1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
ترم 5 |
2 |
هدف کلی |
شناخت مفاهیم و چگونگی سازماندهی و انتظام فضاها بهصورت کلی و جزئی (معماری و تزئینات) درآثارمعماری اسلامی. |
3 |
اهداف یادگیری |
معماری برخاسته از شرایط مسلط اجتماعی، اقتصادی و مذهبی و متأثر از شرایط اقلیمی است، بنابراین تا تغییر شرایط فوق، هنر و معماری بر روند تبعیت از اصول گذشته خود ادامه میدهد.
تحولات معماری ایران (با توجه به تغییرات شدید حکومتی، یورشهای اقوام غیر ایرانی و تبادلات با دیگر کشورهای جهان اسلام) تنها در مرزهای سیاسی و جغرافیایی کنونی قابل تعریف نخواهد بود.
از اهداف اصلی این درس ضمن آشنایی با معماری ایران، بررسی میزان تأثیر و تأثر آن از هنر و معماری سرزمینهای اسلامی میباشد. |
4 |
روش تدریس |
این درس بر پایه سخنرانی و ارائه نظری برنامهریزی گردیده است. میتوان سمینارهایی در کلاس با شرکت افرادی که درزمینهٔ های مطالعاتی در مورد میراث فرهنگی-تاریخی صاحبنظر هستند داشت. بازدید از نمونههای موجود نیز در شکلگیری ذهنیت دانشجو مهم میباشد. |
5 |
وظایف دانشجو |
پس از گذراندن این درس دانشجو قادر خواهد بود یک بنای معماری ایران را از طریق مؤلفههای تحلیل معماری ارزیابی نموده و علاوه بر آشنایی با صورتهای معماری ایران از قبیل فرم و تناسبات و هندسه به موضوعاتی از جنس مفاهیم مانند سلسلهمراتب، درونگرایی، تمرکز و.. بپردازد. همچنین تأثیرپذیری و تأثیرگذاری معماری ایران بر دیگر نمونههای معماری اسلامی خارج از مرزهای ایران را خواهد آموخت. |
6 |
منبع |
منابع اصلی:
– اتینگهاوزن ریچارد، (1387)، هنر و معماری اسلامی، مترجم یعقوب آژند
– پوپ، آرتور اپهام (1388)، معماری ایران، ترجمۀ غلامحسین صدری افشار، تهران، انتشارات اختران.
– رسولی، هوشنگ، (1389)، تاریخچه و شیوههای معماری ایران، انتشارات دولت
– بلر شیلا (1381)، هنر و معماری اسلامی، ترجمه ادرشیر اشرافی، انتشارات سروش
منابع فرعی:
– شاهچراغی، آزاده، (1389)، پارادایم پردیس، انتشارات جهاد دانشگاهی
– عدیلی، عادل، (1390) تزئینات لعابی در معماری ایرانی، نشر طراحان هنر
– فلامکی منصور، (1391)، اصلها و خوانش معماری ایرانی، نشر فضا
– کیانی، محمدیوسف (1390)، تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
– گربار اولگ، (1379)، شکلگیری هنر اسلامی، مترجم مهرداد وحدتی دانشمند
– میشل، جرج، (1388)، معماری جهان اسلام، ترجمه یعقوب آژند، نشر مولی
– هیل، درک و اولگ گرابر (1375)، معماری و تزئینات اسلامی، ترجمۀ مهرداد وحدتی دانشمند، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
منابع مطالعاتی:
– مجلات اثر و سایر مجلات حوزه معماری اسلامی
– پایگاه اینترنتی یونسکو، سازمان میراث فرهنگی، اوقاف، شهرداری مناطق تاریخی و دستگاههای اجرایی ذیربط |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاسی، سمعی و بصری، رایانه و نرمافزارهای مربوطه، تخته وایت بورد، ویدئو پرژکتور. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
8آزمون میان ترم 8 آزمون انتهای ترم4 سمینار و حضور و غیاب |
9 |
فایل |
Pdf File |