طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس فوق جز دروس اختیاری دانشجویان گروه آیرودینامیک و پیشرانش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. البته دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه مکانیک سیالات که موضوع پایانامه آنها در حیطه آیرودینامیک است نیز می توانند این درس را بگذرانند.
2 هدف کلی همانطور که از نام درس برمی آید آموزش روش‌های آزمایشگاهی برای دست‌یابی به مشخصه های آیرودینامیکی یک وسیله پرنده از اهداف این درس است. دانشجویان می بایست در کنار شبیه‌سازی هایی عددی که تاکنون انجام داده‌اند در مورد ابزار آلات اندازه‌گیری پارامترهای جریان آشنا شوند.
3 اهداف یادگیری ابتدا ابزارهای مورد استفاده در اندازه گیری پارامترهای مختلف ویژگی های جریان سیال مد نظر قرار می گیرد و پس از آشنایی کلی با انواع تونل باد، نحوه طراحی و نیز کالیبره کرده اتاق تست آن مد نظر قرار می گیرد. در گام بعدی، سیستم های داده برداری از تونل باد و نحوه دیتا خواندن از ابزارها مورد توجه قرار می گرفته به طوری که دانشجویان می بایست توانایی تبدیل دیتا از سنسورها به اعداد قابل حس را بدست آورند. همچنین انواع ابزارهای اندازه‌گیری فشار، دما، نیرو، گشتاور و سرعت مورد بحث قرار می‌گیرد و تصحیحاتی که برای دسترسی به مقادیر دقیق و واقعی این پارامترها لازم است انجام گیرد آموزش داده می شود. در نهایت میزان عدم قطعیت موجود در داده ها مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.
4 روش تدریس روش تدریس بر اساس روش یادگیری معکوس برنامه ریزی شده است به این صورت که محتوای درسی توسط استاد از طریق سامانه مجازی قبل از جلسه درسی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و دانشجویان موظف هستند که قبل از شروع کلاس محتوا را مطالعه کنند. سپس در زمان جلسات کلاسی بیشتر به رفع اشکال، ارائه سمینارها و بررسی پروژه ها پرداخته می شود. دانشجویان موظف هستند که در جلسات کلاسی حضور منظمی داشته باشند و فعالیت های کلاسی اعم از تکالیت و پروژه ها را با دقت انجام و در بازه زمانی خود تحویل دهند. شرکت در میان ترم و پایان ترم و تلاش برای افزایش سطح یادگیری از وظایف آن ها محسوب می شود. همچنین انتظار می رود که دانشجویان مطالب هر جلسه را مطالعه کرده و در صورت مشکل در فهم مطالب، حتما از استاد درس و یا از مدرس حل تمرین بپرسند و انتظار می رود که دانشجویان بعد از فهم کامل مباحث مطرح شده در جلسات قبل، برای شرکت در جلسه آتی آماده باشد.
5 منبع 1- Low-Speed Wind Tunnel Testing, Rae, W. and Pope, A 2- Experimental Fluid Mechanics, P. Bradshaw, 3- Handbook of Flow Visualization, W-J Yang, 2nd edition, Taylor and Francis, 2001
6 نحوه ارزشیابی 25% پایان ترم 25% میانترم 25% پروژه 20% ارائه سمینار 5% مشارکت کلاسی و تکالیف
7 شایستگی های پایه دانشجویان این درس باید با مبنای مکانیک سیالات و آیرودینامیک آشنایی داشته باشند و توانایی تحلیل مسائل در این حیطه را داشته باشند
8 وظایف دانشجو شرکت منظم در کلاس- مشارکت در بحث های کلاسی- انجام تمارین و پروژه ها در بازه زمانی مشخص- مطالعه مواد درسی بعد از اتمام جلسه- شرکت در پرسش و پاسخ مطالب درسی در کلاس با توجه به مجازی بودن دوره، تمامی دانشجویان می بایستی در حین کلاس آماده برای به اشتراک گذاشتن مانیتور خود، روشن کردن میکروفون و دوربین باشند.
9 مواد و امکانات آموزشی آزمایشگاه تونل باد- نرم افزارهایی نظیر Matlab و Ansys
10 فایل Pdf File