طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس مبانی روانشناختی تربیت اخلاقی ناظر بر ابعاد روان شناختی یکی از ساحت های اصلی و زیربنایی تعلیم و تربیت است که با توانمندسازی دانشجو در فهم و تبیین و نقد و بررسی نظریه ها و مکاتب و برنامه های تربیت اخلاقی ، امکان طراحی و کاربست برنامه های پژوهشی و ترببتی را در بافت خانواده، مدرسه و جامعه برای روان شناس تربیتی فراهم می آورد.
2 هدف کلی درک مبانی روان شناختی و نظریه های رشد و تحول اخلاقی و پژوهش در حوزه تربیت اخلاقی و طراحی و تدوین و کاربست برنامه های تربیت اخلاقی
3 شایستگی های پایه آشنایی با نظریه ها رشد
4 اهداف یادگیری - درک مبانی فلسفی مربوط به رشد و تحول اخلاقی - شناخت تحول اخلاقی یادگیرندگان با توجه به مراحل رشد و تحول - درک و تحلیل نظریه¬های مختلف مربوط به تحول و تربیت اخلاقی و نقد آنها - توانایی تلخیص و تجزیه و تحلیل مقالات پژوهشی در زمینه آموزش اخلاقی - اتخاذ دیدگاه جامع در مسائل اساسی تحول اخلاقی و عوامل تسهیل¬کننده آن: تحول شناختی، مدیریت کلاس، جو مدرسه، تعامل معلم و یادگیرنده و محیط مبتنی بر انصاف، عدالت و مراقبت. - توانایی اجرای آموزش اخلاقی در کلاس¬های درس با توجه به ارزش¬ها و باورهای دینی - توانایی مشاهده یادگیرندگان در موقعیت¬های طبیعی و تهیه گزارش از روند تحول اخلاقی آنها - توانایی پژوهش در حوزه مبانی روان شناختی تربیت اخلاقی
5 روش تدریس روش تدریس مشارکتی ، ارائه و تحلیل منابع و پژوهش های کاربردی، ارائه گزارش در کلاس
6 وظایف دانشجو حضور فعال در مباحث ، ایده ورزی ، مطالعه و مشاهده و ارایه گزارش از سبک ها و مسایل و برنامه های تربیت اخلاقی جاری در خانواده، و جامعه و تعلیم و تربیت
7 منبع - کدیور، پروین. (1394). روانشناسی اخلاق. نشر آگاه - کریمی ،عبدالعظیم.(1374). مراحل شکل گیری اخلاق در کودک ( با رویکرد تحولی)، انتشارات تربیت - رهنما ، علی اکبر . (1388). درآمدی بر تربیت اخلاقی، مبانی فلسفی – روان شناختی و روش ها آموزش اخلاق، نشر آییژ مجله¬های پیشنهادی: - Journal of Moral Education - Journal of child development منابع تکمیلی و مطالعه آزاد: - Larry Nucci, Darcia Narváez. (2008). Handbook of Moral and Character Education (Educational Psychology Handbook) 1st Edition. Routledge.
8 مواد و امکانات آموزشی آموزش مجازی یا ادابی کانکت و اتاق مجازی دانشگاه فردوسی مشهد با یک شبکه اجتماعی تبادل آنلاین
9 نحوه ارزشیابی ارائه مقالات و ارائه گزارش تبین و نقادی مسایل آموزشی در تربیت اخلاقی: 30 درصد شرکت فعال در کلاس: 10 درصد ارزیابی پایانی: 60 درصد
10 فایل Pdf File