| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس یکی از دروس تخصصی و پایه مقطع کارشناسی ارشد رشته یادگیری حرکتی است که نقش محوری در تسلط دانشجویان برای ورود به عرصه پژوهش و نگارش پایاننامه دارد. |
| 2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم، اصول و کاربردهای آمار در علوم رفتاری و ورزشی.
توانایی جمعآوری، طبقهبندی، و تحلیل دادههای پژوهشی در علوم ورزشی.
درک و بهکارگیری شاخصهای آمار توصیفی برای تبیین دادهها.
توانایی انجام آزمونهای آماری استنباطی جهت بررسی فرضیههای پژوهشی.
تسلط بر نرمافزار SPSS برای تحلیل دادههای پژوهشهای ورزشی.
درک اصول تفسیر و گزارش نتایج آماری در مقالات و پایاننامهها.
ارتقای نگرش علمی و انتقادی نسبت به استفاده از آمار در تحقیقات علوم رفتاری.
آشنایی با ملاحظات اخلاقی در تحلیل و گزارش دادههای آماری. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با اصول مقدماتی آمار و سنجش و کار با آفیس |
| 4 |
روش تدریس |
روش تدریس بهصورت ترکیبی از سخنرانی تعاملی، بحث گروهی، کارگاه عملی، و تکالیف پژوهشی خواهد بود. تمرکز اصلی بر یادگیری فعال است، بهطوری که دانشجویان با مشارکت در تمرینهای عملی و تحلیل مطالعات موردی، مهارتهای آماری خود را بهصورت کاربردی توسعه دهند |
| 5 |
وظایف دانشجو |
دانشجویان موظفند در تمامی جلسات بهطور فعال مشارکت داشته باشند، تکالیف هفتگی شامل حل مسائل، جستجوی منابع علمی و ارائه شفاهی شرکت کنند. |
| 6 |
منبع |
منابع فارسی:
1. علینژاد م. آمار و کاربرد آن در علوم ورزشی. سمت، ۱۴۰۰.
2. فلاح س. آمار توصیفی و استنباطی در ورزش. دانشگاه علوم پزشکی ایران، ۱۴۰۰.
3. سرمد ز، بازرگان ع، حجازی ه. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. آگاه، ۱۴۰۰.
4. احمدی ن. پژوهش در علوم ورزشی: اصول و روشها. دانشگاه مازندران، ۱۳۹۷.
5. زارع ع. روش تحقیق و آمار در ورزش. دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۹۶.
6-آمار در علوم تربیتی و تربیت بدنی |
| 7 |
مواد و امکانات آموزشی |
سیستم مجهز به -----R-----SPSS |
| 8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی دانشجویان بر اساس: (۱) مشارکت فعال در کلاس (۲۰٪)، (۲) انجام تکالیف هفتگی و ارائههای کلاسی (2۰٪)، (۳) آزمون میانترم (3۰٪)، و (۴) پروژه پایانی و آزمون هایی (۳۰٪) خواهد بود |