1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس انسان شناسی یکی از مباحث کلیدی در حوزه مشاوره و روان شناسی است که با نظریه های شخصیت، نظریه مشاوره و رواندرمانی و تحلیل و بررسی پدیده های روان شناختی پیوند خورده است و از مباحث اصلی دوره دکتری مشاوره است |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با جایگاه انسان شناسی در مشاوره و نقد و بررسی چالش های انسان شناسی از طریق آشنایی با انسان شناسی برخاسته از پردایم و مبانی و منابع اسلامی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با نظریه های شخصیت
آشنایی با نظریه های مشاوره و روان درمانی
آشنایی اولیه با پاردایم های تولید علم |
4 |
اهداف یادگیری |
بررسی جایگاه انسان شناسی در مشاوره و روان شناسی
بررسی انسان و الگوها ودیدگاه های انسان شناسی در نظریه های روان شناسی و تاریخچه مکاتب روان شناسی
چالش های انسان شناسی پوزیتیویستی
ارتباط هستی شناسی با انسان شناسی پوزیتیویستی
مبانی هستی شناسی در انسان شناسی اسلامی
منابع انسان شناسی اسلامی در قرآن و احادیث
سازه های شخصیت در روان شناسی اسلامی
عوامل رشد در روان شناسی اسلامی
بهنجاری و نابهنجاری از منظر انسان شناسی اسلامی
خانواده و چالش های موجود روان شناسی پوزیتیویستی
رهیافت های انسان شناسی اسلامی در مشاوره روان شناسی
دیدگاه های اندیشمندان اسلامی در تعریف انسان |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی فعال و مشارکتی، همراه یادگیری از طریق تکالیف و پروژه |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور ومشارکت فعال در مباحث کلاسی و انجام تکالیف |
7 |
منبع |
- انسان شناسی اسلامی، عبدالحسین خسروپناهو همکاران،ناشر: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها) ،تاریخ نشر: 1397
- انسان در اسلام (انسانشناسی در قرآن و حکمت اسلامی)،یحیی بوذرینژاد، ناشر: بعثت، 1391
- مبانی و مفاهیم انسان شناسی اسلامی،نیک صفت ابراهیم، ناشر :کتاب آشنا ، 1397 |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
با توجه به مجازی بودن آموزش در دوره کرونا ، دسترسی با کفایت به وب و کارافزار ادابی کانکت |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی فرایند از فعالیت کلاسی و تکالیف 30 درصد
انجام پروژه نهایی 70 درصد |