1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس مبانی روانشناختی تربیت اخلاقی ناظر بر ابعاد روان شناختی یکی از ساحت های اصلی و زیربنایی تعلیم و تربیت است که با توانمندسازی دانشجو در فهم و تبیین و نقد و بررسی نظریه ها و مکاتب و برنامه های تربیت اخلاقی ، امکان طراحی و کاربست برنامه های پژوهشی و ترببتی را در بافت خانواده، مدرسه و جامعه برای روان شناس تربیتی فراهم می آورد. |
2 |
هدف کلی |
درک مبانی روان شناختی و نظریه های رشد و تحول اخلاقی و پژوهش در حوزه تربیت اخلاقی و طراحی و تدوین و کاربست برنامه های تربیت اخلاقی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با نظریه ها رشد |
4 |
اهداف یادگیری |
- درک مبانی فلسفی مربوط به رشد و تحول اخلاقی
- شناخت تحول اخلاقی یادگیرندگان با توجه به مراحل رشد و تحول
- درک و تحلیل نظریه¬های مختلف مربوط به تحول و تربیت اخلاقی و نقد آنها
- توانایی تلخیص و تجزیه و تحلیل مقالات پژوهشی در زمینه آموزش اخلاقی
- اتخاذ دیدگاه جامع در مسائل اساسی تحول اخلاقی و عوامل تسهیل¬کننده آن: تحول شناختی، مدیریت کلاس، جو مدرسه، تعامل معلم و یادگیرنده و محیط مبتنی بر انصاف، عدالت و مراقبت.
- توانایی اجرای آموزش اخلاقی در کلاس¬های درس با توجه به ارزش¬ها و باورهای دینی
- توانایی مشاهده یادگیرندگان در موقعیت¬های طبیعی و تهیه گزارش از روند تحول اخلاقی آنها
- توانایی پژوهش در حوزه مبانی روان شناختی تربیت اخلاقی |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس مشارکتی ، ارائه و تحلیل منابع و پژوهش های کاربردی، ارائه گزارش در کلاس |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در مباحث ، ایده ورزی ، مطالعه و مشاهده و ارایه گزارش از سبک ها و مسایل و برنامه های تربیت اخلاقی جاری در خانواده، و جامعه و تعلیم و تربیت |
7 |
منبع |
- کدیور، پروین. (1394). روانشناسی اخلاق. نشر آگاه
- کریمی ،عبدالعظیم.(1374). مراحل شکل گیری اخلاق در کودک ( با رویکرد تحولی)، انتشارات تربیت
- رهنما ، علی اکبر . (1388). درآمدی بر تربیت اخلاقی، مبانی فلسفی – روان شناختی و روش ها آموزش اخلاق، نشر آییژ
مجله¬های پیشنهادی:
- Journal of Moral Education
- Journal of child development
منابع تکمیلی و مطالعه آزاد:
- Larry Nucci, Darcia Narváez. (2008). Handbook of Moral and Character Education (Educational Psychology Handbook) 1st Edition. Routledge. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
آموزش مجازی یا ادابی کانکت و اتاق مجازی دانشگاه فردوسی مشهد با یک شبکه اجتماعی تبادل آنلاین |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارائه مقالات و ارائه گزارش تبین و نقادی مسایل آموزشی در تربیت اخلاقی: 30 درصد
شرکت فعال در کلاس: 10 درصد
ارزیابی پایانی: 60 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |