1 |
هدف کلی |
آشنا ساختن دانشجویان شهرسازی با مفهوم، نقش و اهمیت درک ویژگی ها و خصوصیات محیط از یکطرف و انعکاس این ویژگی ها وبیان ایده ها به منظوربهبود و ارتقاء کیفیت محیط و مآلا استفاده مطلوب شهروندان از فضاهای شهری از طرف دیگرمی باشد. |
2 |
روش تدریس |
مطالب نظری درس در کلاس ارائه شده وسپس بصورت عملی در فضاهای انتخابی شهری تجربه خواهد شد. از دانشجویان انتظار میرود یافته های نظری خود را در بافت های شهری بکار گرفته نتیجه را در نقشه، عکس، گرافیک و سایر ابزار تصویری ارائه نمایند. |
3 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در کلاس
انجام تمرینات کلاسی
شرکت در امتحان آخر سال |
4 |
منبع |
- اسپیرن. ان. ) 1998 ) زبان منظر. ترجمه حسین بحرینی وبهناز امین زاده. 1394. انتشارات دانشگاه تهران
- بحرینی، حسین ( 1394 ) تحلیل فضاهای شهری در ارتباط با الگوهای رفتاری استفاده کنندگان از فضا. چاپ دهم.انتشارات دانشگاه تهران.
- بحرینی، حسین( 1397 ) فرایند طراحی شهری، چاپ دهم.. انتشارات دانشگاه تهران
- لینچ، کوین (1398) سیمای شهر. ترجمه: منوچهر مزینی. چاپ دوازدهم. انتشارات دانشگاه تهران
- حبیبی، سید محسن (1389) قصه شهر، تهران نمادشهر نو پرداز ایرانی. دانشگاه تهران
- Hall, T. Edward(1973). The silent language. New York: Anchor Books.-
- Rapoport, Amos. 1983. Pedestrian street use –culture and perception. In: Streets as Public Property, Opportunities for Public/Private Interaction in Planning and Design, Proceeding, Edited by: Anne V. Moudon & Piere Lacoute.
- Southworth, Michael. 2005. Designing the walkable city. In: Journal of Urban Planning and Development.Vol. 131. No. 4.
- Thrift, N. (2004). Driving in the city. Theory, Culture & Society. Vol. 21 (4/5): 41-59.
- Moudon. A.V. (1983). Streets as public property. Proceedings of an international Institute. Held at the college of architecture and urban planning, university of Washington, May22-23, 1982.
- Banerjee, T. and Michael Southworth(1990). City sense and city design. MIT Press.
- Kaplan S. and Rachel Kaplan (1978) Humanscape. Duxbury Press.
- Larice, M and Elizabeth Macdonald (2007). The urban design reader, Routledge. |
5 |
مواد و امکانات آموزشی |
معنی و مفهوم درک و بیان
نقش درک و بیان در شناخت و طراحی محیط
نقش حواس مختلف
درک و بیان محیط توسط گروههای مختلف (سنی، جنسی، نابینایان و غیره...)
نماد، معنی و شهر
رابطه دو سویه انسان و محیط
روشهای برداشت و تحلیل محیط
روشهای سنتی برداشت
برداشت فرم ، فضا و فعالیت
o الف برداشت کننده ثابت موضوع متحرک
o ب برداشت کننده متحرک (کند و سریع )
شیوه های مختلف بیان
تصویر ذهنی از محیط
مفهوم و کاربرد تصویر ذهنی
نقشه شناختی
عوامل موثر در تقویت تصویر ذهنی
مردم به چه چیزهایی در محیط اهمیت میدهند
اصول خواندن سریع و صحیح
عوامل موثر درخوانایی محیط
o دید و منظر
o دید پرنده
o محورهای دید
o حریم ها
o قلمروها
o مفهوم حس تعلق
o مفهوم حس مکان
o مفهوم حس مالکیت
o فضاهای غیر قابل دفاع
عوامل مربوط به زیبایی شناسی محیط
o نور
o تابلوها
o درختکاری ها
o رنگ ها
o مبلمان شهری
o نماها
o ورودی ها
o نماد ها و نشانه ها
o مقیاس ها و تناسبات
جنبه های هنری محیط
معانی بیان
استعاره
تمثیل
تشبیه، قیاس
کنایه
آینده فضاهای شهری، نقش فرایند جهانی شدن |
6 |
فایل |
Pdf File |
7 |
نحوه ارزشیابی |
تکالیف دانشجویان
حضور فعال در کلاس
انجام تمرینات کلاسی
شرکت در امتحان آخر سال |
8 |
شایستگی های پایه |
انتظار می رود دانشجویان در این درس با شیوه های مختلف خواندن محیط، درک کردن محیط و نهایتا توانایی بیان و انتقال
معنی محیط انسان ساخت آشنا شوند. پرورش مهارت های مربوط به مدیریت حواس از جمله توانایی هایی است که این درس
به دنبال ارتقا آن است. |