طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس روش تحقیق در علوم قرآن و حدیث به ارزش 2 واحد، یکی از دروس پایه دوره کارشناسی علوم قرآن و حدیث است. پیش نیازی برای این درس تعریف نشده است. پیش نیازی برای این درس تعریف نشده است.
2 هدف کلی درس روش تحقیق و درس آیین نگارش متون علمی و درس آیین ویرایش متون علمی ارتباط نزدیکی با هم دارند. هدف کلی این سه درس، آموزش شیوه پژوهشگری و ارائه نتایج آن به شیوه علمی است. هدف از درس روش تحقیق، مأنوس ساختن دانشجو با تفکر خلاق و فراگیری شیوه های مسأله یابی است. دانشجو در این درس با روش های کمی و کیفی و شیوه های گردآوری و تحلیل اطلاعات و انجام فرایند تحقیق تا آغاز مرحله گزارش نویسی آشنا می شود.
3 شایستگی های پایه 1. آشنایی اجمالی با مبانی پژوهش 2. داشتن تجربه انجام پژوهش علمی 3. مطالعه چندین مقاله علمی و پژوهشی
4 اهداف یادگیری 1. آشنایی با ضرورت و اهمیت پژوهش 2. شناخت روش پژوهش و روش شناسی پژوهش 3. آشنایی با فرایند پژوهش علمی و تصویب طرح پژوهشی 4. مسأله یابی و طراحی پرسش ها و فرضیه ها 5. شناخت روش های گردآوری اطلاعات 6. آشنایی با مهمترین منابع پژوهش در علوم اسلامی و مطالعات قرآن و حدیث 7. تحلیل نتایج پژوهشی
5 روش تدریس کلاس ها به شیوه آموزش معکوس برگزار می شود. محتوای درسی در قالب فایل های آفلاین ارائه می شود و کلاس های حضوری صرفاً برای ارائه دانشجویی و پرسش و پاسخ و رفع اشکال و حل تمرین و نکات مهم آموزشی است. به ازای هر جلسه حضوری، 1-3 فایل آفلاین که هر کدام 20-40 دقیقه می باشد، خواهیم داشت. به ازای هر جلسه حضوری، 1 جلسه آنلاین 30-60 دقیقه ای خواهیم داشت. به ازای هر جلسه حضوری، 1-2 تمرین خواهیم داشت. به هر دلیلی غیبت بیش از 3/16 در کلاس های آنلاین، محرومیت از امتحان پایان ترم را در پی دارد. دانشجویان می توانند هر دقیقه از کلاس و هر ساعتی از روز و هر روزی از هفته، در فضای حقیقی و مجازی دیدگاه های خود را با استاد در میان بگذارند و درباره مطالب علمی به بحث بنشینند. از طریق زیر با من در ارتباط باشند: تلفن همراه: 09159072840 ایمیل: azad.amoli@gmail.com تلگرام: @Dr_alireza_azad اینستاگرام: @alireza_azad_amoli
6 وظایف دانشجو 1. در مباحث علمی مطرح شده در کلاس، مشارکت فعال داشته باشد. 2. آماده ارائه تمرین ها و آموخته های پیشین در هر جلسه باشد. 3. تمرین ها را انجام و ارسال نماید. 4. از منابع معرفی شده و سایر منابع برای مطالعه تکمیلی بهره گیرد.
7 منبع برای اراده سرفصل های گوناگون این درس، از منابع متنوعی بهره خواهیم گرفت که مهمترین آنها به شرح زیر است: 1. روش پژوهش در علوم اسلامی، علیرضا آزاد 2. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، محمدرضا حافظ نیا 3. روش شناسی مطالعات دینی، احد فرامرز قراملکی
8 مواد و امکانات آموزشی سیستم تلفن هوشمند و یا رایانه مناسب امکانات برقراری ارتباط صوتی و تصویری آنلاین امکانات و نرم افزارهایی برای از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نرم افزار ادوب کانکت و فلش پلیر
9 فایل Pdf File
10 نحوه ارزشیابی 4 نمره فعالیت و مشارکت در مباحث کلاس آنلاین (حداقل 8 بار) (گفتگو و ارائه نقد و نظر در غیر ساعت کلاسی هم امکان پذیر است.) 2 نمره پاسخ به پرسش ها در کلاس های آنلاین 4 نمره میان ترم (از منبع درسی و فایل های صوتی) 10 نمره امتحان پایان ترم (از منبع درسی و فایل های صوتی) نمرات تشویقی: خواندن یک دور ترجمه قرآن یا نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه ارائه سمینار آموزشی خلاقیت یا فعالیت های آموزشی و پژوهشی فراتر از وظایف درسی در چارچوب محتوای این درس (در انجمن های علمی، در کمک به استاد برای تنظیم محتوای علمی و...)