طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس روش های تشخیص و مداخله در اختلالات یادگیری از دروس تخصصی حوزه کودکان استثنایی است که ماهیتی نظری و عملی دارد.
2 هدف کلی توانمندسازی دانشجو در تحلیل مبانی نظری و اجرای فرایند تشخیص و مداخله در اختلالات یادگیری برای کودکان با نیاز ویژه
3 شایستگی های پایه آشنایی با رشد و آسیب شناسی و آزمونهای تشخیصی پایه و مهارت های پایه در برقراری ارتباط با کودک و آشنایی با روش تدریس خواندن، نوشتن و ریاضیات در دوره ابتدایی
4 اهداف یادگیری آشنایی با مبانی نظری و تحول دیدگاه ها در حوزه اختلالات یادگیری و ارزیابی و تشخیص اختلالات یادگیری مفهوم شناسی کاربردی اختلالات یادگیری مهارتها و شیوه های ارزیابی و تشخیص معرفی رویکرد چندمحوری به SLD و تحلیل خطا در SLD تبیین اختلال خواندن و نوشتن و ریاضیات مداخلات بازی محور هیجانی و انگیزشی برایSLD مداخلات و بازی های زبانشناختی ویژه اختلال خواندن توانمندسازی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی و فراشناخت اصول طراحی فعالیت های مداخله ای ویژهSLD اختلالات یادگیری و کودک و خانواده و مدرسه و رسانه تمرین مهارتها و نمونه جلسات مداخلات
5 روش تدریس تدریس فعال، همراه پرسش و پاسخ و با استفاده از اسلاید و ارایه کارگروهی و انفرادی در کلاس و بین جلسات و ارایه و تحلیل فیلم از جلسات مداخله
6 وظایف دانشجو حضور و مشارکت فعال در کلاس، انجام فعالیت ها و تکالیف، مطالعه منابع اصلی و منابع تکمیلی پیشنهادی.
7 منبع - منبع اصلی: کتاب اختلالات یادگیری: مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی نمونه، ترجمه و تایف دکتر یوسف کریمی، ناشر: ساوالان، تاریخ نشر: 1402 - منابع تکمیلی و مطالعه آزاد: کتاب اختلال های یادگیری هالاهان، دانیل پی، لوید، جان و، کافمن، جیمز م، ویس، مارکارت پی، مارتینز، الیزابت (2005). ترجمه: حمید علیزاده، قربان همتی علمدار، صدیقه رضایی دهنوی، ستاره شجاعی (1390). نشر ارسباران. اصغری نکاح*, سمیعی فرد, ایثاری, کلثوم. (1402). بررسی اثربخشی بازی‌های زبان‌شناختی مبتنی بر مهارت‌های واج‌شناختی بر بهبود مهارت‌های خواندن کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست دارای اختلال ویژه خواندن. فصلنامه سلامت روان کودک(3)10، 200-220. اصغری‌نکاح*, ‌سید‌محسن. (1401). طراحی برنامه بازی درمانی زبان شناختی ساختارمند، ویژه اختلال خواندن: مبانی و راهکارها. تعلیم و تربیت استثنایی, 168(22), 69-82. Kalani, S., Asgharinekah, S. M., & Ghanaei Chamanabad, A. (2023). Effectiveness of Computer-Based Linguistic Games on Semantic and Phonological Awareness of Students with Dyslexia. Iranian Journal of Learning and Memory, 6(22), 28-42.
8 مواد و امکانات آموزشی امکانات نوشتاری و سمعی بصری و دسترسی به وب
9 نحوه ارزشیابی ارزیابی تکوینی و فرایند برای بازخورد و اصلاح ارزیابی پایانی تشریحی و مبسوط 70 درصد کارهای عملی و تکالیف کلاسی 30 درصد
10 فایل Pdf File