1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
ترم4 |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم و اشکال معماری اسلامی |
3 |
شایستگی های پایه |
درس معماری اسلامی تلاش مینماید سیر تحول معماری اسلامی را از ظهور اسلام تا دوران معاصر در تمامی کشورهایی که بهنوعی در بردارنده نمونههایی از معماری اسلامی میباشند به دانشجو معرفی نماید. دانشجو قادر خواهد بود تغییر شکل، سازه، عملکرد و معنای معماری را در دورههای گوناگون مکانی و همچنین در بسترهای متفاوت زمانی ناشی از عوامل مختلف اقلیمی و حکومتی و اقتصادی و ... بازخوانی نموده و از تجریه ناشی از چنین شناختی بتواند در معماری که خود طراحی مینماید استفاده کند. |
4 |
اهداف یادگیری |
• درک و لمس مشخصات و کیفیت فضایی در این معماری
• آشنایی با اصول و مبانی حاکم بر طرح بناها در این معماری
• هویت بخشیدن به طراحی معماری دانشجویان
• آشنایی با برداشت از اماکن تاریخی |
5 |
روش تدریس |
این درس بر پایه سخنرانی بنا گردیده است. به دلیل تنوعات موضوعات مطرح در حوزه شکلگیری معماری اسلامی شامل عوامل از دانشجو انتظار میرود در موضوعات کلاس بهصورت بحثهای گروهی شرکت نماید تا بتوان سیر تحول معماری اسلامی را در ایران و سایر کشورهای اسلامی جستجو و پیگیری نمود. لذا در این درس از سمینارهای دانشجویان میتوان در جهت همهجانبه نگری به موضوع درس استفاده قابلتوجهی نمود. از نمایش اسلاید و فیلمهای مربوطه به گونه وسیعی در درس بهرهبرداری میگردد. بازدید از نمونههای موجود نیز در شکلگیری ذهنیت دانشجو مهم میباشد. |
6 |
منبع |
منابع اصلی:
– پوپ، آرتور اپهام، (1388)، معماری ایران، ترجمۀ غلامحسین صدری افشار، تهران، انتشارات اختران.
– پیرنیا، محمدکریم، (1369)، شیوههای معماری ایرانی، تدوین غلامحسین معماریان، تهران، مؤسسۀ نشر هنر.
– پیرنیا، محمدکریم، (1372)، اسلامی معماری اسلامی ایران، تدوین غلامحسین معماریان، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
– کیانی، محمدیوسف (1390)، تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
منابع فرعی:
– زمرشدی، حسین، (1387) طاق وقوس در معماری ایران، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران
– معماریان، غلامحسین (1391)، معماری ایران، نیارش جلد 2 و 1، تهران، انتشارات نغمه نواندیش،
– نوائی کامبیز (1390) خشت و خیال، شرح معماری اسلامی ایران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
– هیل، درک و اولگ گرابر، (1375)، معماری و تزئینات اسلامی، ترجمۀ مهرداد وحدتی دانشمند، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
– هیلن براند، رابرت، (1383)، معماری اسلامی: شکل، کارکرد و معنی، ترجمۀ آیت زاده شیرازی، تهران، انتشارات روزنه
منابع مطالعاتی:
– مجلات اثر و سایر مجلات حوزه معماری اسلامی
– پایگاه اینترنتی یونسکو، سازمان میراث فرهنگی، اوقاف، شهرداری مناطق تاریخی و دستگاههای اجرایی ذیربط |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاسی، سمعی و بصری، رایانه و نرمافزارهای مربوطه، تخته وایت بورد، ویدئو پرژکتور. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر میانترم آزمون نهایی پروژه
50% 50% |
9 |
فایل |
Pdf File |