1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس بازی درمانی پیوند بین نظریه و عمل است و یک درس تخصصی برای آماده سازی بازی درمانی است |
2 |
هدف کلی |
آشنایی مفهوم و ابعاد و کارکردهای بازی و مبانی و راهکارهای طراحی مداخلات بازی محور |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن دروس پیش نیاز |
4 |
اهداف یادگیری |
مفهوم شناسی بازی و بازی درمانی.
ابعاد و کارکردهای بازی درمانی.
ورود به دنیای کودکان.
مهارت های ارتباط بازی محور.
تکنیک های غنی سازی ارتباط با کودک.
اصول و مبانی طراحی فعالیت های بازی محور.
فرآیند بازی درمانی.
مدیریت جلسات بازی درمانی.
راهبردها و فنون بازی درمانی.
کاربرد کاغذ- قلم و تکنیک های آن در بازی درمانی.
کاربرد بادکنک و تکنیک های آن در بازی درمانی.
تکنیک های کاربرد پاپت (puppt play therapy).
تکنیک های کاربرد گل (clay therapy).
تکنیک ها و کاربرد شن در بازی درمانی ( sand play therapy)
اتاق بازی درمانی و تجهیزات آن. |
5 |
روش تدریس |
روش / تکنیک تدریس: سخنرانی پرسش و پاسخ نمایشی (نمایش طرز کار وسیله یا مدل یا ...) • بحث گروهی یادگیری مشارکتی سایر موارد: استفاده از فیلم، کار علمی و تمرین بین کلاسی، رول پلی و ارائه های دانشجویی |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع در کلاس داشته باشد انجام تمرینات تکالیف و حضور فعال و مشارکت داشته باشد |
7 |
منبع |
کتاب بازی درمانی: هنر ارتباط با کودکان ، نوشته گری لندرت، ترجمه فروزنده داورپناه ومقاله های مطالع تکمیلی:
1. اصغری نکاح, افروز, غلامعلی, بازرگان, عباس, & شکوهی یکتا. (2011). تاثیر مداخله ی بازی درمانی عروسکی بر مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده. مجله اصول بهداشت روانی, 13(49), 42-57.
2. اصغرینکاح, & سیدمحسن. (2022). طراحی برنامه بازی درمانی زبان شناختی ساختارمند، ویژه اختلال خواندن: مبانی و راهکارها. تعلیم و تربیت استثنایی, 168(22), 69-82.اصغری نکاح, & آسیه حیدری. (2012, February). کاربرد بازی درمانی عروسکی در کاهش مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست مقیم شبه خانواده. In سومین کنگره سراسری هنر درمانی در ایران.
3. اصغری نکاح, & عابدی. (2014). بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود بازداری پاسخ، برنامه ریزی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی شناختی, 2(1), 41-51..
4. اصغری نکاح. (2011, October). امکانسنجی کاربرد عروسکهای دستی در بازیدرمانی کودکان طیف اتیسم بر اساس اقدام پژوهی طرح محور. In چهارمین همایش بین المللی روان پزشکی کودکان و نوجوانان..
5. اصغری نکاح سیدمحسن, & بروک فاطمه. بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر بازی های زبان شناختی بر رشد آگاهی واج شناختی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست مقیم شیرخوارگاه.، مجله پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، سال پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1394) |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
جزوه آموزشی - دیتا و سیستم - اسپیکر جهت پخش فیلم های اموزشی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان پایان ترم :50 درصد نمره ارزیابی کتبی ، 50 درصد تکالیف و فعالیت کلاسی: |
10 |
فایل |
Pdf File |