طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره ترم8
2 هدف کلی به‌عنوان آخرین طرح قبل از پروژه نهایی، شایسته است دانشجویان حداقل یک‌بار با چگونگی حل یک مسئله طراحی در مقیاس بزرگ به‌صورت مجموعه مواجه شوند؛ مجموعه‌های بزرگی که طراحی آن‌ها می‌تواند به‌صورت گسترده‌ای برای دانش¬آموختگان کاربرد داشته باشد. اهداف این طرح عبارت‌اند از: • حصول آگاهی‌های لازم در راستای طراحی مجموعه‌های مسکونی در مقیاس خرد و کلان با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر طرح مجموعه مانند شرایط اقلیمی بستر طرح و شرایط اجتماعی-فرهنگی-اقتصادی استفاده‌کنندگان. • تمرین طراحی در مواجهه با عوامل محیط طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و تنظیم شرایط محیطی در مقیاس واحدها و مجموعۀ مسکونی.
3 شایستگی های پایه دانشجویان پس از گذراندن این درس قادر خواهند بود مجموعه¬های مسکونی در مقیاس¬های مختلف را با توجه به نیازهای انسانی و تأکید بر تعاملات اجتماعی ساکنین، برحسب شرایط زمینه¬ای بستر طرح، طراحی و ارزیابی کنند.
4 اهداف یادگیری • آشنایی با ویژگی‌های گونه¬های مختلف مسکن، تأثیر گونه¬های مختلف مسکن بر فعالیت¬های فردی و اجتماعی ساکنان و قانونمندی¬های حاکم بر هم‌جواری گونه¬های مختلف. • آشنایی با نحوه تأثیر طراحی فضاهای جمعی بر تعاملات اجتماعی ساکنان.
5 روش تدریس • بحث گروهی در ابتدای ترم با مشارکت فعال دانشجویان با موضوع مسائل محیط¬های مسکونی. • مطالعه وضع موجود محیط¬های مسکونی و مسائل آن در قالب مطالعه میدانی و سمینارهای کلاسی توسط دانشجویان. • مطالعه منابع اصلی طراحی مجموعه¬های مسکونی توسط دانشجویان (به‌صورت گروهی) و ارائه به کلاس به‌صورت سمینار. • تمرین‌های کلاسی در قالب اسکیس، با موضوع نحوه هم‌جواری مطلوب واحدهای مسکونی در مقیاس¬های مختلف. • ارائه مباحث نظری توسط اساتید در قالب پاورپوینت، فیلم‌های مستند و .... • تحلیل شرایط بستر طرح، قبل از شروع پروژه نهایی، توسط اساتید با مشارکت دانشجویان.
6 منبع – پوردیهیمی، شهرام، (1391)، شهر، مسکن و مجموعه¬ها، انتشارات آرمان‌شهر، تهران. – Biddulph, Mike. (2007), Introduction to Residential Layout, Published by Elsevier Ltd. – Cooper-Marcus, C. and Sarkissian, W. (1986), Housing As If People Mattered: Site Design Guidelines for the Planning of Medium-Density Family Housing, Berkeley University of California Press. – Gehl, Jan. (1986), Life Between Buildings: Using Public Space, Translated by Jo Koch, New York: Van Nostrand Reinhold. منابع فرعی: – پوردیهیمی، شهرام، (1394)، منظر انسانی در محیط مسکونی، انتشارات آرمان‌شهر، تهران. – بنتلی و دیگران، (1390)، محیط‌های پاسخ‌ده، ترجمه مصطفی بهزاد فر، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، تهران. – Christopher Alexander et al. (1977), A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, USA.
