طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به ارزش 2 واحد، یکی از 4 درس تخصصی دوره دکتری مدرسی معارف اسلامی – گرایش قرآن و متون اسلامی است. معمولا در ترم دوم دوره تحصیلی دکتری، این درس ارائه می شود.
2 هدف کلی 1. آشنایی دانشجویان با مباحث جدید در حوزه متن پژوهی و تفسیر 2. آشنایی بیشتر با روش های نوین تفسیری متناسب با انتظارات جدید از دین، تفسیر متون مقدس، مباحث کلام جدید و...) 3. شناخت دیدگاه های اندیشمندان معاصر و تأثیر آن در فهم قرآن 4. بررسی تأثیر نظریات مطرح شده در فلسفه جدید و نقد نوین ادبی و هرمنوتیک در فهم متون مقدس
3 شایستگی های پایه 1. طی کردن درس مذاهب و مکاتب تفسیری، پیش نیاز این درس می باشد. 2. آشنایی اجمالی با مباحث کلام جدید و نقد ادبی و هرمنوتیک و زبان شناسی برای استفاده بهتر از این کلاس، ضروری است.
4 اهداف یادگیری چهار هدف اصلی را می توان در یادگیری این درس دنبال کرد: 1. رشد علوم انسانی و ادبی و فلسفی، مباحث جدیدی را به وجود آورده که در گذشته کمتر مورد توجه بوده است. برخی از این مباحث ممکن است با روش ها و نتایج مورد انتظار در حوزه دین در تعارض باشد و برخی ممکن است به توسعه فهم دینی کمک کند. به هر صورت، شناخت این مباحث جدید برای پاسخ دادن به آنها و یا کمک گرفتن از آنها، ضروری است. 2. پاسخ به شبهات و سؤال ها و نیازهای جدید، روش های جدیدی می طلبد که باید آنها را به دقت فراگرفت و از آنها در جای مناسب و به شکل مناسب استفاده کرد. 3. ادیان ابراهیمی متن محور است و هر گونه تغییر در نظریه های فهم متن و به صورت اعم، نظریه های فهم، می تواند برداشت های دینی از متون مقدس را متحول و در نتیجه، تعریف دین و باور دینی و رفتار دینی را دگرگون سازد. به همان اندازه که نمی توان از صحت کامل قواعد سنتی فهم متن سخن گفت، نمی توان از صحت کامل قواعد مدرن نیز سخن گفت. از آنجا که بخش بزرگی از آنچه به نام دین می شناسیم، از مجرای فهم متون دینی می گذرد، بررسی و نقد و تصحیح و تنقیح قواعد فهم متن از اهمیت بسزایی برخوردار است. 4. بسیاری از شبهات دینی، برخاسته از مباحث جدیدی است که در عرصه دین پژوهی و تفسیر به وجود آمده است، شناخت این مباحث جدید مقدمه ای برای پاسخ به آن شبهات است.
5 روش تدریس بسیاری از مباحث این درس برای دانشجویان تازگی دارد و اطلاعات پیشینی شان در این باره چندان گسترده نیست. از سوی دیگر، اهمیت این مباحث و کاربرد آن در کار علمی و دینی دانشجویان بسیار زیاد است. کلاس های مجازی در چارچوب مصوبات دانشگاه به روش آموزش معکوس و ترکیب آفلاین و آنلاین خواهد بود. زمان و آدرس کلاس های آنلاین و نیز محیط بارگذاری فایل های آفلاین در شبکه های مجازی و نیز آیدی ارسال پاسخ تمرین ها در آغاز ترم از طریق پیام در پرتال پویا به اطلاع دانشجویان خواهد رسید. محتوای درسی در قالب فایل های آفلاین ارائه می شود و کلاس های آنلاین صرفاً برای ارائه دانشجویی و پرسش و پاسخ و رفع اشکال و حل تمرین است. به ازای هر جلسه حضوری، 2-3 فایل آفلاین که هر کدام 20-40 دقیقه می باشد، خواهیم داشت. به ازای هر جلسه حضوری، 1 جلسه آنلاین 30-60 دقیقه ای خواهیم داشت. به ازای هر جلسه حضوری، 1-2 تمرین خواهیم داشت. به هر دلیلی غیبت بیش از 3/16 در کلاس های آنلاین، محرومیت از امتحان پایان ترم را در پی دارد. در کلاس آنلاین پرسش و پاسخ صورت می گیرد تمرین های مقرر شده به بحث گذاشته می شود و ارائه های متعددی در موضوعات از پیش تعیین شده، توسط دانشجویان انجام می شود. دانشجویان می توانند هر دقیقه از کلاس و هر ساعتی از روز و هر روزی از هفته، در فضای حقیقی و مجازی دیدگاه های خود را با استاد در میان بگذارند و درباره مطالب علمی به بحث بنشینند. از طریق زیر با من در ارتباط باشند: تلفن همراه: 09159072840 ایمیل: azad.amoli@gmail.com تلگرام: @Dr_alireza_azad اینستاگرام: @alireza_azad_amoli
6 وظایف دانشجو 1. فراگیری محتوای آموزشی و تکمیل آن با مطالعات جنبی 2. ارائه سمینار علمی در کلاس 3. ارائه تمرین های هفتگی 4. مشارکت در فعالیت های کلاسی 5. نشان دادن خلاقیت، نبوغ، پشتکار و انگیزه علمی به نظر می رسد انجام مطلوب کلاس آنلاین و فایل های آفلاین و تمرین ها و مطالعه، به طور میانگین روزی 60-90 دقیقه در روز از شما زمان بگیرد.
