1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تأثیر متقابل معلولیت و خانواده
Mutual Effect of Handicap and Family
جایگاه درس در برنامه درسی دوره
درس تأثیر متقابل معلولیت و خانواده از دروس تخصصی و راهبردی در تربیت نیروی متخصص کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه است که دیدگاه و دانش و مهارتهای لازم برای تعامل با خانواده و برنامه ریزی و مداخلات خانواده محور را در بستر آموزش و توانبخشی کودک فراهم می آورد |
2 |
هدف کلی |
تعمیق دانش در زمینه چالش ها و مشکلات زندگی با فرزند با نیازهای و یژه و معلولیت بر والدین و اطرافیان مهم و تأثیر متقابل و افزایش مهارت در آموزش و تسهیل گری چالش های خانواده و معلولیت |
3 |
شایستگی های پایه |
دانش و مهارت های پایه در روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه
آشنایی اولیه با رویکرد سیستمی به پدیده های روان شناختی |
4 |
اهداف یادگیری |
نگرش چند بعدی و تعاملی به مسایل کودک با نیاز ویژه و خانواده
فرایند مواجهه و چالش های خانواده و اطرافیان مهم با مسایل فرزند با نیاز ویژه
مبانی نظری تاثیر متقابل خانواده و فرزندبانیاز ویزه
فرایند پذیرش و سازگاری و چالش های مرتبط با آن در خانواده دارای فرزند با نیاز ویژه
مهارت های تسهیل گری، آموزش خانواده و همراهی با متخصصان مرتبط با خانواده و فرزند با نیازویژه |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی فعال و تعاملی، بحث گروهی ، یادگیری از طری تکالیف، ، یادگیری تعاملی از متخصصان و محیط های آموزشی- توابخشی |
6 |
وظایف دانشجو |
پیش مطالعه، مشارکت فعال در مباحث، انجام تکالیف کلاسی |
7 |
منبع |
شریعتی ،ناصر . داورمنش، عباس.(1375). اثرات معلولیت ذهنی فرزند بر خانواده، نشر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
بارانی، فاطمه.(1386).آموزش خانواده و پذیرش معلولیت کودکان استثنایی نشر عابد
شفیعی، میثم ، سلطانی ،زهره .( 1396). بهبود کیفیت زندگی خانواده های کودکان با نیازهای خاص.نشر: تولید علم
ادیبسرشکی، نرگس .( 1390). کودکان با نیازهای ویژه و مشاوره با خانواده، نشر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
به پژوه، احمد.(1391). خانواده و کودکان با نیازهای ویژه. نشر: انتشارات آوای نور
Fiedler, Craig R.(2005). Parents and Families of Children with Disabilities: Effective School-Based Support Services .
Seligman, Milton . Benjamin, Rosalyn .(2009). DarlingOrdinary Families, Special Children, Third Edition: A Systems Approach to Childhood Disability Third Edition
سایتهای مرتبط مقالات ایرانی و خارجی روزآمد مرتبط با سرفصل ها
https://joec.ir/
https://exceptionalchildren.org/ |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
تجهیزات آموزشی مجازی و امکان دسترسی دانشجو به وب |
9 |
نحوه ارزشیابی |
نحوه ارزشیابی
ارزشیابی آغازین از سطح دانش و پیش آمادگی ها
ارزشیابی تکوینی از مشارکت در مباحث و انجام تکالیف جلسات
ارزشیابی پایانی بصورت تشریحی |
10 |
فایل |
Pdf File |