7 مواد و امکانات آموزشی فضای کلاس- وایت بورد- رایانه (با نصب نرم‌افزار آفیس)- ویدئو پروژکتور
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر میان‌ترم آزمون نهایی پروژه 25% 15% - 60%
9 جایگاه درس در برنامه درسی دوره ترم8
10 هدف کلی به‌عنوان آخرین طرح قبل از پروژه نهایی، شایسته است دانشجویان حداقل یک‌بار با چگونگی حل یک مسئله طراحی در مقیاس بزرگ به‌صورت مجموعه مواجه شوند؛ مجموعه‌های بزرگی که طراحی آن‌ها می‌تواند به‌صورت گسترده‌ای برای دانش¬آموختگان کاربرد داشته باشد. اهداف این طرح عبارت‌اند از: • حصول آگاهی‌های لازم در راستای طراحی مجموعه‌های مسکونی در مقیاس خرد و کلان با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر طرح مجموعه مانند شرایط اقلیمی بستر طرح و شرایط اجتماعی-فرهنگی-اقتصادی استفاده‌کنندگان. • تمرین طراحی در مواجهه با عوامل محیط طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و تنظیم شرایط محیطی در مقیاس واحدها و مجموعۀ مسکونی.
11 شایستگی های پایه دانشجویان پس از گذراندن این درس قادر خواهند بود مجموعه¬های مسکونی در مقیاس¬های مختلف را با توجه به نیازهای انسانی و تأکید بر تعاملات اجتماعی ساکنین، برحسب شرایط زمینه¬ای بستر طرح، طراحی و ارزیابی کنند.
12 اهداف یادگیری • آشنایی با ویژگی‌های گونه¬های مختلف مسکن، تأثیر گونه¬های مختلف مسکن بر فعالیت¬های فردی و اجتماعی ساکنان و قانونمندی¬های حاکم بر هم‌جواری گونه¬های مختلف. • آشنایی با نحوه تأثیر طراحی فضاهای جمعی بر تعاملات اجتماعی ساکنان.
13 مواد و امکانات آموزشی فضای کلاس- وایت بورد- رایانه (با نصب نرم‌افزار آفیس)- ویدئو پروژکتور
14 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر میان‌ترم آزمون نهایی پروژه 25% 15% - 60%
15 روش تدریس • بحث گروهی در ابتدای ترم با مشارکت فعال دانشجویان با موضوع مسائل محیط¬های مسکونی. • مطالعه وضع موجود محیط¬های مسکونی و مسائل آن در قالب مطالعه میدانی و سمینارهای کلاسی توسط دانشجویان. • مطالعه منابع اصلی طراحی مجموعه¬های مسکونی توسط دانشجویان (به‌صورت گروهی) و ارائه به کلاس به‌صورت سمینار. • تمرین‌های کلاسی در قالب اسکیس، با موضوع نحوه هم‌جواری مطلوب واحدهای مسکونی در مقیاس¬های مختلف. • ارائه مباحث نظری توسط اساتید در قالب پاورپوینت، فیلم‌های مستند و .... • تحلیل شرایط بستر طرح، قبل از شروع پروژه نهایی، توسط اساتید با مشارکت دانشجویان.
16 منبع – پوردیهیمی، شهرام، (1391)، شهر، مسکن و مجموعه¬ها، انتشارات آرمان‌شهر، تهران. – Biddulph, Mike. (2007), Introduction to Residential Layout, Published by Elsevier Ltd. – Cooper-Marcus, C. and Sarkissian, W. (1986), Housing As If People Mattered: Site Design Guidelines for the Planning of Medium-Density Family Housing, Berkeley University of California Press. – Gehl, Jan. (1986), Life Between Buildings: Using Public Space, Translated by Jo Koch, New York: Van Nostrand Reinhold. منابع فرعی: – پوردیهیمی، شهرام، (1394)، منظر انسانی در محیط مسکونی، انتشارات آرمان‌شهر، تهران. – بنتلی و دیگران، (1390)، محیط‌های پاسخ‌ده، ترجمه مصطفی بهزاد فر، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، تهران. – Christopher Alexander et al. (1977), A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, USA.
17 فایل Pdf File