1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس جز دروس اصلی در دوره کارشناسی رشته مهندسی هوافضا میباشد و در حقیقت شروع آشنایی با مسائل عملکردی هواپیما است. این درس پیشنیاز درس مکانیک پرواز 2 می باشد و مباحثی که در این درس ارائه می شود در مکانیک پرواز 2 بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. دانشجویان در این درس با نحوه عملکرد وسایل پرنده آشنا می شوند و بر این اساس می توانند روابط مناسب برای طراحی بدست آورند. |
2 |
هدف کلی |
در این درس تمرکز بر بازده و عملکرد قسمت های مختلف هواپیما است. به عبارت دیگر عملکرد وسایل پرنده در فازهای مختلف پروازی نظیر take-off، Landing و Cruise را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. همچنین عملکرد موتورهای مختلف تحلیل می شود و مقایسه کلی بین انواع مختلف موتورها بدست خواهد آمد. برای شروع این بحث، نیاز به یک دانش اولیه ای می باشد که در فصول ابتدایی درس فوق بیان می شود. علاوه بر این، تئوری blade-element نیز در این درس بیان خواهد شد و با شیوه طراحی پره های ملخ آشنا می شوند. هدف دیگر این درس تبیین دستگاه های مختصاتی مختلف است که در محاسبه و تعیین معادلات حرکت حاکم بر هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها در درس مکانیک پرواز 2 بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان در این درس می بایست با اصول اولیه آیرودینامیک و نیروها آشنایی داشته باشند و منظور از نیروهای برآ و پسا را بدانند. |
4 |
اهداف یادگیری |
در این درس دانشجویان می بایست با مبانی محاسبه عملکرد پرنده ها در فازهای مختلف پروازی آشنا شوند. همچنین می بایست عملکرد موتورها و سیستم های مختلف پیرانش را درک کرده و تفاوت بین آن ها را تمیز دهند. همچنین در این درس دانشجویان خواهند توانست نیروهای آیرودینامیکی تولید شده توسط قسمت های مختلف هواپیما را محاسبه و تخمین بزنند و از این روابط در محاسبه عملکرد هواپیما استفاده کنند. دانشجویان بر اساس تئوری المان پره، باید بتوانند پره های یک هواپیمای مخلی را طراحی کنند. آشنایی کلی با دستگاه های مختلف مختصاتی و نیز علم به نحوه تبدیل این دستگاه ها به یکدیگر از اهداف یادگیری درس فوق می باشد |
5 |
روش تدریس |
روش فعال و مشارکتی |
6 |
وظایف دانشجو |
نظم و انظباط از اصول بنیادی هر مهندسی است که باید دانشجویان آن را آموزش ببینند. استفاده از گوشی همراه در کلاس و حین تدریس ممنوع می باشد و از دانشجویان خواسته می شود که در کارهای کلاسی مشارکت داشته باشند.
مشارکت در بحث کلاسی از الزامت درس می باشد و کلاس درس یک طرفه نخواهد بود. در هر جلسه مباحثی که در جلسات قبل مطرح شده مورد سوال و بحث قرار می گیرد و دانشجویان می بایست همواره مطالب درس را به طور منظم مطالعه کنند. |
7 |
منبع |
4- کتاب پایداری و کنترل پرواز مولف صدرایی |
8 |
نحوه ارزشیابی |
40% پایانترم
40% میانترم
5% فعالیت و مشارکت در کلاس
20% حل تمرین |
9 |
فایل |
Pdf File |