image

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره در مقطع دکتری با توجه به گرایش تعریف شده جایگاه این درس اهمیت زیادی دارد. امروزه با نگاهی به حجم اطلاعات تولید شده در جهان در قالب های مختلف نظام های دستی سازماندهی اطلاعات عملا جز بخش کوچکی از سپهر اطلاعاتی را پوشش نمی دهند. لذا لازم است با بهره گیری از فنون پردازش زبان طبیعی امکان سازماندهی و مقوله بندی هوشمند متون و اطلاعات را به انجام رساند.
2 هدف کلی هدف کلی از این درس آشنایی عمیق تر دانشجویان با ارتباط میان زمینه مطالعاتی پردازش زبان طبیعی و بحث های مرتبط با بازیابی اطلاعات است.
3 شایستگی های پایه یکی از مهمترین ویژگیهای این درس آن است که کاربردهای مختلفی در زمینه های متعدد دارد. لذا لازم است که در اولین گام دانشجو ضرورت وجودی این درس برای رشته خود را تبیین نماید. در ادامه با توجه به اینکه درس حاضر به صورت عملی و نظری تعریف شده است، لازم است مقدمات مرتبط با بحث پردازش زبان طبیعی را که یکی از اساسی ترین بنیان های آن ارتباط با زبانشناسی و دیگری مرتبط با پردازش خودکار است را بیاموزد. در این درس سعی می شود تا دانشجویان با تفاوتهای میان نحوه نگرش ذهن انسان به متن و نحوه نگرش ماشین به متن رو به رو شوند.عمده مبحث مهم دیگر در این درس ارتباط میان آنچه در پردازش زبان طبیعی طرح می گردد با بازیابی اطلاعات است.
4 اهداف یادگیری آشنایی با مفاهیم پردازش زبان طبیعی آشنایی با مفاهیم بازیابی اطلاعات برقراری پیوند میان فعالیت های صورت گرفته در هر دو حوزه
5 روش تدریس تدریس به صورت مشارکتی و مبتنی بر سمینار خواهد بود. به همین دلیل مشارکت دانشجویان در جلسات این درس اهمیت زیادی دارد.
6 وظایف دانشجو مشارکت فعال در کلاس + انجام پروژه های تعریف شده برای درس و ارائه سمینار مرتبط با آنها + مطالعه جانبی و طرح مباحث در کلاس
7 منبع an Jurafsky and James H. Martin (2020). Speech and Language Processing , 3rd edition,NewYork: Pearson, 2. Christopher D. Manning, Prabhakar Raghavan, and Hinrich Schutze (2008). Introduction to Information Retrieval . Cambridge University Press, 2008. 3. دونالد‌اچ. کرفت، کارول باری، چارلزتی. میدو، برت‌آر. بویس (1390). نظامهای بازیابی اطلاعات متنی. ترجمه نجلا حریری. تهران: چاپار. 4. نژادمحمد، وحید (1395). روایتی از درونی سازی زبان نزد ویگوتسکی. درباب زبان، شماره 4. 5. فالک، جولیا (1372). زبانشناسی و زبان؛ بررسی مفاهیم بنیادی زبان شناسی. ترجمه خسرو غلامعلی زاده. مشهد: موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی. 6. صفوی، کورش (1360). درآمدی بر زبان شناسی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. 7. غفوری، مجید و دیگران (1388). نرمالسازی متون فارسی. کنفرانس ملی سالانه انجمن کامپیوتر ایران. 8. فتاحی، رحمت الله و رحیمی، ماریه (1388). جای خالی واژگان عمومی در اصطلاحنامه ها: نگاهی به دشواریهای تحقق ربط و دقت در بازیابی اطلاعات مبتنی بر زبان کنترل شده. کتابداری و اطلاع رسانی، دوره 12 (1). 9. ارسطوپور، شعله و احمدی نسب، فاطمه (1391). آسیب شناسی خط و زبان فارسی در بازیابی اطلاعات: نگاهی به موتورهای کاوش و پایگاه های برخط. نخستین کنفرانس ملی مدیریت منابع اطلاعاتی وب. 2 اسفند 1391. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
8 نحوه ارزشیابی آزمون پایان ترم + مشارکت کلاسی + سمینار ترم + پروژه پایانی
9 فایل Pdf File