7 مواد و امکانات آموزشی سیستم تلفن هوشمند و یا رایانه مناسب امکانات برقراری ارتباط صوتی و تصویری آنلاین نرم افزار ادوب کانکت و فلش پلیر
8 نحوه ارزشیابی نمرات اصلی: 4 نمره: مشارکت فعال در مباحث درسی 8 نمره: تمرین های هفتگی 2 نمره: ارائه سمینار کلاسی 2 نمره: امتحان کتبی میان ترم (کتاب باز) 4 نمره: امتحان کتبی پایان ترم (کتاب باز) نمرات تشویقی: 1 نمره: خلاقیت و پشتکار ویژه علمی 1 نمره: خواندن 1 دور ترجمه قرآن یا نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه
9 منبع 1. تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک: علی رضا آزاد 2. درآمدی بر هرمنوتیک: احمد واعظی 3. نظریه تفسیر متن: احمد واعظی 4. چیستی ترجمه در هرمنوتیک: گادامر 5. اعتبار در تفسیر، اریک هرش، ترجمه: محمد حسین مختاری 6. هرمنوتیک و منطق فهم دین: ربانی گلپایگانی 7. هرمنوتیک و نواندیشی دینی: جهانگیر مسعودی 8. فلسفه زبان قاره ای و فرهنگی: تاملی تطبیقی در آرای ویتگنشتاین و گادامر در باب زبان معرفت‌شناسی محمد رعایت جهرمی 9. روش فهم متن: هادی رستگار مقدم 10. هرمنوتیک: اشمیت 11. تاریخچه مکاتب تفسیری و هرمنوتیکی کتاب مقدس رابرت گرانت؛ دیوید تریسی؛ ترجمه به همراه نقد و تطبیق آن با قرآن ابوالفضل ساجدی 12. ساختار و تاویل متن: بابک احمدی 13. راز متن: هرمنوتیک، قرائت پذیری متن و منطق فهم دین: عبدالله نصری 14. هرمنوتیک تطبیقی: بررسی همانندی فلسفه تاویل در اسلام و غرب: قاسم پور حسن 15. عوامل فهم متن در دانش هرمنوتیک و علم اصول استنباط: حمیدرضا حسنی 16. هرمنوتیک فلسفی و نظریه ادبی: جوئل واینسهایمر 17. هرمنوتیک: ریچارد پالمر 18. معناشناسی شناختی قرآن: علیرضا قائمی نیا 19. ساختمان معنایی مفاهیم اخلاقی – دینی در قرآن: توشیهیکو ایزوتسو 20. زبان شناسی توحیدی: حسینی 21. نقد متن: احمد پاکتچی 22. بیولوژی نص: علیرضا قائمی نیا 23. کارکرد ابهام در فرایند خوانش متن: صهبا 24. تحلیل متن و گفتمان: ون دیک 25. مبانی زبان شناسی متن: پرویز البرزی 26. درآمدی بر معناشناسی: کورش صفوی 27. معناشناسی قرآن در اندیشه مستشرقان: علی شریفی 28. وحی و افعال گفتاری (نظریه وحی گفتاری): علیرضا قائمی نیا 29. پدیده زیباشناختی در قرآن کریم: نذیر حمدان 30. بررسی زبان شناختی وجوه و نظائر در قرآن کریم: سلوی محمد العلوا 31. تحقیقی زبان شناختی در باب انسجام درونی قرآن: سلوی محمد العلوا 32. زبان شناسی شناختی، دومین انقلاب معرفت شناختی در زبان شناسی: رضا نیلی پور 33. مبانی تحلیلی کارگفتی در قرآن کریم: محمد حسن صانعی پور 34. زبان قرآن و روش شناسی فهم آن: سعیدی روشن 35. زبان قرآن و مسائل آن: سعیدی روشن 36. زبان دین و قرآن: ابوالفضل ساجدی 37. زبان قرآن (با نگاهی به چالش های کلامی تفسیر): ابوالفضل ساجدی 38. زبان دین: علی زمانی 39. زبان شعر در نثر صوفیه: شفیعی کدکنی 40. روش داستان گویی در قرآن کریم: محمد شدید 41. سبک شناسی قرآن کریم: حسین عبدالرئوف، ترجمه پرویز آزادی 42. زبان استعاری و استعاره های مفهومی: مجموعه مقالات رضا داوری قائمی نیا و... 43. مطالعه قرآن به منزله اثری ادبی (رویکردهای زبانی - سبک شناختی): مستنصر میر، حسین عبدالرئوف؛ ترجمه: ابوالفضل حری 44. درآمدی بر تفسیر بیانی قرآن کریم: رویکردی زبانی به آیات قرآن کریم؛فاضل صالح سامرایی؛ ترجمه حمیدرضا میرحاجی 45. بررسی کیفیت زبان قرآن از جهت وجه نزول آن به زبان عربی و جهانی بودن آن: مشایخی 46. اسطوره و واقعیت: میرچا الیاده
10 فایل Pdf File