1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
دانشجویان دوره کارشناسی در رشته های غیر الهیات، 14 واحد دروس عمومی معارف را در ذیل 5 گروه درسی می گذراند که یکی از آنها، کلان درس اخلاق اسلامی است. در ذیل این گروه درسی، 4 درس: فلسفه اخلاق، اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم)، آیین زندگی (اخلاق کاربردی)، عرفان عملی اسلام طراحی شده است و دانشجویان مختارند که یکی از اینها را انتخاب نماید. آنچه پیش رو دارید، طرح درس آیین زندگی (اخلاق کاربردی) است. |
2 |
هدف کلی |
اهداف کلی این درس را می توان پاسخ به سؤالات زیر دانست:
1. اخلاق یک علم است یا عادت؟ ملاک های علمی برای تشخیص امور اخلاقی چیست؟
2. کاربرد اخلاق در زندگی روزمره کجاست؟ آیا می توان با رعایت اخلاق، به موفقیت در زندگی اجتماعی رسید؟
3. به عنوان یک دانشجو، یک استاد، یک پژوهشگر یا... در معرض چه خطرات اخلاقی قرار دارم؟ راه مقابله با بداخلاقی های علمی چیست؟
4. چرا معمولا نقدها با بداخلاقی ها همراه می شود؟ راصول اخلاقی نقد کردن و نقد شدن چیست؟
5. چطور می توان در امور معیشتی و شغلی، موازین اخلاقی را رعایت کرد؟
6. معاشرت های اخلاق مدار و معاشرت های غیر اخلاقی چه فرقی دارند؟ چگونه می توان اخلاق را ملاک معاشرت قرار داد؟
7. چرا معمولا افرادی که قدرت سیاسی و اقتصادی دارند، موازین اخلاقی را کمتر رعایت می کنند؟ آیا ما هم در آینده همین گونه خواهیم شد؟ چه کنیم که در آینده تبدیل به انسان های خودرأی و زورگو و جاه طلبی نشویم؟
8. چطور می توان در یک مناظره و گفتگو، جانب اخلاق را رعایت کرد و در عین حال، از حق نگشت؟
9. در هنگام حضور در اماکن ورزشی و یا فضای مجازی و... رعایت چه نکات اخلاقی ضروری است؟
10. از منظر اخلاقی، دینداری چه نسبتی با حفظ محیط زیست دارد؟ |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس، پیش نیاز ندارد و اطلاعاتی در حد دروس دین و زندگی دبیرستان برای بهره برداری بهینه از محتوای آن کافی است. |
4 |
اهداف یادگیری |
همه ما در هر رشته و شغلی که باشیم، به اخلاق در خانواده، محل تحصیل، محیط شغلی، معاشرت های دوستانه و... نیازمندیم. بی شک لطمه هایی که جامعه به واسطه عدم رعایت اخلاق و انصاف و... می خورد، از هیچ دشمن خارجی نمی خورد و از این رو، توجه به این درس می تواند سرنوشت ما را دگرگون سازد.
هدف از یادگیری این درس، ایجاد مهارت به کارگیری اخلاق در همه شؤون زندگی دانشجویان است. برخی از مطالب این درس، هم اکنون به کار دانشجو می آید و شاید برخی از مطالب آن، بعد از فارغ التحصیلی بیشتر به کارتان بیاید. |
5 |
روش تدریس |
کلاس های مجازی در چارچوب مصوبات دانشگاه به روش آموزش معکوس و ترکیب آفلاین و آنلاین خواهد بود.
زمان و آدرس کلاس های آنلاین و نیز محیط بارگذاری فایل های آفلاین در شبکه های مجازی و نیز آیدی ارسال پاسخ تمرین ها در آغاز ترم از طریق پیام در پرتال پویا به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.
آدرس کانال: https://t.me/AkhlaghKharbordiDrAzad
محتوای درسی در قالب فایل های آفلاین ارائه می شود و کلاس های آنلاین صرفاً برای ارائه دانشجویی و پرسش و پاسخ و رفع اشکال و حل تمرین است.
