press. Saraswati, P.K., & Srinivasan, M.S. (2016). Micropaleontology: Principles and Applications. Springer, Singapore. Whatley, R., & Boomer, I. (2000). Ostracods and Quaternary climate change. Quaternary Research, 54(1), 49–55. |
| 8 | مواد و امکانات آموزشی | الف) تجهیزات آزمایشگاهی و میکروسکوپی شامل: میکروسکوپ نوری با بزرگنمایی مناسب برای مشاهده ریزفسیلها، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) برای مطالعات دقیق ساختار و ریزجزئیات، اسلایدهای دائمی و موقت ریزفسیلها، ابزارهای آمادهسازی نمونه (پنس، برس، سوزن، لولههای آزمایش و غیره)، محلولها و مواد شیمیایی لازم برای جداسازی و اسیدشویی نمونهها. ب) منابع آموزشی شامل: کتابها و مقالات معرفیشده در فهرست منابع، تصاویر میکروسکوپی و نمودارهای چینهای، نمونههای واقعی و دستچین شده ریزفسیلها. پ) امکانات فناوری و دیجیتال شامل: کامپیوتر و پروژکتور برای ارائه مطالب نظری و تصاویر، نرمافزارهای تجزیه و تحلیل تصاویر میکروسکوپی و دادههای چینهشناسی و دسترسی به پایگاههای داده علمی و مقالات دیجیتال. ت) امکانات میدانی (در صورت امکان) شامل: ابزار جمعآوری نمونههای رسوبی و سنگی (چکش زمینشناسی، کلنگ، بیل، کیسه نمونه، جیپیاس، تجهیزات ایمنی میدانی (کلاه، دستکش، کفش مناسب، عینک ایمنی). |
| 9 | نحوه ارزشیابی | آزمون پایان ترم، سمینار، سنجش عملی در آزمایشگاه |
| 10 | فایل | Pdf File |