طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به ارزش 2 واحد عملی جزء دروس اختیاری تخصصی (در اختیار گروه آموزشی) دوره کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی است.
2 هدف کلی یکی از مهمترین اهداف جذب دانشجویان در تحصیلات تکمیلی گروه های معارف، تربیت مدرسان آینده دروس عمومی دانشگاه های کشور است. از این رو، فراگیری روش های تدریس برای این دانشجویان، ضروری است. این درس با هدف آشناسازی عملی شما دانشجویان دوره های مدرسی معارف اسلامی با تجربیات عملی تدریس و دست یابی به تقویت مهارت های آموزشی طراحی شده است.
3 شایستگی های پایه گذراندن درس صلاحیت های مدرسی و روش تدریس، پیش نیاز این درس می باشد. داشتن تجربه تدریس در کلاس های حوزوی و دانشگاهی به درک بهتر این درس و حل چالش های آن کمک می کند.
4 اهداف یادگیری کسب مهارت مواجهه و حل چالش های معرفتی، رفتاری و آموزشی در کلاس آشنایی با روش های آغاز کردن و پایان دادن به کلاس انتقال تجربیات کلاس داری و آموزشی آشنایی با اصول و کسب مهارت تدوین طرح درس آشنایی با اصول و کسب مهارت سنجش و ارزیابی آموزشی
5 روش تدریس 1. دانشجویان بایستی ضمن هماهنگی با این جانب و اساتید دیگر، حداقل 10 جلسه در کلاس های عمومی معارف اسلامی دوره کارشناسی و 4 جلسه در کلاس های دوره کارشناسی الهیات و 2 جلسه در کلاس های دوره کارشناسی غیر الهیاتی شرکت کنند و گزارش آن را در کلاس ارائه نمایند. 2. در هر جلسه، بخشی از اهداف و مبانی تدریس بیان و تجربیاتی به اشتراک گذاشته می شود. تمرین های دانشجویان اخذ و گزارش فعالیت ها توسط دانشجویان ارائه می شود. 3. تدوین طرح درس و طراحی سؤال امتحانی استاندارد، جزء اهداف آموزشی این درس است. اصول این کار در طول ترم آموزش داده می شود و در پایان ترم از هر دانشجو اخذ می گردد. 4. دانشجویان با هماهنگی استادان و یا تشکل های دانشجویی و... یک کلاس (حداقل نیم ساعته) برگزار می کنند. و نتایج آن (نظر استاد میزبان یا نظرسنجی از مخاطبان) را همراه با گزارش تحلیل خود، در کلاس ارائه می نمایند.
6 وظایف دانشجو 1. شرکت فعال در کلاس های عملی 2. ارائه مستمر گزارش حضور در کلاس 3. تدوین طرح درس، طراحی امتحان و برگزاری کلاس آموزشی
7 منبع با توجه به ماهیت عملی این درس، منبع تئوری خاصی مد نظر نیست اما توصیه می شود از کتاب های زیر بهره گرفته شود: 1. روش تدریس پیشرفته - حسن شعبانی 2. راهنمای عملی تدریس - لوئیز کوهی - فاطمه شاکری 3. طرحی نو در تدریس عقائد اسلامی - محمدجعفر امامی 4. مهارت های کاربردی در تدریس: فاطمه شاکری 5. کلیات روش ها و فنون تدریس - امان الله صفوی 6. روش ها، فنون و الگوهای تدریس - امان الله صفوی 7. کاربرد روانشناسی در تدریس - درویل لیونور - ایرج وصالی 8. روش ها و فنون تدریس - محمدتقی ایمانی 9. راهبردهای تدریس - دونالد اورلیچ - سیامک رضا مشهور 10. سازمان دهی تدریس - آنجلا تادی - زهرا فتوت نیا 11. ابزارهای تدریس - روش‌ ها و رسانه‌ های جدید تدریس در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی - احمدرضا نصر اصفهانی 12. تکنولوژی آموزشی پیشرفته - داریوش نوروزی 13. راهنمای بهبود تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی - احمدرضا نصر اصفهانی 14. راهنمای تدریس در دانشگاه ها - ماری میلد - ویدا میری 15. آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن - محمد بهشتی 16. روش های تربیتی در قرآن - سید علی حسینی زاده مقاله ها 17. رابطه روش های تدریس با انگیزه های پیشرفت در دانشجویان - مریم رحیمی مند 18. میزان گرایش دانشجویان به دروس معارف و عوامل مؤثر بر آن - حبیب الله حلیمی 19. بررسی میزان رضایت دانشجویان از دروس عمومی معارف اسلامی - محمد جواد لیاقت دار 20. لرزیابی کیفیت درونی دروس عمومی دوره کارشناسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان - یعقوب عزیزی 21. تأثیر آموزش دروس عمومی معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان - وحید یوسفی 22. بررسی دیدگاه دانشجویان درباره شیوه آموزش دروس معارف اسلامی با تأکید بر خصائص جمعیت شناختی آنان - حبیب الله حلیمی 23. بررسی میزان تأثیرگذاری و رضایتمندی تغییر روش تدریس استادمحور به نیازمحور در گروه معارف - مهوش کهریزی 24. تحلیل و ارزیابی گروه معارف اسلامی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی - قاسم علی کابلی 25. نیازسنجی آموزشی دانشجویان در تفسیر موضوعی قرآن کریم - مورد مطالعه دانشگاه فرهنگیان - محمدتقی مبشری 26. آسیب شناسی محتوایی دروس معارف اسلامی دانشگاه ها: گرایش مبانی نظری اسلام - اعظم عبادی 27. از رویکرد دانش‌افزا تا رویکرد نگرش‌ساز - نگاهی آسیب‌شناسانه به کتابهای معارف اسلامی و پیشنهاد یک رویکرد راهگشا - عبدالرسول مشکات 28. علایق اخلاقی دانشجویان بر پایه تدریس نیازمحور - امین فتحی
8 مواد و امکانات آموزشی 1. تخته سیاه یا وایت بورد 2. دیتا ویدئو پروژکتور 3. لپ تاپ 4. FTP دانشگاه برای آپلود فایل های مورد استفاده دانشجویان 5. کتاب ها و سایت ها و نرم افزارهای متعددی برای کمک به فراگیری محتوای علمی این درس
9 نحوه ارزشیابی 2 نمره تدوین طرح درس 3 نمره طراحی امتحان 3 نمره برگزاری یک کلاس 5 نمره شرکت در کلاس ها (16 جلسه عملی) 5 نمره ارائه گزارش تحلیلی از حضور در کلاس ها 2 نمره مشارکت فعال در مباحث کلاس نمرات اضافی: 1 نمره تلاش مضاعف 1 نمره خلاقیت مرتبط با درس 1 نمره حضور کامل
10 فایل Pdf File