طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس در ادامه مبانی طراحی 2 و به عنوان پیش نیاز درس کارگاه 3 شهرسازی با تاکید بر مفاهیم فرایند، محصول، روش ها و فنون طراحی شهری است.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مراحل مختلف فرایند طراحی شهری، روش ها و فنون مورد نیاز برای هر یک از مراحل
3 شایستگی های پایه سخنرانی, پرسش و پاسخ, بحث گروهی, یادگیری مشارکتی,مبتنی بر پروژه
4 اهداف یادگیری • دانش : آشنایی با مفهوم طراحی شهری، ،فرآیند و روش¬های مورد استفاده در هر یک از مراحل مختلف فرایند طراحی شهری • نگرش: آشنایی با چگونگی حل مساله شهر به مثابه یک موضوع پیچیده و لزوم نگاه فرآیند محور به طراحی شهری • مهارت: آشنایی و کاربست تکنیک های طراحی شهری در یک فرآیند طراحی شهری
5 روش تدریس این درس همزمان به صورت تئوری و عملی ارائه می شود؛ به این ترتیب که دانشجویان آنچه را به صورت تئوری در رابطه با فرایند طراحی شهری و مراحل آن فراگرفته¬اند، به صورت عملی در یک نمونه از طرح¬های طراحی شهری مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات لازم در هر مرحله را ارائه میدهند و از این طریق با نحوه تهیه یک پروژه طراحی شهری آشنا خواهند شد.
6 وظایف دانشجو • ارائه متناسب و علمی تمرین های محوله در طول ترم • هماهنگی و یادگیری فعالیت های گروهی (TeamWork) • رعایت انضباط آموزشی • حضور به موقع و فعال در کلاس و کرکسیون های هفتگی
7 منبع • انجمن شهرسازی آمریکا (1386)، استانداردهای برنامه ریزی و طراحی شهری انجمن شهرسازی آمریکا: تهیه طرح ها و انواع طرح ها، مترجم: مصطفی بهزادفر و همکاران، تهران: انتشارات جامعه مهندسان مشاور ایران. • انجمن شهرسازی آمریکا (1388)، استانداردهای برنامه ریزی و طراحی شهری انجمن شهرسازی آمریکا: روش های تحلیل، مترجم: پروین پرتوی، تهران: انتشارات جامعه مهندسان مشاور ایران. • بحرینی، سید حسین (1388)، فرایند طراحی شهری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. • بنتلی، ای¬یان و دیگران. (1385)، محیط‌های پاسخده- کتابی راهنما برای طراحان. ترجمه مصطفی بهزادفر، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران. • پاکزاد، جهانشاه (1384)، مبانی نظری و فرایند طراحی شهری، تهران: وزارت مسکن. • عباس زادگان، مصطفی، وحیدیان، ریحانه (13388)، راهبرد طراحی فرایند محور و محصول محور کیفیت های محیط شهری، باغ نظر، شماره 12، صص 16-3. • ذکاوت، کامران (1397)،جایگاه و محتوای اسنادی طراحی شهری در نظام برنامه‌ریزی فضایی مقدمه‌ای بر روشها و فنون طراحی شهری، تهران: انتشارات آذرخش، دانشگاه شهید بهشتی • ذکاوت، کامران (1395)،ابعاد سازنده کیفیت طراحی شهری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی • کرمونا، متیو (1389)، فضاهای شهری مکان های عمومی، تهران: دانشگاه هنر تهران • کوان، رابرت (1385)، اسناد هدایت طراحی شهری: چارچوب طراحی شهری، دستورکار توسعه و طرح جامع سه بعدی طراحی شهری، ترجمه سولماز حسینیون، کوروش گلکار و محمدحسن اثباتی، تهران، نشر اسلیمی. • گلکار، کورش (1380)، مولفه های سازنده کیفیت طراحی شهری، فصلنامه صفه، شماره 32، صص 65-38. • گلکار، کورش. (1386) "ساختار و محتوای فرایند طراحی شهری راهبردی، طراحی شهری در عمل؛ الگویی برای هدایت و کنترل چند سطحی در طراحی شهری". آبادی، شماره 56، صص 37-30. • گلکار، کورش. (1387)"طراحی شهری سیاستگذار و طراحی شهری طرح ریز، الگوهایی عملیاتی برای تدوین ابزارهای هدایت و کنترل در ایران" صفه، شماره 46، صص 66-51. • گلکار، کوروش (1384)، راهنمای انجام مرحله چشم انداز سازی در طراحی شهری، نشریه هنرهای زیبا، شماره 24، سس 36-25. • گلکار، کوروش، آزادی، جلال (1384)، راهبرد توسعه شهر CDS چیست؟، نشریه شهرنگار، شماره 30، صص80-59. • لنگ، جان (1388)، طراحی شهری، گونه شناسی رویه ها و طرح ها، همراه با پیش از پنجاه مورد خاص، مترجم: سیدحسین بحرینی، تهران: دانشگاه تهران • گلکار، کورش (1391)، آفرینش مکان پایدار: تاملاتی در باب نظریه طراحی شهری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. • DETR and CABE, 2000. By Design, Urban Design in Planning System: Towards Better Practice, Commission for Architecture & Built Environment. London: Thomas Telford. • Marion, R., Greed, C., 2001. Approaching Urban Design: The Design Process. London: Routledge • Moughtin, C. (1999) Urban Design: Method and Techniques, Oxford : Architectural Press
8 نحوه ارزشیابی حضور فعال و مشارکت جویانه در کلاس¬، کیفیت کرکسیون¬های هفتگی در طول ترم و کیفیت تحویل پروژه میان ترم و پایان ترم در نمره نهایی تاثیر خواهند داشت. عملی پروژه تحلیلی (گروهی) 6 نمره ارائه دانشجویان (گروهی) 4 نمره اسکیس (فردی) 2 نمره تئوری امتحان پایان ترم 8 نمره
9 فایل Pdf File