1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس آیین ویرایش متون علمی به ارزش 2 واحد، یکی از دروس تخصصی دوره کارشناسی علوم قرآن و حدیث است. پیش نیازی برای این درس تعریف نشده است. |
2 |
هدف کلی |
درس آیین نگارش متون علمی و درس آیین ویرایش متون علمی و درس روش تحقیق در علوم قرآنی، ارتباط نزدیکی با هم دارند. هدف کلی این سه درس، آموزش شیوه پژوهشگری و ارائه نتایج آن به شیوه علمی است. درس آیین ویرایش متون علمی با هدف ایجاد و ارتقای توان علمی دانشجویان برای ویرایش متون مبتنی بر منابع علوم قرآن و حدیث و توانمندسازی دانشجو برای ویرایش متون علمی با ضوابط و استانداردهای مجامع علمی، در سال های اخیر در برنامه درسی دوره کارشناسی گنجانده شده است. |
3 |
شایستگی های پایه |
1. آشنایی اجمالی با اصول نگارش و ویرایش در حد کتب دبیرستان
2. داشتن تجربه تدوین متن علمی |
4 |
اهداف یادگیری |
1. شناخت انواع ویرایش علمی
2. آشنایی با وظایف ویراستار
3. ارتقای توانمندی های علمی و فنی دانشجویان در زمینه ویرایش ادبی و صوری
4. آشنایی با اصول ویرایش محتوایی و ساختاری در متون علمی قرآن و حدیث
5. کسب مهارت آسان نویسی و روان نویسی
6. کسب مهارت در اجرای آموخته های ویرایشی |
5 |
روش تدریس |
1. بخشی از کلاس مون، ارائه تکالیف فردی و گروهی گذشته و پرسش از بحث های قبلیه. هدف از این کار، یادآوری مطالب قبلی و ترغیب دانشجوها برای مطالعه پیوسته در طول ترم و راحت تر شدن کارشون در شب امتحانه.
2. بعدش نوبت درس مون میشه. شاید تصور کنین یه استاد جلوی کلاس می ایسته و مدام حرف می زنه و شما هم باید ساکت گوش بدین و تند تند می نویسین! چه کسل کننده! نه... این طوریام نیست... توجه داشته باشین که کلاس مال شماست و استاد به خاطر شما در کلاس حاضر شده لذا هر وقت مطلبی رو نفهمیدین یا ابهامی دارین یا نکته مفیدی به نظرتون می رسه یا فکر می کنید که استاد داره اشتباه می کنه، فورا بگین و اصلا منتظر خاتمه کلاس نمونین. اگه هم ابهامی ندارین، می تونین با هماهنگی استاد، به سؤالات دوستانتون پاسخ بدین. از هر گونه فعالیت، نقد، توضیح و حتی طنزپردازی های مناسب و بجاتون در کلاس استقبال می کنم.
3. به خاطر اینکه خیلی خسته نشین، بعد از گذشت 1 ساعت از کلاس، 3 دقیقه استراحت همگانی داریم. بعدش هم 5 دقیقه کلیپ، عکس، متن، شعر، خبر، فیلم و... در موضوعات دینی و اخلاقی می بینیم و سپس درس مون رو ادامه میدیم.
4. در پایان هر جلسه، تمرین های عملی و منابع مطالعاتی مربوط به مطالب جلسه حاضر و جلسه آینده معرفی می شه. |
6 |
منبع |
برای ارائه سرفصل های این درس، از منابع متنوعی بهره خواهیم گرفت که مهمترین آنها به شرح زیر است:
1. انواع ویرایش: ابوالفضل طریقه دار
2. نکته های ویرایش: علی صلح جو
3. آیین نگارش و ویرایش: امیر چناری
4. نگارش و ویرایش: سمیعی گیلانی |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
1. تخته سیاه یا وایت بورد 2. دیتا ویدئو پروژکتور 3. لپ تاپ 4. FTP دانشگاه برای آپلود فایل های مورد استفاده دانشجویان 5. کتاب ها و سایت ها و نرم افزارهای متعددی برای کمک به فراگیری محتوای علمی این درس به ویژه مجموعه آفیس |
8 |
نحوه ارزشیابی |
نمره های اصلی:
2 نمره: انجام تمرین ها و پاسخ به پرسش های شفاهی
2 نمره: ارائه کلاسی
4 نمره: فعالیت کلاسی
12 نمره پایان ترم: (از تمام مطالب کتاب و کلاس به صورت کتاب باز)
3 نمره تشویقی:
1 نمره: حضور کامل در همه جلسات
1 نمره: فعالیت فوق العاده علمی
1 نمره: خلاقیت ذهنی و ابتکار عملی فوق العاده مرتبط با درس |
9 |
وظایف دانشجو |
1. در تمرین تفکر در آغاز کلاس، مشارکت خوبی داشته باشد.
2. در مباحث علمی مطرح شده در کلاس، مشارکت فعال داشته باشد.
3. آماده ارائه تمرین ها و آموخته های پیشین در هر جلسه باشد.
4. ارائه گروهی و طراحی و تصحیح تمرین های مرتبط با آن را به خوبی انجام دهد.
5. تمرین های عملی را انجام و منابع مطالعاتی معرفی شده را پیگیری نماید.
6. حضور قانون مند در کلاس داشته باشد. (غیبت بیش از 3/16 به هر دلیلی، محرومیت از امتحان پایان ترم را در پی دارد. ضمناً 3 تأخیر هم 1 غیبت محسوب می شود.)
7. طبق قانون دانشگاه فردوسی، کلاس های دوره کارشناسی 105 دقیقه و حضور دانشجو تا پایان کلاس، الزامی است. |
10 |
فایل |
Pdf File |