| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
جایگاه درس "کاربرد نرمافزارهای کامپیوتری در پژوهشهای ارتباطی" در برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، بسیار حیاتی و کلیدی است، زیرا به عنوان یک درس ابزاری و مهارتی، پلی بین تئوری و عمل محسوب میشود. این درس به طور مستقیم به توانمندسازی دانشجویان برای انجام پژوهشهای مدرن کمک میکند. |
| 2 |
هدف کلی |
هدف کلی درس "کاربرد نرمافزارهای کامپیوتری در پژوهشهای ارتباطی"، توانمندسازی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی برای انجام پژوهشهای مدرن و دادهمحور است. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مبانی روش تحقیق در علوم اجتماعی: دانشجو باید مفاهیم پایه روش تحقیق مانند انواع رویکردها (کمی و کیفی)، انواع داده (اولیه و ثانویه)، نمونهگیری، و اعتبار و روایی را بشناسد. بدون این درک، استفاده از نرمافزارها بیمعنا خواهد بود.
آشنایی با مبانی آمار پایه: درک مفاهیمی مانند میانگین، انحراف معیار، همبستگی، و آشنایی با انواع متغیرها (اسمی، رتبهای، فاصلهای) ضروری است. این دانش، پایه و اساس تحلیلهای آماری با نرمافزار SPSS یا R را تشکیل میدهد.
مهارت کار با کامپیوتر و نرمافزارهای عمومی: دانشجو باید تسلط کافی بر محیط ویندوز یا مک، و همچنین نرمافزارهای آفیس (به ویژه Excel برای مدیریت دادهها) داشته باشد. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
انواع نرمافزارهای پژوهشی را شناسایی کند: شناخت نرمافزارهای مختص پژوهشهای کیفی (مانند NVivo)، کمی (مانند SPSS) و تحلیل شبکههای اجتماعی (مانند Gephi).
منطق و فلسفه کاربرد ابزارها را درک کند: درک اینکه کدام ابزار برای کدام نوع سؤال پژوهشی مناسب است و نرمافزارها چه مزایا و محدودیتهایی دارند.
با مفاهیم دادههای بزرگ و تحلیلهای نوین آشنا شود: شناخت اهمیت دادههای بزرگ (Big Data)، دادهکاوی (Data Mining) و تحلیلهای مبتنی بر هوش مصنوعی در پژوهشهای ارتباطی. |
| 5 |
روش تدریس |
روش تدریس این درس باید بر پایه رویکرد عملی و پروژهمحور است تا دانشجویان مهارتهای لازم را به صورت فعال و کاربردی بیاموزند. |
| 6 |
وظایف دانشجو |
۱. حضور فعال و مشارکت در کلاس
آمادگی پیش از کلاس:.
مشارکت در بحثها
انجام تمرینات کلاسی
۲. انجام تکالیف و پروژههای هفتگی
انجام تکالیف عملی
توسعه پروژه ترم
۳. ارائه نهایی و گزارشنویسی
تهیه گزارش پروژه
ارائه یافتهها |
| 7 |
منبع |
جزوه ها و کتاب های هر فصل جداگانه معرفی می شود. |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
آزمایشگاه رایانه و ویدیو پروژکتور |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
ترکیبی از فعالیت کلاسیریال پروژه، آزمون پایان ترم و کوییزها |