طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این آزمایشگاه هم‌نیاز با درس مهندسی نرم‌افزار ۱ یکی از اولین دروس تخصصی گرایش نرم‌افزار است، که بطور عادی برای دانشجویان ترم چهارم ارائه می‌گردد.
2 هدف کلی امکان تجربه عملی مطالب ارائه شده در مهندسی نرم‌افزار ۱ در قالب یک پروژه تیمی تا حد امکان واقعی
3 شایستگی های پایه دانشجویی که این درس را اخذ می‌کنند، لازمست که آشنایی کافی با برنامه‌نویسی شی‌گرا داشته باشند.
4 اهداف یادگیری تجربه عملی مطالب ندریس شده در درس مهندسی نرم‌افزار در قالب یک پروژه تیمی تا حد امکان واقعی
5 روش تدریس تثبیت مطالب درس مهندسی نرم‌افزار ۱ و ارائه نکات تکمیلی از طریق نقد و بررسی کارهای انجام شده توسط تیم بر روی پروژه و ارزیابی هفتگی پیشرفت کار.
6 وظایف دانشجو دانشجویان موظف به شرکت در جلسات آزمایشگاه و همچنین مشارکت در تهیه و ارائه مستندات و گزارش‌های تعیین شده در جهت انجام پروژه در قالب تیمی و گذراندن ارزیابی‌های مستمر می‌باشند. دانشجویان موظف‌ به رعایت سیاست‌های دانشگاه، دانشکده، گروه و این درس در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌باشند. سیاست استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد (GenAI) در این درس: ۱- دانشجویان این درس مجاز به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در محدود مشخص شده توسط استاد درس (شامل:‌ تولید اولیه و پیش‌نویس ایده، تحلیل، طراحی، پیاده‌سازی، ویرایش و مستندسازی) بشرط درک کامل، عمیق و دقیق محتوای تولید شده توسط GenAI و تهیه نسخه نهایی با اصلاحات لازم توسط دانشجو می‌باشند. ۲- هرگونه استفاده از GenAI باید در قالب افشای ابزارهای هوش مصنوعی ((AIAD)AI Assistance Disclosure) به همراه توضیح ابزار، روش استفاده و بخش‌های تأثیرپذیر ذکر شود. قالب افشای ابزارهای هوش مصنوعی (AIAD) این درس شامل موارد زیر است: ۱-۲- الزام به افشا (Disclosure):‌ استفاده از ابزار(های) هوش مصنوعی و نحوه استفاده در هریک از موارد مجاز باید صریحا ذکر شود. ۲-۲- استناد‌دهی (Citation of GenAI Output): برای هر خروجی ابزار هوش مصنوعی، باید دستور (prompt) استفاده شده در همان صفحه پانویس شود و به لیست منابع (شامل نام ابزار و تاریخ دسترسی) ارجاع داده شود. ۳-۲- مسئولیت صحت (Accuracy Responsibility): مسئولیت صحت، اعتبار و کیفیت محتوای نهایی صرفاً برعهده دانشجوست. ۴-۲- حریم خصوصی (Privacy): ورود داده‌های محرمانه یا شخصی (دانشجویان، کارفرمای پروژه، مشتریان پروژه و دیگر ذینفعان) به این ابزارها ممنوع است. ۵-۲- ملاحظات اخلاقی (Ethical & Cultural Considerations):‌ کاربرد ابزارهای هوش مصنوعی باید با ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای و فرهنگی مطابق باشد. ۳- آموزش اجباری (Mandatory Training): درصورت ارئه دوره‌های آموزشی استفاده صحیح از ابزارهای هوش مصنوعی، لازمست دانشجویان طبق الزامات دانشگاه در آن‌ها شرکت نمایند.
7 منبع Sommerville Ian, Software Engineering, 10th ed. Addison Wesley, 2015. IEEE Standards on Software Engineering
8 مواد و امکانات آموزشی ویدئو پروژکتور, کامپیوتر (حداقل به تعداد یک سوم دانشجویان کلاس)
9 نحوه ارزشیابی ارزیابی مستمر از مستندات و گزارش‌های تحویل داده شده در طی انجام پروژه عملی، ارائه نهایی شفاهی و کتبی همه مستندات پروژه.