1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در ادامه مبانی طراحی 2 و به عنوان پیش نیاز درس کارگاه 3 شهرسازی با تاکید بر مفاهیم فرایند، محصول، روش ها و فنون طراحی شهری است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مراحل مختلف فرایند طراحی شهری، روش ها و فنون مورد نیاز برای هر یک از مراحل |
3 |
شایستگی های پایه |
سخنرانی, پرسش و پاسخ, بحث گروهی, یادگیری مشارکتی,مبتنی بر پروژه |
4 |
اهداف یادگیری |
• دانش : آشنایی با مفهوم طراحی شهری، ،فرآیند و روش¬های مورد استفاده در هر یک از مراحل مختلف فرایند طراحی شهری
• نگرش: آشنایی با چگونگی حل مساله شهر به مثابه یک موضوع پیچیده و لزوم نگاه فرآیند محور به طراحی شهری
• مهارت: آشنایی و کاربست تکنیک های طراحی شهری در یک فرآیند طراحی شهری |
5 |
روش تدریس |
این درس همزمان به صورت تئوری و عملی ارائه می شود؛ به این ترتیب که دانشجویان آنچه را به صورت تئوری در رابطه با فرایند طراحی شهری و مراحل آن فراگرفته¬اند، به صورت عملی در یک نمونه از طرح¬های طراحی شهری مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات لازم در هر مرحله را ارائه میدهند و از این طریق با نحوه تهیه یک پروژه طراحی شهری آشنا خواهند شد. |
6 |
وظایف دانشجو |
• ارائه متناسب و علمی تمرین های محوله در طول ترم
• هماهنگی و یادگیری فعالیت های گروهی (TeamWork)
• رعایت انضباط آموزشی
• حضور به موقع و فعال در کلاس و کرکسیون های هفتگی |
7 |
منبع |
• انجمن شهرسازی آمریکا (1386)، استانداردهای برنامه ریزی و طراحی شهری انجمن شهرسازی آمریکا: تهیه طرح ها و انواع طرح ها، مترجم: مصطفی بهزادفر و همکاران، تهران: انتشارات جامعه مهندسان مشاور ایران.
• انجمن شهرسازی آمریکا (1388)، استانداردهای برنامه ریزی و طراحی شهری انجمن شهرسازی آمریکا: روش های تحلیل، مترجم: پروین پرتوی، تهران: انتشارات جامعه مهندسان مشاور ایران.
• بحرینی، سید حسین (1388)، فرایند طراحی شهری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
• بنتلی، ای¬یان و دیگران. (1385)، محیطهای پاسخده- کتابی راهنما برای طراحان. ترجمه مصطفی بهزادفر، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
• پاکزاد، جهانشاه (1384)، مبانی نظری و فرایند طراحی شهری، تهران: وزارت مسکن.
• عباس زادگان، مصطفی، وحیدیان، ریحانه (13388)، راهبرد طراحی فرایند محور و محصول محور کیفیت های محیط شهری، باغ نظر، شماره 12، صص 16-3.
• ذکاوت، کامران (1397)،جایگاه و محتوای اسنادی طراحی شهری در نظام برنامهریزی فضایی مقدمهای بر روشها و فنون طراحی شهری، تهران: انتشارات آذرخش، دانشگاه شهید بهشتی
• ذکاوت، کامران (1395)،ابعاد سازنده کیفیت طراحی شهری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی
• کرمونا، متیو (1389)، فضاهای شهری مکان های عمومی، تهران: دانشگاه هنر تهران
• کوان، رابرت (1385)، اسناد هدایت طراحی شهری: چارچوب طراحی شهری، دستورکار توسعه و طرح جامع سه بعدی طراحی شهری، ترجمه سولماز حسینیون، کوروش گلکار و محمدحسن اثباتی، تهران، نشر اسلیمی.
• گلکار، کورش (1380)، مولفه های سازنده کیفیت طراحی شهری، فصلنامه صفه، شماره 32، صص 65-38.
• گلکار، کورش. (1386) "ساختار و محتوای فرایند طراحی شهری راهبردی، طراحی شهری در عمل؛ الگویی برای هدایت و کنترل چند سطحی در طراحی شهری". آبادی، شماره 56، صص 37-30.
• گلکار، کورش. (1387)"طراحی شهری سیاستگذار و طراحی شهری طرح ریز، الگوهایی عملیاتی برای تدوین ابزارهای هدایت و کنترل در ایران" صفه، شماره 46، صص 66-51.
• گلکار، کوروش (1384)، راهنمای انجام مرحله چشم انداز سازی در طراحی شهری، نشریه هنرهای زیبا، شماره 24، سس 36-25.
• گلکار، کوروش، آزادی، جلال (1384)، راهبرد توسعه شهر CDS چیست؟، نشریه شهرنگار، شماره 30، صص80-59.
• لنگ، جان (1388)، طراحی شهری، گونه شناسی رویه ها و طرح ها، همراه با پیش از پنجاه مورد خاص، مترجم: سیدحسین بحرینی، تهران: دانشگاه تهران
• گلکار، کورش (1391)، آفرینش مکان پایدار: تاملاتی در باب نظریه طراحی شهری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
• DETR and CABE, 2000. By Design, Urban Design in Planning System: Towards Better Practice, Commission for Architecture & Built Environment. London: Thomas Telford.
• Marion, R., Greed, C., 2001. Approaching Urban Design: The Design Process. London: Routledge
• Moughtin, C. (1999) Urban Design: Method and Techniques, Oxford : Architectural Press |
8 |
نحوه ارزشیابی |
حضور فعال و مشارکت جویانه در کلاس¬، کیفیت کرکسیون¬های هفتگی در طول ترم و کیفیت تحویل پروژه میان ترم و پایان ترم در نمره نهایی تاثیر خواهند داشت.
عملی پروژه تحلیلی (گروهی) 6 نمره
ارائه دانشجویان (گروهی) 4 نمره
اسکیس (فردی) 2 نمره
تئوری امتحان پایان ترم 8 نمره |
9 |
فایل |
Pdf File |