در برخی جلسات، بجای فایل های صوتی آفلاین، دانشجو موظف است فیلم های آموزشی اینجانب را که در سایت آموزش های الکترونیک دانشگاه بارگذاری شده است، مشاهده و به تمرین های آخر فیلم پاسخ دهد. (آدرس سایت در پیام پورتالی موجود است.)
به ازای هر جلسه حضوری، 2-3 فایل آفلاین که هر کدام 20-40 دقیقه می باشد، خواهیم داشت.
به ازای هر جلسه حضوری، 1 جلسه آنلاین 30-60 دقیقه ای خواهیم داشت.
به ازای هر جلسه حضوری، 1-2 تمرین خواهیم داشت.
به هر دلیلی غیبت بیش از 3/16 در کلاس های آنلاین، محرومیت از امتحان پایان ترم را در پی دارد.
در کلاس آنلاین پرسش و پاسخ صورت می گیرد تمرین های مقرر شده به بحث گذاشته می شود و ارائه های متعددی در موضوعات از پیش تعیین شده، توسط دانشجویان انجام می شود.
دانشجویان می توانند هر دقیقه از کلاس و هر ساعتی از روز و هر روزی از هفته، در فضای حقیقی و مجازی دیدگاه های خود را با استاد در میان بگذارند و درباره مطالب علمی به بحث بنشینند. از طریق زیر با من در ارتباط باشند:
تلفن همراه: 09159072840
ایمیل: azad.amoli@gmail.com
تلگرام: @Dr_alireza_azad
اینستاگرام: @alireza_azad_amoli |
6 |
وظایف دانشجو |
فراگیری محتوای درسی آفلاین پیش از هر جلسه آنلاین
مشارکت فعال در گفتگوهای علمی در کلاس های آنلاین
ارسال کامل و به موقع تمرین ها |
7 |
منبع |
1. حدود 100 کتاب مرتبط با سرفصل های این درس که متن آن در نرم افزار معارف دانشگاه (اخلاق اسلامی) موجود است. برای این درس، کتاب آیین زندگی نوشته آقای احمد حسین شریفی ویراست دوم به عنوان منبع اصلی معرفی می شود.
2. مجموعه کتاب ها و نرم افزار پرسمان (ویژه سؤالات دانشجویی و پاسخ های آن)
3. فهرست سایت ها و کانال های اخلاقی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
1. اینترنت پر سرعت
2. موبایل هوشمند یا رایانه شخصی
3. امکانات لازم برای انتقال با کیفیت صدا و تصویر
4. توانایی استفاده از نرم افزار آدوب کانکت، فلش پلیر، سامانه آموزش مجازی دانشگاه، تلگرام و...
5. FTP دانشگاه برای آپلود فایل های مورد استفاده دانشجویان |
9 |
نحوه ارزشیابی |
4 نمره فعالیت و مشارکت در مباحث کلاس آنلاین (حداقل 8 بار) (گفتگو و ارائه نقد و نظر در غیر ساعت کلاسی هم امکان پذیر است.)
2 نمره پاسخ به پرسش ها در کلاس های آنلاین
8 نمره ارزیابی مستمر و انجام تمرین ها در طول ترم (2 نمره ارسال به موقع، 3 نمره توضیح، 3 نمره تحلیل) (در صورت کپی پیست و یا مشابهت معنادار تمرین ها، حداکثر 1/4 نمره اختصاص خواهد یافت.)
2 نمره میان ترم (از منبع درسی و فایل های صوتی)
4 نمره امتحان پایان ترم (از منبع درسی و فایل های صوتی)
نمرات اضافی:
1 نمره خواندن یک دور ترجمه قرآن یا نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه
1 نمره فعالیت یا خلاقیت ویژه |
10 |
فایل |
Pdf File |