1 |
فایل |
Pdf File |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس اختیاری بوده و به عنوان یک مبحث مهم در مهندسی برای آینده شغلی دانشجویان بسیار مؤثر می باشد. |
3 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم کیفیت، روشها و ابزارهای سنجش و بهبود کیفیت
استفاده از ابزارهای آماری و روشهای طراحی کیفیت در موضوعات مهندسی |
4 |
شایستگی های پایه |
در این درس دانشجویان باید با مفاهیم کیفیت و مبانی آمار آشنایی داشته باشند لکن به دلیل اختیاری بودن درس کیفیت در دوره کارشناسی و عدم ارائه آن در بسیاری از دانشگاهها در سرفصل این درس مفاهیم اولیه هم گنجانده شده و درس به گونهای ارائه میشود که دانشجو با آشنایی حداقلی مباحث کیفیت و آمار بتواند از این درس بهره کافی را ببرد. در صورتی که اکثریت دانشجویان درس کیفیت را در کارشناسی گذرانده باشند، سرفصل دروس با تغییراتی ارائه میشود. |
5 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مبحث کیفیت و ایجاد انگیزه و توانایی در دانشجو برای استفاده از مفاهیم، الگوها و ابزارهای کیفیت در پایان نامه، زندگی روزمره و مسئولیتهای آینده در صنعت و جامعه. |
6 |
روش تدریس |
سخنرانی همراه با مثالهای کاربردی و بحث در کلاس. معمولا بازدید از کارخانجات صنعتی انجام میشود. بسته به تعداد دانشجویان و آمادگی ایشان در انجام پروژههای درسی، پروژه یا سمینار فردی یا پروژه گروهی برای ایشان تعریف میشود. |
7 |
وظایف دانشجو |
مشارکت فعال در مباحث کلاس. مطالعه مباحث مطرح شده از مراجع مختلف و تحقیق در برخی موضوعات چالشی مبحث کیفیت که به صورت بحث در کلاس مطرح میشود. در صورت تعریف پروژه درسی، انجام پروژه. |
8 |
منبع |
کتاب the management and control of quality تألیف
James R. Evans و William M. Lindsay |
9 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت فعال در کلاس، پروژه درسی و امتحان پایان ترم |