طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس بازی درمانی پیوند بین نظریه و عمل است و یک درس تخصصی برای آماده سازی بازی درمانی است
2 هدف کلی آشنایی مفهوم و ابعاد و کارکردهای بازی و مبانی و راهکارهای طراحی مداخلات بازی محور
3 شایستگی های پایه گذراندن دروس پیش نیاز
4 اهداف یادگیری مفهوم شناسی بازی و بازی درمانی. ابعاد و کارکردهای بازی درمانی. ورود به دنیای کودکان. مهارت های ارتباط بازی محور. تکنیک های غنی سازی ارتباط با کودک. اصول و مبانی طراحی فعالیت های بازی محور. فرآیند بازی درمانی. مدیریت جلسات بازی درمانی. راهبردها و فنون بازی درمانی. کاربرد کاغذ- قلم و تکنیک های آن در بازی درمانی. کاربرد بادکنک و تکنیک های آن در بازی درمانی. تکنیک های کاربرد پاپت (puppt play therapy). تکنیک های کاربرد گل (clay therapy). تکنیک ها و کاربرد شن در بازی درمانی ( sand play therapy) اتاق بازی درمانی و تجهیزات آن.
5 روش تدریس روش / تکنیک تدریس: سخنرانی  پرسش و پاسخ نمایشی (نمایش طرز کار وسیله یا مدل یا ...) • بحث گروهی یادگیری مشارکتی سایر موارد: استفاده از فیلم، کار علمی و تمرین بین کلاسی، رول پلی و ارائه های دانشجویی
6 وظایف دانشجو حضور به موقع در کلاس داشته باشد انجام تمرینات تکالیف و حضور فعال و مشارکت داشته باشد
7 منبع کتاب بازی درمانی: هنر ارتباط با کودکان ، نوشته گری لندرت، ترجمه فروزنده داورپناه ومقاله های مطالع تکمیلی: 1. اصغری نکاح, افروز, غلامعلی, بازرگان, عباس, & شکوهی یکتا. (2011). تاثیر مداخله ی بازی درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان درخودمانده. مجله اصول بهداشت روانی, 13(49), 42-57. 2. اصغری‌نکاح, & ‌سید‌محسن. (2022). طراحی برنامه بازی درمانی زبان شناختی ساختارمند، ویژه اختلال خواندن: مبانی و راهکارها. تعلیم و تربیت استثنایی, 168(22), 69-82.اصغری نکاح, & آسیه حیدری. (2012, February). کاربرد بازی درمانی عروسکی در کاهش مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست مقیم شبه خانواده. In سومین کنگره سراسری هنر درمانی در ایران. 3. اصغری نکاح, & عابدی. (2014). بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود بازداری پاسخ، برنامه ریزی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی شناختی, 2(1), 41-51.. 4. اصغری نکاح. (2011, October). امکان‌سنجی کاربرد عروسک‌های دستی در بازی‌درمانی کودکان طیف اتیسم بر اساس اقدام ‌پژوهی طرح محور. In چهارمین همایش بین المللی روان پزشکی کودکان و نوجوانان.. 5. اصغری نکاح سیدمحسن, & بروک فاطمه. بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر بازی های زبان شناختی بر رشد آگاهی واج شناختی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست مقیم شیرخوارگاه.، مجله پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، سال پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1394)
8 مواد و امکانات آموزشی جزوه آموزشی - دیتا و سیستم - اسپیکر جهت پخش فیلم های اموزشی
9 نحوه ارزشیابی امتحان پایان ترم :50 درصد نمره ارزیابی کتبی ، 50 درصد تکالیف و فعالیت کلاسی:
10 فایل Pdf File