1 |
منبع |
– ادواردز، برایان و دیوید تورنت. مسکن پایدار: اصول و اجرا، (1394). ترجمه محمود شورچه. تهران: پرهام نقش.
– بمانیان، محمد رضا و معصومه امینی. معماری اجتماعی خانه ایرانی، (1395). تهران: انتشارات اول و آخر.
– راپاپورت، آموس. انسان شناسی مسکن، 1388. ترجمه خسرو افضلیان. تهران: حرفه هنرمند.
– شوئنوئر، نوربرت. مسکن، حومه و شهر، 1380. ترجمه شهرام پوردیهیمی. تهران: روزنه.
– نوربرگ شولتز، کریستیان. مفهوم سکونت: بهسوی معماری تمثیلی، 1394. ترجمه محمود امیریارمحمدی. تهران: آگه.
– مفیدی شمیرانی، سید مجید و حدیثه کامران کسمائی و محمد رضا مفیدی. مسکن اجتماعی: تبلور هویت، فرهنگ و پایداری، (1395). تهران: علم معمار.
– معماریان، غلامحسین. معماری مسکونی ایرانی: گونه شناسی برونگرا، (1375). تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
– معماریان، غلامحسین. معماری مسکونی ایرانی: گونه شناسی درونگرا، (1375). تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
– ونتلینگ، جیمز و. طراحی مسکن بر پایه سبک زندگی، (1392). ترجمه حبیب قاسمی. مشهد: کسری.
– هال، ادوارد ت. بعد پنهان، (1384). ترجمه منوچهر طبیبیان. تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران.
– اشنایدر، فردریکه. اطلس گونه شناسی پلانهای مسکونی، (1386). ترجمه محمد احمدینژاد. تهران: نشر خاک.
– دیویس، کالین. شاهکارهای معماری مسکونی جهان در قرن بیستم: پلان، نما، مقطع، (1388). ترجمه امین لوافا. تهران: کتاب آراد؛ لاهیجان: ندای سبز شمال.
– فرنچ، هیلاری. شاهکارهای معماری خانههای شهری جهان (آپارتمآنها-مجتمع ها) در قرن بیستم: پلان، نما، مقطع، (1389). ترجمه امین لوافا. تهران: کتاب وارش: ایثارگران.
– طالبیان، نیما و مهدی آتشی و سیما نبی زاده. خانه: کتاب دهم مجموعه عملکردهای معماری، 1392. مشهد: کسری.
– مقررات ملی ساختمان، مبحث سوم: حفاظت ساختمانها در برابر حریق، (1392). معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی.
– مقررات ملی ساختمان، مبحث چهارم: الزامات عمومی ساختمان، (1392). معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی. |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
نیمسال پنجم |
3 |
هدف کلی |
در این درس هدف کلی افزایش قابلیتهای دانشجو برای طراحی یک فضای مشخص و افزودن بر یافتههایش از تجربه طراحی در درس طرح معماری 1 است. |
4 |
شایستگی های پایه |
در این درس دانشجو توان انجام یک پروژه نسبتاً عملکردی در معماری را به دست میآورد. با توجه به رویکرد مطرحشده، دانشجو توان استفاده از ضوابط و مقررات کلیه دستگاههای اجرایی در طرح را به دست آورده و تیزبینی نگاه وی به موضوعات ملموس محیط خارج از دانشگاه ازجمله مباحث اجتماعی، اقتصادی و فن آورانه یک موضوع تقویت میگردد. در دانشجو شایستگی و توان کنار هم گذاردن مباحث نظری و عملی در یک پروژه معماری میبایست ایجاد گردد. |
5 |
اهداف یادگیری |
درس طرح معماری 1 دانشجویان را در طراحی یک موضوع ساده و کمحجم هدایت میکرد. در این طرح ابعاد پروژه اندکی وسیعتر میگردد و با توجه به سایر دروسی که در آن نیمسال همراه این درس ارائه میشوند. شایسته است که رویکرد ویژهای نسبت به طراحی با در نظر گرفتن شرایط محیطی و رفتاری دنبال شود.
موضوع طرح میتواند از موضوعات مطرح در حوزه معماری معاصر باشد و فضایی باشد که دانشجو آنها بهطور مکرر تجربه کرده است تا او را در طراحی همراهی و راهنمایی کند این موضوع میتواند در حوزه معماری واحدهای مسکونی یا آموزشی مطرح شود
• برقراری ارتباط میان دروس نظری مانند تنظیم شرایط محیطی و ساختمان و معماری معاصر با طرح
• آشنایی با رابطۀ میان جز و کل |
6 |
روش تدریس |
در این درس به دلیل وسعت و گستردگی موضوعات از کلیه روشهای تدریس مانند سخنرانی، مباحثه، پروژههای فردی و گروهی مطالعات میدانی، شبیهسازی و دیدن نمونههای عینی استفاده میگردد. |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای آتلیه، رایانه و نرمافزارهای مربوطه، تخته وایت بورد، ویدئو پرژکتور |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر میانترم آزمون نهایی پروژه
25٪ 15٪ - 60٪ |