1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس جبرانی دوره کارشناسی ارشد است و در راستای آشنا نمودن دانشجویان با رویکردهای نوین الهیاتی به ویژه افکار دگر اندیشانه نقش بسزایی دارد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با موضوعات کلامی مدرن و رویکردهای نوین الهیاتی در دنیای جدید و فراهم ساختن بستری برای اطلاعات پیشینی جهت نقد و بررسی مطالب جدید الهیاتی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مباحث کلام قدیم و فلسفه اسلامی وغرب و منطق |
4 |
اهداف یادگیری |
1.آشنا شدن دانشجویان با موضوعات کلامی مدرن و رویکردهای نوین الهیاتی. 2.دست یابی به مهارت بررسی، ارزیابی و نقد دیدگاههای روشنفکران دینی.3- حتی المقدور بدست آوردن مهارت جهت بیان ایده جدید |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت فعالانه در مطالب درس + ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ + ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی جلسات + پرسش و پاسخ از مطالب جلسه پیشین وجلسه حاضر (مهندسی معکوس) در برخی جلسات در ابتدای جلسه هر درس + تشویق دانشجویان به استدلال و خلاقیت فکری + تمرکز بر روی مباحث استدلالی به شیوه کاملا منطقی |
6 |
وظایف دانشجو |
توجه دقیق به مطالب مطرح شده در کلاس مطالعه و مباحثه مطالب ارائه شده در کلاس پاسخ به پرسشهای استاد در ابتدای کلاس و در خلال بحث و انجام تکالیف خواسته شده در زمان مقرر و اشتراک گذاری آنها در کلاس بصورت حضوری و شفاهی |
7 |
منبع |
منابع اصلی: عقل و اعتقاد دینی، مایکل پترسون، ترجمه ابراهیم سلطانی و احمد نراقی، طرح نو، تهران، 1376. علم و دین ، ایان باربور، ترجمه خرمشاهی. نقد برهان پذیری وجود خدا، عسکری سلیمانی. فلسفه دین، جان هیک.کلام فلسفی، سلطانی و نراقی. درآمدی بر فلسفه دین و کلام جدید، فنایی. فلسفه دین، حسین زاده. منابع فرعی: عقل و وحی در قرون وسطی، اتین ژیلسون. خدا و اختیار مساله شر، ترجمه محمد سعیذی مهر. انتظار بشر از دین، آیت الله جوادی آملی. مباحث پلورالیسم دینی، جان هیک و عبدالرحیم گواهی. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت و تخته وایت برد |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، تکلیف، آزمون پایان ترم و پرسش کلاسی |
10 |
فایل |
Pdf File |