1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس روش تحقیق به ارزش 2 واحد، یکی از دروس جبرانی دوره کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی است. |
2 |
هدف کلی |
درس روش تحقیق و درس آیین نگارش متون علمی و درس آیین ویرایش متون علمی ارتباط نزدیکی با هم دارند. این دروس معمولا در دوره کارشناسی گذرانده و در دوره ارشد و دکتری به صورت تکمیلی ارائه می شوند. هدف کلی این سه درس، آموزش شیوه پژوهشگری و ارائه نتایج آن به شیوه علمی است. هدف از درس روش تحقیق، مأنوس ساختن دانشجو با تفکر خلاق و فراگیری شیوه های مسأله یابی است. دانشجو در این درس با روش های کمی و کیفی و شیوه های گردآوری و تحلیل اطلاعات و انجام فرایند تحقیق تا آغاز مرحله گزارش نویسی آشنا می شود.
از آنجا که همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بایستی پایان نامه بنویسند، سعی می شود در قالب این درس، نیاز آنها به آموزش شیوه تدوین پروپوزال و پایان نامه نویسی تا حدودی برطرف شود. |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس پیش نیازی ندارد. اما برای استفاده بهتر از مطالب آن، توجه موارد زیر مناسب است:
1. آشنایی اجمالی با مبانی پژوهش
2. داشتن تجربه انجام پژوهش علمی
3. مطالعه چندین مقاله علمی و پژوهشی |
4 |
اهداف یادگیری |
1. آشنایی با پژوهش
2. شناخت انواع پژوهش
3. شناخت روش پژوهش و روش شناسی پژوهش
4. آشنایی با فرایند پژوهش علمی و تصویب طرح پژوهشی
5. مسأله یابی
6. فراگیری شیوه انتخاب عنوان مناسب
7. چگونگی تبیین موضوع و تعریف مسأله
8. چگونگی بیان ضرورت و اهمیت
9. طراحی پرسش ها و فرضیه ها
10. آشنایی با جایگاه مفهوم ها و متغیرها
11. شناخت روش های گردآوری اطلاعات
12. آشنایی با مهمترین منابع پژوهش در علوم اسلامی و مطالعات قرآن و حدیث
13. ابزارهای سنجش
14. تحلیل نتایج |
5 |
روش تدریس |
1. در آغاز هر جلسه، مهمترین بخش های مباحث گذشته در قالب پرسش و پاسخ، مرور می شود.
2. سپس تمرین های جلسات گذشته اخذ می شود.
3. طبق برنامه زمانبندی شده، مباحثی از درس ارائه می شود. دانشجویان می توانند هر گونه ابهامی را با پرسش و پیگیری در همان زمان، برطرف نمایند و در مباحث کلاسی حضور فعال داشته باشند.
4. تمرین ها و کارهای عملی پژوهشی در هر جلسه به دانشجویان داده می شود.
5. نمونه هایی از پژوهش های مطلوب و نامطلوب در کلاس مورد بررسی و نقد قرار می گیرد.
6. دانشجویان در قالب گروه های 2 نفره، ملزم به انتخاب یک موضوع با هماهنگی استاد و و پژوهش عملی درباره آن و پیاده سازی آموخته های روش تحقیقی در قالب آن و ارائه یک مقاله علمی-پژوهشی تا پیش از پایان ترم هستند. گزارش این فعالیت هر هفته در میان توسط دانشجویان به استاد ارائه و راهنمایی لازم انجام خواهد شد.
7. هر دانشجو تا جلسه دوم، موضوعی را با هماهنگی استاد، به ارائه آن در قالب سمینار کلاسی 15 دقیقه ای می پردازد. این موضوع می تواند معرفی یک نرم افزار پژوهشی، کتاب، سایت یا بخشی از سرفصل کتاب باشد. |
6 |
وظایف دانشجو |
1. مطالعه و آمادگی پاسخ گویی در هر جلسه
2. انجام تمرین های هفتگی
3. مشارکت فعال در مباحث کلاسی
4. تدوین یک مقاله علمی – پژوهشی
5. ارائه سمینار کلاسی
6. حضور کامل در جلسات کلاس |
7 |
منبع |
برای ارائه سرفصل های گوناگون این درس، از منابع متنوعی بهره خواهیم گرفت که مهمترین آنها به شرح زیر است:
1. روش پژوهش در علوم اسلامی، علیرضا آزاد
2. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، محمدرضا حافظ نیا
3. آیین نگارش مقاله علمی – پژوهشی، محمود فتوحی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
1. تخته سیاه یا وایت بورد 2. دیتا ویدئو پروژکتور 3. لپ تاپ 4. FTP دانشگاه برای آپلود فایل های مورد استفاده دانشجویان 5. کتاب ها و سایت ها و نرم افزارهای متعددی برای کمک به فراگیری محتوای علمی این درس |
9 |
نحوه ارزشیابی |
نمرات اصلی
2 نمره: پرسش های کلاسی
2 نمره: مشارکت در مباحث کلاسی
6 نمره: تدوین مقاله علمی - پژوهشی
2 نمره: ارائه سمینار کلاسی
8 نمره: کتبی پایان ترم (کتاب باز)
نمرات تشویقی
1 نمره: تلاش فوق العاده
1 نمره: خلاقیت مرتبط با درس
1 نمره: حضور کامل |
10 |
فایل |
Pdf File |