| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس علوم قرآن جزء درس های اختصاصی رشته قرآن و متون اسلامی در دوره کارشناسی ارشد می باشد
درس علوم القرآن احد من دروس المختصه بمجال القرآن و المتون الاسلامیه فی مرحله مجیستر ( فوق لیسانس ) |
| 2 |
هدف کلی |
شناخت کاملتر دانشجویان از مساله تاریخ قرآن و دانش علوم قرآنی است
الغرض من الدرس بنحو کلی هو تحصیل المعرفه الکامله نسبیا فی مورد تاریخ القرآن و العلوم المرتبطه بالقرآن الکریم |
| 3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو لازم است شناختی کلی در حد دوره کارشناسی از علوم قرآنی و نیز شناختی از تفاسیر قرآن داشته باشد
یلزم علی الطالب و الطالبه سابقا قبل هذاالدرس التعریف بنحو عام من القرآن و عناوین العلوم القرانیه و ایضا من التفاسیر القرآنیه |
| 4 |
اهداف یادگیری |
ارتقای دانش قرآنی دانشجویان ارشد- آشنایی دقیق تر دانشجویان با نظریه ها پیرامون علوم قرآنی و امکان پژوهش دانشجو پیرامون قرآن و بخصوص مساله تاریخ قرآن ،چگونگی جمع و عدم تحریف و قرآئات آن و...
الاغراض التعلیمی من الدرس هو حصول المعرفه الدقیقه فی مورد انظار و آراء فی انحاء مسائل علوم القرآن و امکان التحقیق بنحو خاص للطلاب خصوصا فی مساله تاریخ القرآن و کیفیه جمعه و تالیفه و مساله عدم التحریف و القرائات فی مورده |
| 5 |
روش تدریس |
طرح چند پرسش در ابتدا - سخنرانی و توضیح عناوین اصلی بحث - گفتگو و پرسش و پاسخ
سبک الدراسه هی اداء واحد او اثنین من الاسئله فی مورد الدرس و توضیح الجواب عنها و المحاوره فی موضوع الدراسه و السئوال و الجواب فی مورد المباحث |
| 6 |
وظایف دانشجو |
تقریر درس به صورت مرتب و تهیه جزوه درسی - مراجعه به منابع درس و پیش مطالعه -
وظیفه الطلاب هی تقریر الدرس و اداء کتیب بنحو مطلوب و بعباره اخری اداء نشره وصفیه فی مباحث کل واحد من المباحث و ایضا المراجعه بالکتب للدراسه و المطالعه بنحو کاف |
| 7 |
منبع |
تعدادی از کتب مربوط به درس به دانشجویان معرفی شد بویژه کتاب خلاصه التمهید آیه الله معرفت ره و کتاب علوم قرآنی آقای عمید زنجانی
فی مورد عنوان علوم القرآن الکتب کثیره جدا و لیکن بنحو خاص مصدر هذا الدرس هو خلاصه التمهید لایه الله محمدهادی معرفت ره و بعض کتب نشیر الیها فی جلسه الدراسه |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
تخته وایت برد - پاور پوینت
المواد و المرافق فی الدرس هی الکتابه بتوسط لوحه بیضاء و ایضا تهیئه الباور بوینت |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
ارائه دانشجو - تقریر درس و آزمون پایان ترم و گفتگو و پرسش و پاسخ در کلاس
کیفیه الاختبار: کتیب الدرس کلها من تمام الجلسات و محاوره الطلاب و مقدار مشارکتهم فی المباحث و الاختبار فی نهایه الفصل الدراسی |