| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس عملی پایه |
| 2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم آمادگی جسمانی و نقش آن در سلامت و عملکرد ورزشی.
درک اصول تمرین و سازگاریهای فیزیولوژیک بدن با فعالیت بدنی.
توانایی طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای تمرینی عمومی |
| 3 |
شایستگی های پایه |
آمادگی بدنی و روانی و سلامتی لازم جهت شروع تمرینات |
| 4 |
اهداف یادگیری |
شناسایی اجزای اصلی آمادگی جسمانی.
اجرای صحیح آزمونهای آمادگی جسمانی.
طراحی برنامه تمرینی متناسب با ویژگیهای فردی.
رعایت اصول ایمنی، گرمکردن و سردکردن.
هدایت تمرینات گروهی و فعالیتهای بدنی.
درک اهمیت فعالیت بدنی در سلامت عمومی |
| 5 |
روش تدریس |
استفاده از روش ترکیبی (نظری – عملی) برای انتقال مفاهیم و مهارتها.
ارائهی کوتاه مطالب نظری با استفاده از پاورپوینت، فیلم آموزشی و بحث گروهی.
اجرای تمرینات عملی در سالن یا فضای باز زیر نظر مدرس.
ارزیابی مستمر از عملکرد فردی و گروهی دانشجویان در طول نیمسال.
ارائه بازخورد فردی برای بهبود تکنیکها و پیشرفت فیزیکی.
استفاده از آموزش مبتنی بر پروژه برای طراحی برنامه تمرینی شخصی.
تشویق به مشارکت فعال و همکاری گروهی برای تقویت روحیه ورزشی. |
| 6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم و مشارکت فعال در کلاس |
| 7 |
منبع |
آمادگی جسمانی، تالیف حمید رجبی، انتشارات سمت
خبیری م. آمادگی جسمانی و تربیت بدنی عمومی. تهران: سمت؛ 1400.
شجاعی ن، عرب عامری م. مبانی آمادگی جسمانی. دانشگاه تهران؛ 1398.
فلاح س. اصول تمرین و آمادگی جسمانی. دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ 1400 |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
زمین تمرینی استاندارد، تشک، کنز و مخروطی، توپ مدیسین بال، کرنومتر، سوت، نردبان سوئدی و مانع |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
حضور منظم و فعال در کلاس 2 نمره،
آزمون عملی 14 نمره،
پروژه و سایر توانمندی ها 4 نمره
مواد آزمون عملی
دراز و نشست ۱ دقیقه
شنای سوئدی ۱ دقیقه
دوی ۱۲۰۰ متر
پرش سارجنت
چابکی ۴×۹ متر
تعادل تکپا |