طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس علوم قرآن جزء درس های اختصاصی رشته قرآن و متون اسلامی در دوره کارشناسی ارشد می باشد درس علوم القرآن احد من دروس المختصه بمجال القرآن و المتون الاسلامیه فی مرحله مجیستر ( فوق لیسانس )
2 هدف کلی شناخت کاملتر دانشجویان از مساله تاریخ قرآن و دانش علوم قرآنی است الغرض من الدرس بنحو کلی هو تحصیل المعرفه الکامله نسبیا فی مورد تاریخ القرآن و العلوم المرتبطه بالقرآن الکریم
3 شایستگی های پایه دانشجو لازم است شناختی کلی در حد دوره کارشناسی از علوم قرآنی و نیز شناختی از تفاسیر قرآن داشته باشد یلزم علی الطالب و الطالبه سابقا قبل هذاالدرس التعریف بنحو عام من القرآن و عناوین العلوم القرانیه و ایضا من التفاسیر القرآنیه
4 اهداف یادگیری ارتقای دانش قرآنی دانشجویان ارشد- آشنایی دقیق تر دانشجویان با نظریه ها پیرامون علوم قرآنی و امکان پژوهش دانشجو پیرامون قرآن و بخصوص مساله تاریخ قرآن ،چگونگی جمع و عدم تحریف و قرآئات آن و... الاغراض التعلیمی من الدرس هو حصول المعرفه الدقیقه فی مورد انظار و آراء فی انحاء مسائل علوم القرآن و امکان التحقیق بنحو خاص للطلاب خصوصا فی مساله تاریخ القرآن و کیفیه جمعه و تالیفه و مساله عدم التحریف و القرائات فی مورده
5 روش تدریس طرح چند پرسش در ابتدا - سخنرانی و توضیح عناوین اصلی بحث - گفتگو و پرسش و پاسخ سبک الدراسه هی اداء واحد او اثنین من الاسئله فی مورد الدرس و توضیح الجواب عنها و المحاوره فی موضوع الدراسه و السئوال و الجواب فی مورد المباحث
6 وظایف دانشجو تقریر درس به صورت مرتب و تهیه جزوه درسی - مراجعه به منابع درس و پیش مطالعه - وظیفه الطلاب هی تقریر الدرس و اداء کتیب بنحو مطلوب و بعباره اخری اداء نشره وصفیه فی مباحث کل واحد من المباحث و ایضا المراجعه بالکتب للدراسه و المطالعه بنحو کاف
7 منبع تعدادی از کتب مربوط به درس به دانشجویان معرفی شد بویژه کتاب خلاصه التمهید آیه الله معرفت ره و کتاب علوم قرآنی آقای عمید زنجانی فی مورد عنوان علوم القرآن الکتب کثیره جدا و لیکن بنحو خاص مصدر هذا الدرس هو خلاصه التمهید لایه الله محمدهادی معرفت ره و بعض کتب نشیر الیها فی جلسه الدراسه
8 مواد و امکانات آموزشی تخته وایت برد - پاور پوینت المواد و المرافق فی الدرس هی الکتابه بتوسط لوحه بیضاء و ایضا تهیئه الباور بوینت
9 نحوه ارزشیابی ارائه دانشجو - تقریر درس و آزمون پایان ترم و گفتگو و پرسش و پاسخ در کلاس کیفیه الاختبار: کتیب الدرس کلها من تمام الجلسات و محاوره الطلاب و مقدار مشارکتهم فی المباحث و الاختبار فی نهایه الفصل الدراسی