1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس روش تحقیق در علوم قرآن و حدیث به ارزش 2 واحد، یکی از دروس پایه دوره کارشناسی علوم قرآن و حدیث است. پیش نیازی برای این درس تعریف نشده است. پیش نیازی برای این درس تعریف نشده است. |
2 |
هدف کلی |
درس روش تحقیق و درس آیین نگارش متون علمی و درس آیین ویرایش متون علمی ارتباط نزدیکی با هم دارند. هدف کلی این سه درس، آموزش شیوه پژوهشگری و ارائه نتایج آن به شیوه علمی است. هدف از درس روش تحقیق، مأنوس ساختن دانشجو با تفکر خلاق و فراگیری شیوه های مسأله یابی است. دانشجو در این درس با روش های کمی و کیفی و شیوه های گردآوری و تحلیل اطلاعات و انجام فرایند تحقیق تا آغاز مرحله گزارش نویسی آشنا می شود. |
3 |
شایستگی های پایه |
1. آشنایی اجمالی با مبانی پژوهش
2. داشتن تجربه انجام پژوهش علمی
3. مطالعه چندین مقاله علمی و پژوهشی |
4 |
اهداف یادگیری |
1. آشنایی با ضرورت و اهمیت پژوهش
2. شناخت روش پژوهش و روش شناسی پژوهش
3. آشنایی با فرایند پژوهش علمی و تصویب طرح پژوهشی
4. مسأله یابی و طراحی پرسش ها و فرضیه ها
5. شناخت روش های گردآوری اطلاعات
6. آشنایی با مهمترین منابع پژوهش در علوم اسلامی و مطالعات قرآن و حدیث
7. تحلیل نتایج پژوهشی |
5 |
روش تدریس |
کلاس ها به شیوه آموزش معکوس برگزار می شود. محتوای درسی در قالب فایل های آفلاین ارائه می شود و کلاس های حضوری صرفاً برای ارائه دانشجویی و پرسش و پاسخ و رفع اشکال و حل تمرین و نکات مهم آموزشی است.
به ازای هر جلسه حضوری، 1-3 فایل آفلاین که هر کدام 20-40 دقیقه می باشد، خواهیم داشت.
به ازای هر جلسه حضوری، 1 جلسه آنلاین 30-60 دقیقه ای خواهیم داشت.
به ازای هر جلسه حضوری، 1-2 تمرین خواهیم داشت.
به هر دلیلی غیبت بیش از 3/16 در کلاس های آنلاین، محرومیت از امتحان پایان ترم را در پی دارد.
دانشجویان می توانند هر دقیقه از کلاس و هر ساعتی از روز و هر روزی از هفته، در فضای حقیقی و مجازی دیدگاه های خود را با استاد در میان بگذارند و درباره مطالب علمی به بحث بنشینند. از طریق زیر با من در ارتباط باشند:
تلفن همراه: 09159072840
ایمیل: azad.amoli@gmail.com
تلگرام: @Dr_alireza_azad
اینستاگرام: @alireza_azad_amoli |
6 |
وظایف دانشجو |
1. در مباحث علمی مطرح شده در کلاس، مشارکت فعال داشته باشد.
2. آماده ارائه تمرین ها و آموخته های پیشین در هر جلسه باشد.
3. تمرین ها را انجام و ارسال نماید.
4. از منابع معرفی شده و سایر منابع برای مطالعه تکمیلی بهره گیرد. |
7 |
منبع |
برای اراده سرفصل های گوناگون این درس، از منابع متنوعی بهره خواهیم گرفت که مهمترین آنها به شرح زیر است:
1. روش پژوهش در علوم اسلامی، علیرضا آزاد
2. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، محمدرضا حافظ نیا
3. روش شناسی مطالعات دینی، احد فرامرز قراملکی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
سیستم تلفن هوشمند و یا رایانه مناسب
امکانات برقراری ارتباط صوتی و تصویری آنلاین
امکانات و نرم افزارهایی برای از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
نرم افزار ادوب کانکت و فلش پلیر |
9 |
فایل |
Pdf File |
10 |
نحوه ارزشیابی |
4 نمره فعالیت و مشارکت در مباحث کلاس آنلاین (حداقل 8 بار) (گفتگو و ارائه نقد و نظر در غیر ساعت کلاسی هم امکان پذیر است.)
2 نمره پاسخ به پرسش ها در کلاس های آنلاین
4 نمره میان ترم (از منبع درسی و فایل های صوتی)
10 نمره امتحان پایان ترم (از منبع درسی و فایل های صوتی)
نمرات تشویقی:
خواندن یک دور ترجمه قرآن یا نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه
ارائه سمینار آموزشی
خلاقیت یا فعالیت های آموزشی و پژوهشی فراتر از وظایف درسی در چارچوب محتوای این درس (در انجمن های علمی، در کمک به استاد برای تنظیم محتوای علمی و...) |