طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به ارزش 2 واحد یکی از دروس اصلی دوره کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و حدیث است. در دانشگاه فردوسی مشهد، معمولا در ترم های زوج این درس ارائه می شود.
2 هدف کلی هدف اصلی از این درس، آماده سازی دانشجویان برای تدریس دروس مربوط به قرآن و حدیث می باشد که با محوریت مخاطبان غیر الهیاتی و در قالب دروس عمومی معارف در دانشگاه ها ارائه می گردد.
3 شایستگی های پایه 1. درس روش تحقیق، پیش نیاز این درس می باشد. 2. داشتن تجربه تدریس می تواند کمک شایانی به فراگیری محتوای این درس بنماید.
4 اهداف یادگیری 1. در این راستا انتظار می رود دانشجویان با سپری کردن این درس بتوانند: 2. با کلان درس های معارفی و تاریخچه و قوانین مربوط به آن آشنا شوند. 3. ویژگی های لازم برای استاد موفق قرآن و حدیث را بشناسند و بتوانند آن را در خود پیاده نمایند. 4. اهمیت و ظرافت تدریس قرآن و حدیث را دریابند. 5. مهارت های لازم برای تدریس قرآن و حدیث را فراگیرند. 6. با رویکردها و روش ها و راهکارهای گوناگون تدریس محتوای آموزشی قرآنی و حدیثی آشنا شوند. 7. با انواع روش های سنجش آشنا شده و ملاحظات سنجشی تدریس قرآن و حدیث را بیاموزند. 8. ابزارهای فناورانه کمک آموزشی مربوط به تدریس قرآن و حدیث را شناخته و شیوه کار با آنها را فراگیرند.
5 روش تدریس 1. کلاس در فضایی بسیار صمیمی و عمدتاً با روش آموزش در گفتگو برگزار می شود. 2. علاوه بر 2 ساعت آموزشی 2 ساعت دیگر نیز در هفته برای تکمیل فرایند آموزش و تمرین عملی و انجام کار پژوهشی مربوط به این درس، در خدمت دانشجویان خواهیم بود. 3. حضور در سه جلسه کلاس درس عمومی تفسیر موضوعی قرآن یا تفسیر موضوعی نهج البلاغه برای همه دانشجویان ضروری است. 4. دانشجویان تجربیات تدریس خود را مدون کرده و به صورت یک سمینار کلاسی ارائه خواهند نمود. 5. تدریس در چارچوب سرفصل های مصوب و بر مبنای طرح درس تفصیلی برای 16 جلسه صورت خواهد گرفت.
6 وظایف دانشجو 1. حضور به موقع در ساعات آموزشی و نیز ساعات آموزش تکمیلی 2. تدوین مقاله علمی – پژوهشی در موضوعات مرتبط با ارتقا یا نظرسنجی یا راهکاریابی یا آسیب شناسی دروس عمومی معارف اسلامی دانشگاه ها 3. ارائه سمینار کلاسی 4. مشارکت فعال در مباحث کلاس 5. انجام تمرین های هفتگی
7 مواد و امکانات آموزشی تخت سیاه یا وایت برد – ویدئو پروژکتور – لپ تاپ – امکان استفاده آنلاین از اینترنت – امکان حضور در کلاس های عمومی دوره کارشناسی در قالب کار عملی
8 نحوه ارزشیابی 10 امتحان کتبی - 3 مقاله 3 سمینار کلاسی 3 فعالیت کلاسی 1 تمرین ها نمرات اضافی - 1 خلاقیت 1 پشتکار 1 حضور کامل 1 همکاری در طرح پژوهشی
9 منبع کتاب ها 1. روش تدریس پیشرفته - حسن شعبانی 2. راهنمای عملی تدریس - لوئیز کوهی - فاطمه شاکری 3. طرحی نو در تدریس عقائد اسلامی - محمدجعفر امامی 4. مهارت های کاربردی در تدریس: فاطمه شاکری 5. کلیات روش ها و فنون تدریس - امان الله صفوی 6. روش ها، فنون و الگوهای تدریس - امان الله صفوی 7. کاربرد روانشناسی در تدریس - درویل لیونور - ایرج وصالی 8. روش ها و فنون تدریس - محمدتقی ایمانی 9. راهبردهای تدریس - دونالد اورلیچ - سیامک رضا مشهور 10. سازمان دهی تدریس - آنجلا تادی - زهرا فتوت نیا 11. ابزارهای تدریس - روش‌ ها و رسانه‌ های جدید تدریس در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی - احمدرضا نصر اصفهانی 12. تکنولوژی آموزشی پیشرفته - داریوش نوروزی 13. راهنمای بهبود تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی - احمدرضا نصر اصفهانی 14. راهنمای تدریس در دانشگاه ها - ماری میلد - ویدا میری 15. آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن - محمد بهشتی 16. روش های تربیتی در قرآن - سید علی حسینی زاده مقاله ها 17. رابطه روش های تدریس با انگیزه های پیشرفت در دانشجویان - مریم رحیمی مند 18. میزان گرایش دانشجویان به دروس معارف و عوامل مؤثر بر آن - حبیب الله حلیمی 19. بررسی میزان رضایت دانشجویان از دروس عمومی معارف اسلامی - محمد جواد لیاقت دار 20. لرزیابی کیفیت درونی دروس عمومی دوره کارشناسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان - یعقوب عزیزی 21. تأثیر آموزش دروس عمومی معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان - وحید یوسفی 22. بررسی دیدگاه دانشجویان درباره شیوه آموزش دروس معارف اسلامی با تأکید بر خصائص جمعیت شناختی آنان - حبیب الله حلیمی 23. بررسی میزان تأثیرگذاری و رضایتمندی تغییر روش تدریس استادمحور به نیازمحور در گروه معارف - مهوش کهریزی 24. تحلیل و ارزیابی گروه معارف اسلامی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی - قاسم علی کابلی 25. نیازسنجی آموزشی دانشجویان در تفسیر موضوعی قرآن کریم - مورد مطالعه دانشگاه فرهنگیان - محمدتقی مبشری 26. آسیب شناسی محتوایی دروس معارف اسلامی دانشگاه ها: گرایش مبانی نظری اسلام - اعظم عبادی 27. از رویکرد دانش‌افزا تا رویکرد نگرش‌ساز - نگاهی آسیب‌شناسانه به کتابهای معارف اسلامی و پیشنهاد یک رویکرد راهگشا - عبدالرسول مشکات 28. علایق اخلاقی دانشجویان بر پایه تدریس نیازمحور - امین فتحی