1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به ارزش 2 واحد از جمله واحدهای نظری و دروس تخصصی است. این درس یکی از دروس تخصصی دانشجویان کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی است.
دانشجویان در این درس با مفاهیم تخصصی حوزه کاری خود به ویژه در خصوص توسعه سیستمهای آبیاری آشنا شده و معایب و مزایای توسعه این سیستم ها در مناطق خشک را فرا گرفته و با مکانیزمهای افزایش بهره وری آب در مزارع کشاورزی نیز آشنا می شوند. |
2 |
هدف کلی |
توسعه مهارت دانشجویان در ارتباط با انتخاب درست سیستمهای آبیاری بارانی و اجزاء آنها.
توسعه مهارت دانشجویان برای طرح ریزی و برنامهریزی آبیاری بارانی در شرایط خاص.
توسعه مهارت دانشجویان برای طراحی هریک سیستمهای آبیاری بارانی را داشته باشد.
توسعه مهارت دانشجویان برای طراحی پروژههای آبیاری بارانی را براساس محاسبات اقتصادی داشته باشد. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مفاهیم پایه علوم پایه خاک/ فیزیک خاک، گیاهان، آب، روابط آب/خاک/گیاه، سیستمهای آبیاری/ برنامهریزی آبیاری، هیدرولیک، هیدرولوژی، اصول کلی مهندسی |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از یادگیری این درس در توانایی تطبیق محفوظات ذهنی و مباحث تئوریکی دروس پایه با مسائل کاربردی کارکرد سیستمها در مزرعه است.
با اتمام این درس دانشجویان باید:
توانایی طرح ریزی و برنامهریزی آبیاری تحت فشار بارانی در شرایط و برای شرایط خاص را داشته باشد.
توانائی طراحی هریک سیستمهای آبیاری تحت فشار بخصوص طراحی سیستمهای کلاسیک ثابت و متحرک دوره ای و در صورت امکان سنترپیوت (در صورت همراهی دانشجویان برای کلاس فوق برنامه) را داشته باشد.
باید توانائی طراحی پروژههای آبیاری تحت فشار بارانی را براساس محاسبات اقتصادی داشته باشد.
قادر باشند امکان انتخاب صحیح سیستم آبیاری تحت فشار بارانی در هر شرایط و وضعیتی، امکان اظهار نظر در خصوص دلایل کارکرد نامناسب برخی سیستمهای اجرا شده در مرزعه را داشته باشند.
باید قادر به تعیین و انتخاب وسایل و تجهیزات جانبی سیستمهای آبیاری تحت فشار بارانی باشد.
باید قادر به طراحی سیستمهای پمپاژ باشد.
باید توانائی مدیریت سیستمهای آبیاری تحت فشار بارانی را داشته باشد. |
5 |
روش تدریس |
ارائه مطالب در قالب اسلاید، ارائه مباحث در با کمک حل مساله و با مشارکت دانشجویان در صورت وجود امکانات مورد نیاز، بازدید از پروژه ها هم در دستور کار است. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع و منظم دانشجویان در کلاس الزامی است حضور موثر و مستمر در کلاس 10% کل نمره را به خود اختصاص خواهد داد.
توجه:
1- مقالاتی و تکالیفی که در اختیار دانشجو قرار میگیرد، باید حداکثر تا دو هفته بعد به ایمیل Ansariran@gmail.com ارسال شود(هیچ تاخیری پذیرفته نیست) که تکالیف 40% کل نمره را دارد. |
7 |
منبع |
مطالب ارائه شده در کلاس
Keller J. Bliesner D.R. (1990). Sprinkle and Trikle Irrigation. John Wiley, New York. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از منابع کمک آموزشی مانند:
James, L.G. (1988). Principles of Farm Irrigation System Design. John Wiley, New York.
Hoffman, J.G. and Howell, A.T and Solomon, H.K. (1990). Management of Farmer Irrigation Systems. The American Society of Agricultural Engineers.
مقالات مرتبط با سیستمهای آبیاری تحت فشار بارانی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
میان ترم (البته با توجه به ارزیابی شرایط کلاس) و امتحان پایانترم با زمان سه ساعت 50% کل نمره، تکالیف 40% کل نمره، حضور موثر و مستمر در کلاس 10% کل نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |