1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به ارزش 2 واحد، جزء دروس نظری دوره کارشناسی علوم قرآن و حدیث است. |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی این درس، آشنایی با شیوه های بیان و ماهیت و هویت زبان قرآن و تفاوت و تشابه آن با شیوه های دیگر بیانی و نظریات گوناگون درباره زبان قرآن است. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی و مهارت در بلاغت (معانی و بیان و بدیع)
شناخت اجمالی ترجمه آیات قرآن
آشنایی با صناعات و زیبایی های ادبی در ادبیات فارسی و عربی
آشنایی با نظریه های ادبی |
4 |
اهداف یادگیری |
شناخت نظریه های زبان شناسی و سبک شناسی
آشنایی با نظریات گوناگون درباره زبان دین و قرآن
شناخت شباهت ها و تفاوت های زبان قرآن با سایر متون ادبی و دینی
تبیین نسبت و رابطه زبان قرآن با شرایط محیطی و فرهنگی عصر نزول
تبیین نسبت و رابطه زبان قرآن با مباحثی نظیر اعجاز، تعدد معنایی، جامعیت، جاودانگی و تفسیر علمی قرآن |
5 |
روش تدریس |
کلاس ها به صورت حضوری و در چارچوب مصوبات دانشگاه به روش آموزش معکوس و ترکیب حضوری + آفلاین برگزار خواهد شد. محتوای درسی پیش از برگزاری کلاس در قالب فایل های آفلاین در کانال: https://t.me/+vbMNaE_6N54wOTg0 ارائه می شود. دانشجویان عزیز می توانند در این کانال عضو شوند و حتماً پیش از شروع کلاس، آن فایل ها را ملاحظه کنند و درباره محتوای آن، مطالعه و فکر کنند. کلاس حضوری در زمان و مکان مقرر شده از سوی اداره آموزش برگزار می شود. کلاس های حضوری صرفاً برای ارائه دانشجویی و پرسش و پاسخ و رفع اشکال و حل تمرین است.
به هر دلیلی غیبت بیش از 3/16 در کلاس های آنلاین، محرومیت از امتحان پایان ترم را در پی دارد.
دانشجویان می توانند هر دقیقه از کلاس و هر ساعتی از روز و هر روزی از هفته، در فضای حقیقی و مجازی دیدگاه های خود را با استاد در میان بگذارند و درباره مطالب علمی به بحث بنشینند. از طریق زیر با من در ارتباط باشند:
تلفن همراه: 09159072840
ایمیل: azad.amoli@gmail.com
تلگرام: @Dr_alireza_azad
اینستاگرام: @alireza_azad_amoli |
6 |
وظایف دانشجو |
1. در مباحث علمی مطرح شده در کلاس، مشارکت فعال داشته باشد.
2. آماده ارائه تمرین ها و آموخته های پیشین در هر جلسه باشد.
3. تمرین ها را انجام و ارسال نماید.
4. از منابع معرفی شده و سایر منابع برای مطالعه تکمیلی بهره گیرد. |
7 |
منبع |
درآمدی به ظرفیت های فرهنگی و هنری زبان قرآن، ابوالفضل خوش منش
زبان قرآن و روش شناسی فهم آن، محمدباقر سعیدی روشن
زبان قرآن، گفتاری یا نوشتاری، جعفر نکونام
زبان دین و قرآن، ابوالفضل ساجدی
زبان قرآن، تفسیر قرآن، ترجمه مرتضی کریمی نیا |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
سیستم تلفن هوشمند و یا رایانه مناسب
دیتا و ویدئو پپروژکتور مناسب
امکانات و نرم افزارهایی برای از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
4 نمره فعالیت و مشارکت در مباحث کلاس آنلاین (حداقل 8 بار) (گفتگو و ارائه نقد و نظر در غیر ساعت کلاسی هم امکان پذیر است.)
2 نمره پاسخ به پرسش ها در کلاس های آنلاین
4 نمره میان ترم (از منبع درسی و فایل های صوتی)
10 نمره امتحان پایان ترم (از منبع درسی و فایل های صوتی)
نمرات تشویقی:
خواندن یک دور ترجمه قرآن یا نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه
ارائه سمینار آموزشی
خلاقیت یا فعالیت های آموزشی و پژوهشی فراتر از وظایف درسی در چارچوب محتوای این درس (در انجمن های علمی، در کمک به استاد برای تنظیم محتوای علمی و...) |
10 |
فایل |
Pdf File |