طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره جایگاه درس "کاربرد نرم‌افزارهای کامپیوتری در پژوهش‌های ارتباطی" در برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، بسیار حیاتی و کلیدی است، زیرا به عنوان یک درس ابزاری و مهارتی، پلی بین تئوری و عمل محسوب می‌شود. این درس به طور مستقیم به توانمندسازی دانشجویان برای انجام پژوهش‌های مدرن کمک می‌کند.
2 هدف کلی هدف کلی درس "کاربرد نرم‌افزارهای کامپیوتری در پژوهش‌های ارتباطی"، توانمندسازی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی برای انجام پژوهش‌های مدرن و داده‌محور است.
3 شایستگی های پایه آشنایی با مبانی روش تحقیق در علوم اجتماعی: دانشجو باید مفاهیم پایه روش تحقیق مانند انواع رویکردها (کمی و کیفی)، انواع داده (اولیه و ثانویه)، نمونه‌گیری، و اعتبار و روایی را بشناسد. بدون این درک، استفاده از نرم‌افزارها بی‌معنا خواهد بود. آشنایی با مبانی آمار پایه: درک مفاهیمی مانند میانگین، انحراف معیار، همبستگی، و آشنایی با انواع متغیرها (اسمی، رتبه‌ای، فاصله‌ای) ضروری است. این دانش، پایه و اساس تحلیل‌های آماری با نرم‌افزار SPSS یا R را تشکیل می‌دهد. مهارت کار با کامپیوتر و نرم‌افزارهای عمومی: دانشجو باید تسلط کافی بر محیط ویندوز یا مک، و همچنین نرم‌افزارهای آفیس (به ویژه Excel برای مدیریت داده‌ها) داشته باشد.
4 اهداف یادگیری انواع نرم‌افزارهای پژوهشی را شناسایی کند: شناخت نرم‌افزارهای مختص پژوهش‌های کیفی (مانند NVivo)، کمی (مانند SPSS) و تحلیل شبکه‌های اجتماعی (مانند Gephi). منطق و فلسفه کاربرد ابزارها را درک کند: درک اینکه کدام ابزار برای کدام نوع سؤال پژوهشی مناسب است و نرم‌افزارها چه مزایا و محدودیت‌هایی دارند. با مفاهیم داده‌های بزرگ و تحلیل‌های نوین آشنا شود: شناخت اهمیت داده‌های بزرگ (Big Data)، داده‌کاوی (Data Mining) و تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در پژوهش‌های ارتباطی.
5 روش تدریس روش تدریس این درس باید بر پایه رویکرد عملی و پروژه‌محور است تا دانشجویان مهارت‌های لازم را به صورت فعال و کاربردی بیاموزند.
6 وظایف دانشجو ۱. حضور فعال و مشارکت در کلاس آمادگی پیش از کلاس:. مشارکت در بحث‌ها انجام تمرینات کلاسی ۲. انجام تکالیف و پروژه‌های هفتگی انجام تکالیف عملی توسعه پروژه ترم ۳. ارائه نهایی و گزارش‌نویسی تهیه گزارش پروژه ارائه یافته‌ها
7 منبع جزوه ها و کتاب های هر فصل جداگانه معرفی می شود.
8 مواد و امکانات آموزشی آزمایشگاه رایانه و ویدیو پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی ترکیبی از فعالیت کلاسیریال پروژه، آزمون پایان ترم و کوییزها