1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس روش های تشخیص و مداخله در اختلالات یادگیری از دروس تخصصی حوزه کودکان استثنایی است که ماهیتی نظری و عملی دارد. |
2 |
هدف کلی |
توانمندسازی دانشجو در تحلیل مبانی نظری و اجرای فرایند تشخیص و مداخله در اختلالات یادگیری برای کودکان با نیاز ویژه |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با رشد و آسیب شناسی و آزمونهای تشخیصی پایه و مهارت های پایه در برقراری ارتباط با کودک و آشنایی با روش تدریس خواندن، نوشتن و ریاضیات در دوره ابتدایی |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مبانی نظری و تحول دیدگاه ها در حوزه اختلالات یادگیری و ارزیابی و تشخیص اختلالات یادگیری
مفهوم شناسی کاربردی اختلالات یادگیری
مهارتها و شیوه های ارزیابی و تشخیص
معرفی رویکرد چندمحوری به SLD و تحلیل خطا در SLD
تبیین اختلال خواندن و نوشتن و ریاضیات
مداخلات بازی محور هیجانی و انگیزشی برایSLD
مداخلات و بازی های زبانشناختی ویژه اختلال خواندن
توانمندسازی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی و فراشناخت
اصول طراحی فعالیت های مداخله ای ویژهSLD
اختلالات یادگیری و کودک و خانواده و مدرسه و رسانه
تمرین مهارتها و نمونه جلسات مداخلات |
5 |
روش تدریس |
تدریس فعال، همراه پرسش و پاسخ و با استفاده از اسلاید و ارایه کارگروهی و انفرادی در کلاس و بین جلسات و ارایه و تحلیل فیلم از جلسات مداخله |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور و مشارکت فعال در کلاس، انجام فعالیت ها و تکالیف، مطالعه منابع اصلی و منابع تکمیلی پیشنهادی. |
7 |
منبع |
- منبع اصلی:
کتاب اختلالات یادگیری: مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی نمونه، ترجمه و تایف دکتر یوسف کریمی، ناشر: ساوالان، تاریخ نشر: 1402
- منابع تکمیلی و مطالعه آزاد:
کتاب اختلال های یادگیری هالاهان، دانیل پی، لوید، جان و، کافمن، جیمز م، ویس، مارکارت پی، مارتینز، الیزابت (2005). ترجمه: حمید علیزاده، قربان همتی علمدار، صدیقه رضایی دهنوی، ستاره شجاعی (1390). نشر ارسباران.
اصغری نکاح*, سمیعی فرد, ایثاری, کلثوم. (1402). بررسی اثربخشی بازیهای زبانشناختی مبتنی بر مهارتهای واجشناختی بر بهبود مهارتهای خواندن کودکان بیسرپرست و بدسرپرست دارای اختلال ویژه خواندن. فصلنامه سلامت روان کودک(3)10، 200-220.
اصغرینکاح*, سیدمحسن. (1401). طراحی برنامه بازی درمانی زبان شناختی ساختارمند، ویژه اختلال خواندن: مبانی و راهکارها. تعلیم و تربیت استثنایی, 168(22), 69-82.
Kalani, S., Asgharinekah, S. M., & Ghanaei Chamanabad, A. (2023). Effectiveness of Computer-Based Linguistic Games on Semantic and Phonological Awareness of Students with Dyslexia. Iranian Journal of Learning and Memory, 6(22), 28-42. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
امکانات نوشتاری و سمعی بصری و دسترسی به وب |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی تکوینی و فرایند برای بازخورد و اصلاح
ارزیابی پایانی تشریحی و مبسوط 70 درصد
کارهای عملی و تکالیف کلاسی 30 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |